Bondi start na uitzetten niet op!

Misschien een beetje vreemde omschrijving, maar het zit zo:

Ik heb een Imac Bondi Blue [160 mb, os9.2]. Waar ik eigenlijk niet meer zo op werk, omdat ik ook een Snow heb.
Sinds de pc van mijn ouders niet meer werkt,
wil ik ze nu op mijn oude bondi laten internetten.
Wanneer ik de bondi aanzet, doet hij het gewoon prima.
Zet ik hem uit, dan blijft het knopje [het welbekende aan-knopje naast de boxen]
geel branden. Wanneer ik nu de mac aan wil zetten, weigert hij gewoon.
Geen opstartpingeltje, helemaal niks. Nu moet ik wanneer ik de bondi aan wil zetten de stekker eruit trekken, stekker er weer in en dan pas doet hij het weer.
Ik neem aan dat dit aan de voeding ligt?
Moet ik dit gewoon maar naar een reparateur brengen of is er een oplossing wat ik zelf kan doen?

Als het knopje geel blijft is dit dan bij het opstarten of bij het uitzetten ? We hebben dit thuis ook wel ns gehad dan leek het alsof het scherm niet wilde aanspringen bij het opstarten, het makkelijkste was dan het knopje een aantal seconden ingedrukt te houden tot hij zichzelf uitzette dan even wachten en dan pas weer opstarten, dan was hetr 99% van de tijd wel gewoon opstarten.

Misschien dat dezelfde truuk ook werkt als je m uitzet.

Euhm... misschien een beetje uit de hoogte... maar RTFM!!!!!!!!!!!

De aan-knop (je hoort een Mac er NIET mee uit te zetten) op een een iMac en/of een G3 en hoger is naast een aanzetknop ook een knop om het appearaat in de sluimerstand te zetten. Als de knop geel blijft, dan is er sprake van een sluimertoestand, om je Mac uit te zetten gebruiken we pas sinds 1984 een commando op het beeldscherm, in het menu speciaal of onder het :apple: -menu.

Dat de Mac na de sluimerstand niet wil ontwaken, is een software-probleem, dat al veelvuldig op dit forum is besproken (probeer te zoeken op “sluimerstand”).

Stekker erin en eruit klinkt meer als een Windoos-oplossing…

Mijn apple kennis reikt tot zover dat ik de mac onder Speciaal uitzet. En na het uitzetten blijft dat lampje dus geel branden! Dus ik zet de Mac gewoon op een goede manier uit, maar toch blijft het lampje branden. Die stekker is inderdaad een windows oplossing.. Maar wat moet je dan!?

Ook ik kan niets anders aanraden dan de stekker eruit te halen, wachten tot het lampje dan dooft om vervolgens de stekker er weer in te steken. Mijn oude Bondi blue iMac heeft - zoals velen - ook dergelijke plotsklaps ontstane problemen.

Ook bij de opstart gaat het niet probleemloos; de eerste paar seconden gaan goed, dan wordt tijdens het opstarten de resolutie aangepast en blijft het scherm zwart. Nadat hij geheel is opgestart zet ik 'm weer uit, stekker eruit, lampje uit laten gaan, stekker erin en computer weer opstarten. Dan doet 'ie 't weer…

Ik gebruik deze iMac niet zovaak dus ik heb er mee leren leven, maar het blijft een kurending, dit type iMac.

Firmware al upgedate? PRAM al gezapped? Apple.com al uitgepluisd?

OS 9 Opnieuw instaleren Misschien help het! :?

Ik denk bij dit soort problemen aan een batterij die op is. In een iMac zit een batterij die oplaadbaar is maar na een paar jaar de geest geeft. Meestal merk ik dan doordat de tijd niet bewaard wordt en ik die steeds opnieuw in moet stellen. Misschien is dat het...

Groet,

Roelof