Bolletje en 10.4 ?

Hoi

Draai nog op m’n bolletje (G4 / 800 MHz) 10.3.9. PhotoShop en InDesign lopen lekker. Zou ik nog voor enkele jaren goed zitten als ik nu overstap naar 10.4? (Hoef ik me lekker niets aan te trekken van intel-toestanden)

Ik denk zeker dat je er goed aan doet van Tiger te installeren. Gewoon genoeg RAM geheugen in je toestel steken. (strikte minimum is eigenlijk 512).

Waarom zou je willen overstappen naar Tiger? Tiger zal je bolletje iets sneller maken. Maar als je niets mist aan de nieuwe functies, zie onderstaande link, zou ik gewoon bij Panther blijven.

http://www.apple.com/nl/macosx/

[quote:2a3608efac="pietjepuk6546"]Ik denk zeker dat je er goed aan doet van Tiger te installeren. Gewoon genoeg RAM geheugen in je toestel steken. (strikte minimum is eigenlijk 512).[/quote:2a3608efac]

Zit nu 768 in.

Tiger draait daar lekker op.. ik draai tiger op een langzamere configuratie als jij. Of je daadwerkelijk Tiger moet aanschaffen is aan jezelf.

Hoewel ik er weinig in zag, is Spotlight nu mijn #1 MacOS X feature!. Op naar Tiger. Dashbboard is ook dagelijks van de partij.

nou dashboard heb ik uit staan... gebruik hem totaal niet.... ik vond er niks an.

Spotlight is soms wel handig. Maar wil je daar 130 euro voro uit geven?

130 euro is idd veel, maar ik zag een studentenaanbieding voor ongeveer 90 en dat is al wat anders.

[quote:f4cbb519ad="mvdenberg"]Waarom zou je willen overstappen naar Tiger? Tiger zal je bolletje iets sneller maken. Maar als je niets mist aan de nieuwe functies, zie onderstaande link, zou ik gewoon bij Panther blijven.

http://www.apple.com/nl/macosx/[/quote:f4cbb519ad]

Helemaal mee eens!

Op marktplaats en tweedehands mac zie je Tiger regelmatig voorbij komen voor weinig: als je goed zoekt kan je hem legaal kopen voor 60 euro.

Ik gebruik Dashboard toch wel een paar keer per dag; een post-it voor een snelle aantekening, teletekst, tvgids, radioplayer, applenieuws-widgets...

Spotlight gebruik ik ook vaak, maar in 10.3 zit natuurlijk ook wel een zoekfunctie…

Veel programma’s zijn ook vanaf Tiger, misschien dat het daarom zinvol zou zijn?

Ik gebruik 'Spotlight' maar af en toe, maar 'Dasboard' dagelijks, als je het hebt dan gebruik je het. Maar om daar nu speciaal Tiger voor aan te schaffen !!

Dat is aan u de keuze.
Maar afraden doe ik niet hoor.

De vraag was of je met zo,n bolletje en Tiger "makkelijk" nog een paar jaar vooruit kon. Dit is natuurlijk nee. Als ik met Photoshop werk dan word hij na het werken met een aantal lagen toch wel tergend langzaam hoor. (Dezelfde config. als hierboven.) Om over illustrator nog maar te zwijgen. En of hij nu heel veel sneller word met de upgrade van Panther naar Tiger..Dat is ook maar en druppel in de regen. Kun je er beter 256 bij prikken......

Het lijkt erop dat ik nu met 10.4 en mijn mijn filmbewerken snel voorruit kan spoelen en dat het beeld en geluid nog gelijk loopt (met een donald Duck stem) Was bij 10.3 niet. Ik neem aan dat 10.4 beter met zijn geheugen omgaat.

Er is dus voor en tegen. Tja, in dat geval denk ik dat ik nog even de kat uit de boom kijk voor ik 10.4 aanschaf. Alvast bedankt voor de reacties.

De verwachting is dat tegen het eind van dit jaar Leopard (10.5) uitkomt. Misschien is het raadzaam om 10.4 over te slaan?

[quote:f6f7142221]De verwachting is dat tegen het eind van dit jaar Leopard (10.5) uitkomt. Misschien is het raadzaam om 10.4 over te slaan?[/quote:f6f7142221] Dat is misschien ook al waar. Maar die ga je zeker niet kunnen draaien op die G4.

Sorry, verbetering. Die zul je wel kunnen draaien. Maar moeizamer, want 10.5 zal waarschijnlijk wel zwaarder zijn.

Ja, ik had al geklikt op ‘Plaats bericht’, voor ik het wist.

Tot dusver hebben alle Macs van vijf jaar oud nog het actuele OS kunnen draaien, al dan niet met een RAM/Harddisk uitbreiding. Misschien dat Leopard straks niet meer op een G3 wil.

Een ander probleem is dat Tiger alleen nieuw is te krijgen op een DVD, en het omruilprogramma voor 4 CD’s is gestopt. Mocht Geedee alleen CD’s kunnen lezen, is hij op usenet aangewezen voor de CD-versie. Dat is een hoop huiswerk als je nieuw in die materie bent.

[quote:d013351e15="joffrie"]Sorry, verbetering. Die zul je wel kunnen draaien. Maar moeizamer, want 10.5 zal waarschijnlijk wel zwaarder zijn.

Ja, ik had al geklikt op ‘Plaats bericht’, voor ik het wist.[/quote:d013351e15]
Naast je geposte berichten staat er bovenaan ook nog de knop “bewerk”. Zo kan je te snel geplaatste berichten altijd nog aanpassen.