boek opmaken in indesign - vragen over stramiengebruik

Vanochtend gebeld met de helpdesk van Adobe, maar dat was geen succes deze keer. Met de helpfunctie in Indesign kom ik ook niet verder helaas. Ik moet een boek maken van meer dan 200 pagina's. Dat doe ik uiteraard met verschillende hoofdstukken in een indesign-boek.

Ik heb een sjabloon aangemaakt met twee soorten masterpagina’s:
a voor de twee beginpagina’s van het hoofdstuk
b voor de rest van het hoofdstuk

Het voorbeelddocument vind je hier
hier
Ik wil vervolgens een worddocument laten inlopen

ik plaats twee A pagina in het paginapalet.
Dan plaats ik de tekst, die laat ik via automatische tekstdoorloop inlopen en nieuwe pagina’s automatisch bijvoegen.

Dan blijken er echter nieuwe tekstkaders bovenop het stramientekstkader gezet te worden

Tweede vraag:
Verder wil ik nieuwe illustraties plaatsen in de kaders die ik daarvoor aangemaakt heb in de masterpages
maar op de documentpagina’s blijken deze vergrendeld te zijn, evenals de bijschriften

De derde vraag:
de illustratiekaders op de masterpage hebben automatische tekstomloop. Daar gaat het goed, maar in de documentpagina’s loopt de tekst onder deze illustratie door en functioneert tekstomloop dus niet…
Als ik op tabje tekstomloop klik zie ik wel dat dat geactiveerd is

De vierde vraag:
het sjabloon wil ik natuurlijk voor de volgende hoofdstukken weer gebruiken.
Dan verandert de voetregel dus ook.
Als ik op de masterpagina de voetregel verander zou je dat toch moeten zien in de documentpagina’s?
Werkwijze: ik laat hoofdtsuk 1 dat klaar is staan, bewaar hem onder naam hoofdstuk 2, verwijder alle tekst en laat dan nieuwe tekst inlopen.
Dan in masterpage voetregel veranderen. En dan zit ik te klooien met menu Pagina, rechter pijltje:
‘stramienpaginaitems overschrijven’ of andere opties. Niet duidelijk welke optie de goede is.
Ik heb van alles geprobeerd, maar ben door de productiedruk even helemaal de kluts kwijt…
(daar was quark toch wel even handiger in…)

1) Geen idee - importeer nooit tekstbestanden (zeker geen Word) via 'Place' - enkel met Cut en Paste. Wellicht dat ik deze werkwijze vanaf CS2 ga aanpassen... fijne update overigens, ik ben er alleen nog mee aan het spelen - nog niet productief gebruikt.

1. Masterpage items selecteer je binnen een normale pagina via Shift-Apple-klik op het item. Tja… je moet het even weten. Ik heb er indertijd ook even naar moeten zoeken.

2. Illustratiekaders in je masterpagina’s met tekstomloop hebben geen effect op tekstkaders die in de documentpagina staan. Helaas pindakaas dus. Shift-Apple-klik op het illustratiekader om het in de pagina te plaatsen en… Bingo!

3. Wil je voor elk hoofstuk een eigen basispagina maken? Is dat handig? In dat geval moet je overal de voetregel aanpassen binnen die basispagina en zorgen dat de documentenpagina’s ook gekoppeld zijn aan die basispagina’s. Dan moet het werken.

Voetregels zijn ook aan te brengen via 'Numbering & Section Options. Wellicht handiger…

Vraag 1: Eerste mogelijkheid: Automatische tekstloop is wat anders in InDesign dan in QXPress. Je kunt ervoor kiezen om een tekstkader op je stramien aan te maken - of niet. Als je GEEN tekstkader op de stramienpagina tekent, je hebt dus enkel hulplijnen voor marges/kolommen, en je plaatst tekst met de SHIFt of met ALT-SHIFT dan tekent InDesign zelf tekstkaders en verbind deze. Het verschil tussen SHIFt en ALT-SHIFT is dan met SHIFT alleen extra pagina's worden ingevoegd en met ALT-SHIFT de tekst enkel inloopt op de bestaande pagina's in je document.

Tweede mogelijklheid:
Kies je ervoor om wel tekstkaders op je stramienpagina te hebben, selecteer deze dan NIET! (dus NIET Aplle-Shift klikken! - zie ook vraag 2) Kies simpel Plaatsen en wanneer je cursor op een tekstkader van het stramien komt zie je dat je cursor ikoom ronde teksthaken kijgt ( ) Je kunt nu weer klikken met SHIFT of met ALT-SHIFT, je tekstkaders van het stramien worden nu selecteerbaar er wordt nu dus niet een kader bijgetekend zoals je denkt (in het eerste geval dus wel!)

Wat is dan het verschil? Wel op de tweede manier kun je nog op je stramienpagina het tekstkader in meerdere kolommen opdelen en dat zie je op je documentpagina’s, in het eerste geval kan dat dus niet meer en zul je pagina voor pagina moeten aanpassen in het document.

Vraag 2:
APPEL-SHIFT klik op de kaders!

Vraag 3:
klopt, hiervoor moet je de afbeelding ook weer ‘losmaken’, dus APPEL-SHIFT klik op dat kader: je tekstomloop werkt nu weer, is een bekende ‘zou beter moeten werken’ dingetje van InDesign (t/m versie CS2 werkt dit zo)

Vraag 4:
In principe klopt je werkwijze. Simpel gezegd: bewaar je document onder een andere naam, open dit en verander op je stramienpagina de voetregel. Echter: wanneer je op de documentpagina’s (per ongeluk?) de optie hebt gekozen’Alle objecten scheiden van stramien’ heb je dus alle verwijzingen op de document pagina ‘gescheiden’ van je stramien, oftewel: wijzigingen op je stramien worden niet meer doorgevoerd op de documentpagina’s.
De optie ‘Alle lokale wijzigingen overschrijven’ herstelt de originele stramienpagina op een documetpagina.

> (daar was quark toch wel even handiger in…)
Nee, absoluut niet, in InDesign is het veel beter geregeld, maar werkt dus ANDERS niet minder!

Mag ik je een advies geven? Koop een boek over InDesign of, als je er professioneel mee werkt, volg een upgrade training bij bv. Opatel of FirstCenter…

... moet nu weg, maar bedankt alvast voor jullie reacties. zal alles proberen, zitten paar goede tips tussen zo te zien. (Verder: ik werk er professioneel mee, heb al diverse seminars gevolgd en heb ook boeken gekocht en geleend - maar je hebt van die dagen dan weet je het even niet meer...) maar wat quark betreft: dat sloot toch beter aan bij hoe een ouderwetse typograaf zoals ik denkt - maar ik zou niet meer terug willen, in indesign kan toch veel meer, 't is alleen wennen...

Bedankt voor je goeie uitleg, MacTeach, en voor de vraag, Forum. Precies wat ik ook wilde weten na eerst jaren PageMaker en nog veel langer XPress en nu pas een jaar InDesign. En voor wie twijfelt tussen InDesign en XPress: ik ben als 'ouderwetse' typograaf blij met de typografische mogelijkheden van InDesign die er in de XPress-tijden gewoon niet waren, en, belangrijker, ook nu nog niet zijn (denk daarbij vooral aan het supergoed werkende afbreken, de keuze die je hebt om InDesign te laten 'terugkijken' in een tekst om afbrkingen aan te passen - in XPress moet/moest dat handmatig, en de zg hanging punctuation, waardoor uitgevulde kolommen optisch echt lijnen).

Dus Xpress en InDesign gebruikers die daar niet op letten of dat nooit geleerd hebben, kijk er eens naar en dan snap je wat ik bedoel. Die functies zitten een beetje verborgen in het paragraaf menu, in het Engels ‘story’ voor optisch lijnen, en ‘paragraph’ of ‘single line’ composer voor afbreken.

Gridmaster,

ik ben Adobe Trainer, vandaar.
(overigens ooit QXPress trainer, al 2 jaar geen aanvraag meer voor. Dat zegt het al he welke kant de markt opgaat :wink: )

Macteach, mag ik jou een PB sturen met een vraag over een zeer complex document wat ik op moet maken?

@Sabine: Waarom niet hier gevraagd?? Steken wij er ook nog iets van op. :P

Overigend: plaatjes en tekst die je op de gelockte stramienelementen sleept wordt in het kader geplaatst (zoals je zou willen dus) en unlockt het dan ook automagisch.

Voor ilustraties en tekst gebruik ik altijd (!) lagen om niet in de knoei te komen met transparanties. Plaatjes horen onder de tekst te staan. Wat handig kan zijn is om bij het opmaken de illustratielaag boven de tekstlaag te zetten om het plaatsen van illustraties makkelijker te maken.

Ik wil het heel graag hier plaatsen, maar ik heb een vrij lange vraagstelling, die ook nog een beetje bedrijfsgevoelig ligt dat ik op het moment dat ik zag dat Macteach adobe trainer was dacht van hmmm misschien eerst even zo.

Maar kan wel een andere vraag stellen, die ook wel aan kan sluiten hier op deze vraag. Is het mogelijk om dit soort dingen goed te doen met Woodwing SmartStyles en SmartLayout?
Ik was namelijk al heel erg blij met de vraag van forum romanum.

Antwoord is: Ja, dat kan heel goed. Vooral lange goed gestructureerde stukken tekst zijn heel goed met SmartStyles van een basislayout te voorzien. Dus tijdschriften, lijsten (vertrekschema's bijvoorbeeld) en tabelachtige zaken zijn in een oogwenk gelayout.

Probeer de demo maar:

www.woodwing.com

Vanochtend kwam het antwoord van Adobe per mail binnen... Adobe is multilingual zoals je ziet. Ik wilde het jullie niet onthouden. :

Dus ik heb het zelf geprobeert en het is gewoon dood simpel.
Als u de manuel heb kunt u dat vinden in de 3de hoofdstuk.
Zo dus u maakt een master page u zet een text box daqar, u klikt daarnaar op document page en dan click tegerlijker tijd op crtl +shift en op text box op the klein vierkante carder en dan krijgt u een ketting en zo kunt u een flow maken.
En dan zet u de text erin (vergeet niet dat u moet op crtl shift drukken om een marter textbox te kunnen selecteren).

Bedankt ook namens mij. Heb daar ook een tijdje mee gezeten, en mijn pro.f collega's wisten het ook even niet -of begrepen mij niet he - Waarchijnlijk is zo'n training niet verkeerd, heel veel indd. functies moet je gewoon geleerd krijgen. Maar ja , maak daar maar eens tijd voor....

>Voor ilustraties en tekst gebruik ik altijd (!) lagen om niet in de knoei te komen met transparanties. Plaatjes horen onder de tekst te staan. Wat handig kan zijn is om bij het opmaken de illustratielaag boven de tekstlaag te zetten om het plaatsen van illustraties makkelijker te maken<

Heel goed, klopt -in principe :wink:
Waar het om gaat is, dat wanneer trasparantie tekst raakt (bv een slagschaduw die over een tekstkader valt) er een deel van de tekst gerasterd (kan) worden. Zichtbaar op proefdrukken (vooral laser) maar bij hoge resolutie (films bv) vooral een theoretisch probleem hoor, daar zie je het niet.

Mbt. SmartLayout: ik ken dit niet uit de praktijk (ik ben zelf ook vormgever naast docent) dus daar kan ik niet op antwoorden.
SmartStyles echter gebruik ikzelf: fantastisch! Vele malen beter dan de nu in CS2 ingebouwde objectstyles, werkt perfect voor tabellen.
(er is ook een plug-in TableStyles van teacupsoftware, hebben we hier ook - wordt niet gebruikt, haalt het niet bij SmartStyles van Woodwing, helaas nog even wachten op CS2 compatibiliteit)