Bootable MacOS maken voor oude macbook

Hi allen, ik heb een probleem. Heb oude macbook die niet meer opstart, en ook target disk mode werkt niet. Nu probeer ik op mijn nieuwe macbook een bootable MacOS disk te maken om daarmee de oude macbook aan de praat te krijgen. Echter:

• Bootable macOS obv Monterey werkt niet omdat te nieuw voor oude laptop
  • Bootable macOS obv El Capitan kan ik niet aanmaken omdat de installer weigert op mijn nieuwe laptop (“This version of OS X 10.11 cannot be installed on this computer.”)

Ik heb alles geprobeerd inclusief allerlei terminal commands maar kom er niet uit. Iemand die een oplossing weet?

Hiermee; https://diskmakerx.com/ Downloads

Goed advies. Maar soms lukt het er niet mee (mijn ervaring). Maar dan weer wel met Install Disk Creator:

Thanks voor de tip! Helaas werken geen van diskmaker versies met OS op nieuwe laptop (Monterey)…

Thanks voor de tip! Deze had ik ook gevonden, maar hiervoor is capitan.app nodig (de geinstalleerde app), en zover kom ik niet omdat mijn nieuwe macbook weigert InstallMacOSX.pkg te installeren (melding: This version of OS X 10.11 cannot be installed on this computer.)

Ik heb dus de .app nodig…

Ik begrijp het even niet. Welke app heb je nodig? Heb je een lagere versie nodig van Install Disk Creator? Dan kan ik wel even voor je zoeken. Je kunt ook misschien de Mavericks (OS X 10.9) proberen.

Thanks! Het lijkt nu te lukken met deze instructies:

Mooi zo!