Blont: wat is een kernel panic?

Wat is een kernel panic? Ik zie hier de term wel 's voorbij komen, maar weet niet wat het is. Waarschijnlijk heb ik het wel 's gehad, maar ken de correcte term niet?

je hele computer hangt en vaak krijg je in een grijzig venster in verschillende talen een bericht dat je de computer moet herstarten.

ik heb het 1 keer gehad :smiley:

aha, dan ben ik (nog) een kernel-panic-virgin (leuk scrabble woord?)

[quote:55a819e3df="Jack4ya"]aha, dan ben ik (nog) een kernel-panic-virgin (leuk scrabble woord?)[/quote:55a819e3df]

Hééél leuke opmerking!

[img:30238d6c52]http://www.xs4all.nl/~diroos/raar/panic.jpg[/img:30238d6c52]

Deze vind ik wel grappig :wink:
Keertje op school geschoten, niet thuis gelukkig.

Ik krijg iets met chinese letters met zo een grote aan/uit knop teken als ik vastloop op mijn mac, is dat een Kernel Panic?????

jaja, dat is inderdaad jammergenoeg een major kernel panic. Ik heb het vaak bij het opstarten. Binnenkort gaat mijn powerbook terug naar de dealer voor een uitgebreid onderzoek...

SpongeBob, heb je je extra geheugen en eventuele airport kaart gecontroleerd? Jack4ya, wees blij dat je het nog niet weet, want panics zijn heel vervelend. Je bent ergens mee bezig en dan stokt je Mac, je scherm springt op de dimstand en dan zie je dit: [img:106adc697c]http://www.info.apple.com/images/kbase/106227/106227_3.jpg[/img:106adc697c] Dan kan je dus helemaal niets meer doen, alleen de instructie volgen. Meestal ligt het aan verrot geheugen, een niet goed zittende airport kaart of iets anders hardware-matigs. Het kan ook aan een slechte driver of slechte third party software liggen. [quote:106adc697c="xcuneytx"]Ik krijg iets met chinese letters met zo een grote aan/uit knop teken als ik vastloop op mijn mac, is dat een Kernel Panic?????[/quote:106adc697c] Zie het plaatje. Je omschrijving lijkt er erg op.

Als je zoekt op [i:8985c9144e]kernel panic[/i:8985c9144e], zul je nog wel meer plaatjes en omstandigheden waaronder ze plaatsvinden vinden.

@vogel. Het ligt niet aan een van mijn twee ram-latjes, want dan zouden ze allebei verrot moeten zijn (and what are the odds?). Heel waarschijnlijk ligt het aan de ingebouwde airportkaart. Het vervelende is dat ik met een PoBo17 werk waar je de airportkaart niet kan uithalen (wegens iets te diep weggestoken). Ik hou een persoonlijk logje bij van mijn problemen zodat de dealer het probleem beter kan localiseren.

persoonlijk logje van mezelf (voor de liefhebbers):

• tweederde keer dat de PoBo opstart is er een kernel panic
  • na het dichtklappen (sleep), is ie soms helemaal uitgevallen (waardoor je moet opstarten met als gevolg weer een kernel panic)
  • driekwart van de keren dat je de PoBo uit de sleep haalt, vind ie de airportkaart niet, waardoor er weer moet opgestart worden -> kernel panic

[quote:c67aa9a06a="sedikit"][quote:c67aa9a06a="Jack4ya"]aha, dan ben ik (nog) een kernel-panic-virgin (leuk scrabble woord?)[/quote:c67aa9a06a]

Hééél leuke opmerking![/quote:c67aa9a06a]

ik proef sarcasme :expressionless:

Apple adviseert bij een kernel panic ook alle hardware los te koppelen, behalve muis & toetsenbord; ik heb het idee dat ik idd wel een een panic heb waarbij de FireWire HD de boosdoener is.

Heb twee dagen geleden voor het eerst kernel-panic gehad! Ik had men iPod aangesloten met FW toen men Mac nog aan het slapen was... Toen ik hem enkele seconden later uit sluimerstand hield was het zover :o Is dit normaal? Of is er iets mis?

[quote:2ff2ee08da="Oppie"]Apple adviseert bij een kernel panic ook alle hardware los te koppelen, behalve muis & toetsenbord; ik heb het idee dat ik idd wel een een panic heb waarbij de FireWire HD de boosdoener is.[/quote:2ff2ee08da] Ik heb mij zelf als jonge student een Lacie 250GB met tripple interface kunnen verkrijgen aan een zeer laag prijsje en ie was nog nieuw en hij werkt perfect maar inderdaad net als de kabel niet helemaal goed zit springt er een kernel panic naarvoren terwijl hij dan als ik de kabel uittrek als alles nog draaiende is een error geeft dat de hardware niet correct is afgesloten en dat er bestanden kunnen verloren gegaan zijn. Waarom geeft hij dit dan niet weer bij het niet 100% goed zitten van de kabel?

[quote:8d5e164f6a="Spongebob"]@vogel. Het ligt niet aan een van mijn twee ram-latjes, want dan zouden ze allebei verrot moeten zijn (and what are the odds?). Heel waarschijnlijk ligt het aan de ingebouwde airportkaart. Het vervelende is dat ik met een PoBo17 werk waar je de airportkaart niet kan uithalen (wegens iets te diep weggestoken). Ik hou een persoonlijk logje bij van mijn problemen zodat de dealer het probleem beter kan localiseren.

persoonlijk logje van mezelf (voor de liefhebbers):

• tweederde keer dat de PoBo opstart is er een kernel panic
  • na het dichtklappen (sleep), is ie soms helemaal uitgevallen (waardoor je moet opstarten met als gevolg weer een kernel panic)
  • driekwart van de keren dat je de PoBo uit de sleep haalt, vind ie de airportkaart niet, waardoor er weer moet opgestart worden -> kernel panic[/quote:8d5e164f6a]
    AirPort kaart eruit en kijken wat is dan doet. Zou zo maar kunnen dat ie niet goed erin zit, of niet goed vast zit.