Boot camp op externe HD

Misschien is deze vraag al VEEL voorgekomen maar toch ga ik het nog eens vragen sorry.

Ik heb net een nieuwe externe HD gekocht. Lacie 500GB USB 2.0 (i know, geen firewire). Kan ik hier omdat het USB is windows op draaien en/of linux via bootcamp? Dus native booten via de externe HD.

En moet ik mijn schijf formatteren via NTFS, FAT32 of andere?

Vriendelijke groeten,
Spywurm

[quote:c7780e65ef="spywurm"]Misschien is deze vraag al VEEL voorgekomen[/quote:c7780e65ef] Inderdaad.

[quote:c7780e65ef=“spywurm”]Ik heb net een nieuwe externe HD gekocht. Kan ik hier windows op draaien en/of linux via bootcamp?[/quote:c7780e65ef]
Nee.

Ik dacht altijd dat je alleen opstartschijven (dus Mac, Windows,...) op een externe HD zetten bij een FireWire aansluiting. Omdat USB 2.0 te traag zou zijn... Mvg,

Het kan alleen op een e-sata hardeschijf. Een e-sata schijf kan je voor zover ik weer alleen aan een PowerMac of macpro hangen.

[quote:3e3c5e0d0d="KingAchille"]Ik dacht altijd dat je alleen opstartschijven (dus Mac, Windows,...) op een externe HD zetten bij een FireWire aansluiting. Omdat USB 2.0 te traag zou zijn... Mvg,[/quote:3e3c5e0d0d] Nee, dat heeft er niks mee te maken. USB is inderdaad trager dan FireWire, maar de reden dat ze er niet van kunnen opstarten heeft met de EFI van een Mac te maken. En er zijn een aantal Macs die wel van USB kunnen opstarten, maar zoals gezegd gaat het dan om OS X zelf, bootcamp ondersteund geen externe schijven.

Sorry voor de kick maar beetje nutteloos om een nieuwe topic te openen voor mijn vraag die mij wel ontopic lijkt.

Om te beginnen baal ik wel dat het niet kan om vanaf USB of FiWi te booten. Maar oke.

Ik heb een MacBook Pro en de HDD is niet al te groot (120GB) maar ik zou wel XP ff willen draaien ivm enkele games die ik met mijn vrienden speel over een netwerk en deze games zijn er helaas niet voor OS X. Aangezien de HDD aardig vol begint te raken, lukt het niet om XP hierop te instaleren. Dus nu mijn vraag: Welke hardeschijven kan ik allemaal in mijn MacBook plaatsen, als in welke merken/types en is het simpel dit zelf te doen of beter om te laten doen. Of heb ik pech en moet ik wat troep verwijderen.

Mvg,

• TonyJ