boekhouding MAC OS en

OEF Eindelijk eens een deftig Apple Forum gevonden . Proficiat mensen en doe zo verder . Als gebruiker sedert 1985 van Apple , en sedert 1993 doen wij onze boekhouding nog steeds op Apple mac's . Nu sedert MAC OS X wordt het aantal boekhoudpakketten steeds maar kleiner en kleiner . Wij gebruiken Pro ACC ( MAC OS 9 en Classic) en dat werkt prima . En er is een 2de pakket Cockpit (MAC OS9, Classic en OSX binnenkort ). Dat is het in België . De software die wij gezien hebben vanuit Nederland , draait NIET onder de Belgische wetgevingen . Beseffende dat nu in 2004 er nog steeds mensen werken op dat voorhistorisch MS DOS en wetende dat sommige pakketten onder LINUX draaien ( waar dan bijna geen software voor verkrijgbaar is ) vindt ik dat Apple wel iets meer mag doen dan NIKS om de Apples in de bedrijven in leven te houden . Want als er te weinig gebruikers zijn van Apples in de adminsitratie dan zullen de softwarefabrikanten wel verplicht zijn om Apple " bye bye" te zeggen . Als het aan ons hier ligt dan willen wij slechts bij 1 Operating systeem blijven dat stabiel blijft draaien. Toevallig is MAC OS eenvoudig te gebruiken en bedrijfszeker . Wij hebben wel zwaar gevloekt op MAC OS X en pas nu na maanden vinden we onze draai erin. Dus het verhaaltje van Tik en je vindt alles is NIET WAAR. WIj zijn blijkbaar niet de enigen .

Dus wie is er nog gebruiker van boekhoudpakketten en laat ons horen opdat er wat aan gedaan wordt ?
Apple zou dat heel eenvoduig kunnen promoten hoor .

http://www.iprofit.nl/

Er staat linksonder op die pagina dat het geschikt is voor Nederland, België en Duitsland.
Uw gebeden lijken dus gehoord :wink:

[url]http://www.sql-ledger.org/[/url] kan je vanuit je in osx ingebouwde apache server draaien.

ik gebruikk myob voor de mac. prima pakket. Weet niet of het voldoet aan Belgische wetgeving.

paul

sorry , maar geen enkel van de pakketten die jullie hebben voorgesteld voldoet aan hetgeen we nu hebben . proacc is een heel krachtig order en boekhoudpakket . Wij gaan ons niet in moeilijkheden werken . Maar ze hebben een probleem schijnbaar voor OSX zonder de classic mode . Wij zijn nu op zoek want de classic mode gaat niet blijven .

De meeste programma's zouden het onder de Classic van OSX gewoon moeten doen... in dat geval kan het hele systeem en alle bijbehorende programma's over naar OSX en kan het oude boekhoudprogramma blijven draaien onder Classic. Dat de Classic-mode niet altijd zal blijven bestaan is evident, maar zolang Apple nog niet zeker is van al haar klanten, zal zij Classic blijven leveren.

Het voordeel bij het draaien onder de Classic in OSx is dat bijna alles zo werkt, zoals u het gewend was en dat de rest van de computer gewoon door kan ontwikkelen. Het voordeel is dat er ook rustig gewacht kan worden op een WEL aan de Belgische eisen voldoenende paketten. In de tussentijd kost het niks.

Het nadeel is dat Classic nog wel eens zou kunnen gaan verdwijnen, maar dat zie ik de komende vijf jaar niet gebeuren, en zoals we hier in Nederland zeggen; “Baat het niet, dan schaadt het niet”.

Wat ook een idee is, is om iemand te vragen het paket voor u over te schrijven… Dit hoeft niet zoveel te kosten, als u het bijvoorbeeld via via kan doen of via een opleidingsinstituut.

Wellicht dat uw brancheorganisatie u kan helpen. Wellicht ook handig om te melden over welke branche het gaat trouwens… misschien dat dat gerichtere reacties oplevert…

[quote:5146675102="BenHVL"]sorry , maar geen enkel van de pakketten die jullie hebben voorgesteld voldoet aan hetgeen we nu hebben . proacc is een heel krachtig order en boekhoudpakket . Wij gaan ons niet in moeilijkheden werken . Maar ze hebben een probleem schijnbaar voor OSX zonder de classic mode . Wij zijn nu op zoek want de classic mode gaat niet blijven .[/quote:5146675102] Gokje... misschien is www.kleisteen.nl iets voor jullie?

Succes :slight_smile:

Hallo Zerk en Bert en alle anderen .

bedankt allen voor de hulpvaardigeheid .

Dat doen we ook ondertussen hé blijven draaien onder classicmode .
Maar de ontwikkelaars van proacc hebben momenteel niet de intensie om verder te ontwikkelen onder MAC en momenteel niet onder OSX .`
Daarom dat we uitkijken maar we vinden tot heden niks dat onze huidige software in de verste verte maar benadert , dit met alle respect van de ontwikkelaars .
En we hebben de paketten die hier op de site staan wel al bekeken .
We willen blijven draaien onder Mac en zijn momenteel aan het investeren in nieuwe hardware .
We kunnen natuurlijk altijd onder een ander platform gaan draaien zoals Windows .

Ik adviseer om eens te gaan kijken naar de door ons gebruikte software .
Om zelf iets te laten schrijven is niet echt zinvol voor ons hier . Dan betalen we weer de leerschool met de nodige fouten en problemen in het begin . Dat is goed voor een privé- applicatie van enkele facturen per jaar .
We blijven hopen .

...weten we nog steeds niet in welke branche je actief bent.... en misschien is een nerd aantrekken ook vor jullie iets. Ik weet dat wij met onze drukkerij (familiebedrijf met 4 werknemers) indertijd een of andere nerd hebben gezegd dat hij dat nooit zou kunnen... een op maat gesneden boekhoudapplicatie maken...

De inzet van de weddeschap was een fles wijn en een cadeaubon…

…we hebben met glans verloren en er tien jaar lang op kunnen werken (het bleek niet europroof te zijn)

Wij zijn een der grootste fabrikanten van electrostatische luchtreinigers in europa : EXOS . Het systeem dat wij hebben is een professioneel order en boekhoudsysteem en wij zijn daar wel tevreden over , maar ze ontwikkelen niet verder voor OSX . In het order zit bestellingen leveranciers leveringen leveranciers met stockaanpassing . Idem voor klanten + facturen creditnota's + serienummers , samengestelde artikelen , prijssettings , groepen klanten , artikels , leveranciers , en nog een hele hoop meer . Alles wordt automatisch overgepompt naar de boekhouding en die is compleet in orde .

We zoeken dus een oplossing om op Mac te blijven en de software die we aangeboden hebben gekregen via het forum is niets voor ons bedrijf .( toch bedankt voor de hulp van allen )

Als we niks vinden en als ze niet verder ontwikkelen voor OSX dan moeten we wel overgaan naar Windows versie ; wat we liever niet doen en wel om begrijpbare redenen hé .

Het probleem is nog niet voor dit jaar , maar we moeten ermee rekening houden binnen een 2 jaar .
Daarom dat we aan het uitkijken zijn .

[quote:215f080aff="BenHVL"]Wij zijn een der grootste fabrikanten van electrostatische luchtreinigers in europa : EXOS . Het systeem dat wij hebben is een professioneel order en boekhoudsysteem en wij zijn daar wel tevreden over , maar ze ontwikkelen niet verder voor OSX . In het order zit bestellingen leveranciers leveringen leveranciers met stockaanpassing . Idem voor klanten + facturen creditnota's + serienummers , samengestelde artikelen , prijssettings , groepen klanten , artikels , leveranciers , en nog een hele hoop meer . Alles wordt automatisch overgepompt naar de boekhouding en die is compleet in orde .

We zoeken dus een oplossing om op Mac te blijven en de software die we aangeboden hebben gekregen via het forum is niets voor ons bedrijf .( toch bedankt voor de hulp van allen )

Als we niks vinden en als ze niet verder ontwikkelen voor OSX dan moeten we wel overgaan naar Windows versie ; wat we liever niet doen en wel om begrijpbare redenen hé .

Het probleem is nog niet voor dit jaar , maar we moeten ermee rekening houden binnen een 2 jaar .
Daarom dat we aan het uitkijken zijn .[/quote:215f080aff]
Is het maatwerk software, dus speciaal voor jullie onderneming ontwikkeld?

Neen Bert .

Enkele basisaanpassingen heeft men gedaan . Maar het is wel vrij compleet hoor .
Daarom dat wij het zo raar vinden dat er zo weinig boekhoudsoftware voor Mac te vinden is .
Vele andere applicataties kunnen zelf geschreven worden maar een professionele boekhouding , daar moet niet meer aan begonnen worden vinden wij .
Nochtans zouden veel paketten vrij simpel te converteren zijn voor OSX platform . Alleen de vraag schijnt te klein te zijn .

kan er mijn iemand zeggen hoe ik proacc moet installeren onder os x?

dit vraagt altijd naar een classic omgeving?

juist geswitcht, dus geen idee hoe dit te doen!

mvg

Het installeeren van pre-OSX-programma's onder Classic verloopt gewoon via de Classic-omgeving.

Waar je voor moet zorgen, is dat in de systeemvoorkeuren > Classic er een systeemmap voor OS9 is geïnstalleerd. (Deze staat op een van je installatieschijven en kan je gewoon in de hoofd-directory van je HD installeren). Als er een geldige OS9.2.2-systeemmap is, dan moet je deze selecteren als opstartmap voor Classic.

Er zal tijdens de installatie van OS9 ook een map op je HD aangemaakt worden met de naam Applications (OS9), dit is de programmamap van OS9, waar dingen instaan, die je ook al in OSX hebt, maar dan voor OS9. Afhankelijk van je ervaring en deskundigheid, kan je hier in gaan zitten rommelen. Deze map is bedoeld om pre-OSX-programma’s in op te slaan, zodat je niet verward raakt tussen wel en niet-OSX-programma’s. Ook hebben OSX-programma’s vaak geen map meer er omheen (alles zit in een pakket), zo blijft je OSX-programmamap een beetje netjes.

Vervolgens open je het installatieprogramma op de normale manier. Classic zal eerst opstarten (kan even duren) en daarna zal vanzelf het installatieprogramma starten, volg verder de instructies op je scherm, of in de handleiding, alsof je onder OS9 werkt (wat je ook doet, let maar op de menubalk!).

Technisch zit het simpel in elkaar: het installatieprogramma zal dingen willen installeren in de systeemmap, aangezien voor dat installatieprogramma de actieve Finder in je OS9-systeemmap zit, zal hij ook daar naar mappen als Regelpanelen, Voorkeuren en Extenties zoeken. Het resultaat is dat je de geïnstalleerde onderdelen ook zult terugvinden in de systeemmap van OS9 en niet van OSX. De ware fan van puurheid zal OS9 trouwens op een aparte partitie willen zetten van de HD om ook nog te kunnen booten (opstarten) vanuit OS9, dit heeft op de G5-modellen echter geen zin.

Ik hoop dat het gelukt is met de installatie en werking . Maak van Proacc.lbr een alias en noem die bijv Proacc Maak een map werkprogramma's en steek daar deze alias in . Sleep deze map maar de Doc Plaats een alias van al je meest gebruikte programma's zoals Ragtime office , Filemaker ,Proacc Messenger , je Cad programma's . Sleep die aliassen naar deze map . Zo krijg je een overzicht en snelle klik van je noodzakelijke programma's en geen lijst van al de rest die in de normale map " Programma's staan "

Het werkt en is eenvoudig .

Sukses

...natuurlijk kan je ook gewoon het programma-icoon naar de Dock slepen en dan ontstaat er ook een snelkoppeling, annex alias

Ik ben voor een kennis ook opzoek naar een boekhoud programma voor OSX. Ben dus benieuwd naar een evt. oplossing.

@ reddrummaster:

[quote:d68bee3ab5=“Pink Grapefruit”]http://www.iprofit.nl/

Er staat linksonder op die pagina dat het geschikt is voor Nederland, België en Duitsland.
Uw gebeden lijken dus gehoord ;-)[/quote:d68bee3ab5]

[quote:d68bee3ab5=“newnomad”]http://www.sql-ledger.org/
kan je vanuit je in osx ingebouwde apache server draaien.[/quote:d68bee3ab5]

[quote:d68bee3ab5=“paulhek”]ik gebruikk myob voor de mac. prima pakket. Weet niet of het voldoet aan Belgische wetgeving.

paul[/quote:d68bee3ab5]

Lees je wel de posts voordat je een vraag stelt Reddrummaster??? Ik pluk zomaar drie suggesties…

is er ook een free boekhoud programma?

nou, ik zou zo ook ewa spelen willen,
zit al hele dag te zoeken,
maar zie prijzen van 44 € tot 200 000 € …
niets freeeeee ?

mag simpel zijn.

als er niets is, maak ik zelf wel iets :stuck_out_tongue:

wel mac os x

[quote:1176acb595="Jello"]is er ook een free boekhoud programma?

nou, ik zou zo ook ewa spelen willen,
zit al hele dag te zoeken,
maar zie prijzen van 44 € tot 200 000 € …
niets freeeeee ?

mag simpel zijn.

als er niets is, maak ik zelf wel iets :stuck_out_tongue:

wel mac os x[/quote:1176acb595]

Er zijn zat gratis spellen en programma’s te krijgen, probveer eens op google te zoeken onder macosx +games +freeware of probeer de mogelijkheden va P2P eens.

Ik meen trouwens dat er al een tip is gegevens over een gratis boekhoudprogramma onder OSX.

We zitten hier in het Classic-forum voor alle duidelijkheid. OSX-vragen horen in de andere fora thuis.