BOOT X vermenigvuldigd?

Hi Ik zit in eens met een BootX bestand dat zich bij verplaatsen vermeigvuldigd. Ik leegde mijn prullenbak nadat ik probeerde isync te verwijderen (dat werkt niet meer). Bleek 1 bestand niet te verwijderen te zijn nl de BootX file. Na zoek op internet bleek mij wel waarom: het is namelijk de file die nodig is om de Mac vanaf de cdrom op te kunnen starten. Toch goed zo'n beveiliging :wink: Het bestand hoort in de file Systeem/bibliotheek/Coreservices thuis. Maar toen ik het bestand daar terug wilde plaatsen bleek er al een copy van te staan. Dus dat was niet nodig. Vraag blijft: hoe raak ik het kwijt. Want bij ieder verplaatsing vermigvuldigd het ding zich?

Gerard

Dat komt omdat het ding beveiligd is tegen wissen en jij volvoldoende gebruikersrechten hebt om 'm te verwijderen.

Als je het weg wit halen moet je de terminal openen, daar [code:1:80a2eeba58]sudo rm -r [/code:1:80a2eeba58] typen (met een spatie op het eind) en dan het bewuste bestand in de terminal slepen. De volledige bestandsnaam met pad verschijnt nu achter dat commando. Dan [enter].
Hij vraagt vervolgens om je beheerders password. Als je dat hebt ingegeven, wordt het bestand verwijderd.
Als je het meerdere keren achter elkaar doet met verschillende bestanden hoef je niet iedere keer je password in te voeren. Eenmaal ingevoerd blijft dat een minuut of wat geldig (hij weet dan dat jij beheerdersrechten hebt).

Stond op het punt om dit te doen. Antwoord yes? of gooi ik dan mijn hele systeem weg?

Groet

G

Last login: Fri Aug 12 13:26:54 on ttyp1
Welcome to Darwin!
hout:~ gerardvanhoutert$ sudo rm -r/Users/gerardvanhoutert/.Trash/System/
Password:
rm: illegal option – /
usage: rm [-f | -i] [-dPRrvW] file …
unlink file
hout:~ gerardvanhoutert$ sudo rm -r /Users/gerardvanhoutert/.Trash/System/Library/CoreServices/BootX
override rw-r–r-- root/wheel uchg for /Users/gerardvanhoutert/.Trash/System/Library/CoreServices/BootX?

De eerste foutmelding krijg je omdat je een spatie na de -r en voor /Users vergeten bent.

verder kan je op de tweede ‘override’ vraag [b:f6c835dd8d]yes[/b:f6c835dd8d] antwoorden, tenminste als je system en BootX ook nog op de originele plaatsen staan. Anders gaat er iets mis. Hij wil alleen iets uit je prullebak verwijderen (die heet .Trash) en dat lijkt me nu net de bedoeling.