Blikseminslag. modem kaduuk. Wat nu?

Vannacht was het vreselijk noodweer hier. Vandaag doet mijn ethernetmodem het niet meer (multiPCmodem Alcatel Speedtouch 510 ethernet). Mijn Macs - en het modem - staan altijd aan en zijn aangesloten op een geaard stopcontact met overspanningsbeveiliging. Die doen het gelukkig nog wel, maar het modem reageert nergens meer op. Heb hem al geopend, maar zie niets bijzonders. Gelukkig had ik nog een reservemodem, maar wat nu te doen? Laten repareren of een nieuwe kopen? Als KPN met tripleplay op de markt komt (zomer of najaar), wil ik overstappen op digitale telefonie. Heb ik dan een ander modem nodig? In dat geval kan ik misschien beter wachten met vervangen.

Als je zegt dat je een reservemodem hebt, wat is dan het probleem? Dan kan je die gebruiken en wachten op KPN...

Het probleem is dat dat reservemodem geen multiPCmodem is.

koop je een routertje?

OK, dus repareren is kennelijk geen optie en voor digitale telefonie heb ik inderdaad een ander modem nodig?

of repareren een optie is weet ik niet,als je het zelf nit kan ben je waarschijnlijk goedkoperuit als je een routertje koopt

Je hebt geen routertje nodig maar een hubje of switchje (als je van klein houdt). Dat is namelijk het verschil tussen een multi en een gewoon ADSL modem.

[quote:0a71f9a2fa="jeff"]Vannacht was het vreselijk noodweer hier. (...) Gelukkig had ik nog een reservemodem, maar wat nu te doen?[/quote:0a71f9a2fa]

Je gelukkig prijzen dat je Mac niet [i:0a71f9a2fa]ook[/i:0a71f9a2fa] naar de kloten is? Bliksem is een vonk die honderden meters open lucht kan overbruggen: die gaat door electronische apparatuur heen als een mes door de boter. Kan geen scheidingstrafootje tegenop.

gewoon een nieuwe kopen en je inboedelverzekering checken of het bliksem schade dekt.

voor 60 euro heb je al een andere modem dus.... ik zou er maar 1 gaan halen, en dat denkt je inboedel toch niet

Hoe bewijs ik dat het modem door de bliksem is getroffen? Er komen geen rookwolken meer vanaf en er hangt ook geen schroeilucht in huis. Eigenlijk is er niks aan te zien, behalve dat 'ie het niet meer doet. Enne ..., ik heb eigenlijk weinig zin om voortaan bij de eerste donderslag mijn bed uit te springen en alle stekkers in het hele huis uit de muur te trekken. Doen jullie dat wel?

[quote:197ccf4931="jeff"]Enne ..., ik heb eigenlijk weinig zin om voortaan bij de eerste donderslag mijn bed uit te springen en alle stekkers in het hele huis uit de muur te trekken. Doen jullie dat wel?[/quote:197ccf4931]

Ik wel, maar dan meestal duidelijk vooraf. Het staat namelijk erg slordig als je net de stekker trekt als de bliksem inslaat. :evil:

Ik heb dan ook geen overspannings beveiligers alhoewel ik me afvraag of die echt zinnig zijn tegen de tijd dat het er toe doet.

Mijn motivatie is overigens het voorkomen van het gedoe van het claimen bij de verzekering.

Mijn antwoord staat ergens tussen deze 4 pagina's aan ervaringen: [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=26118&postdays=0&postorder=asc&start=0]donder ??[/url]

[quote:c61f3ffb97="jeff"]Hoe bewijs ik dat het modem door de bliksem is getroffen? Er komen geen rookwolken meer vanaf en er hangt ook geen schroeilucht in huis. Eigenlijk is er niks aan te zien, behalve dat 'ie het niet meer doet. Enne ..., ik heb eigenlijk weinig zin om voortaan bij de eerste donderslag mijn bed uit te springen en alle stekkers in het hele huis uit de muur te trekken. Doen jullie dat wel?[/quote:c61f3ffb97]

Je kan netzo goed tegen KPN zeggen dat i het simpelweg niet meer doet… voor hetzelfde geld heeft i het gewoon begeven en had het niks met het noodweer te maken en was het pure toeval… Gewoon ff bellen , probleem voorleggen en informeren of het mogelijk is om een nieuwe modem te verkrijgen