Bootable usb stick met Catalina aanmaken.

Hallo,

Ik probeer een bootable usb stick te maken met os Catalina erop.

Ik heb de usb stick geformatteerd als MacOS Uitgebreid.

Catalina uit de store gedownload, staat in de progamma’s map als “macOS Catalina-installatie.app”

Vervolgens in de Terminal deze regel ingetypt:sudo /Applications/install\ macOS\ Catalina.app/contents/Resources/createinstallmedia --volume/Volumes/usbstick

Na het invoeren van mijn wachtwoord krijg ik de volgende foutmelding: macOS Catalina.app does not appear to be a valid OS installer application

Wat kan het probleem zijn?? Bedankt alvast.

• Hoe groot is die installer?

• Wat is de macOS versie van de Mac waarop je dit doet?

Probeer het eens hiermee:

https://diskmakerx.com

Dit gebruikt: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372 ?

Er zijn ook apps die de usb voor je gereed kunnen maken. Weet zo gauw niet meer welke ik ooit gebruikt heb.

<p class="cite">Antwoordapparaat op 11 november 2020 om 17:38</p> – Hoe groot is die installer?

– Wat is de macOS versie van de Mac waarop je dit doet?

De installer is 19,1 mb, ik doe het op mijn eigen Imac met High Sierra

<p class="cite">KR1275 op 11 november 2020 om 17:47</p> Dit gebruikt: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372 ?

Er zijn ook apps die de usb voor je gereed kunnen maken. Weet zo gauw niet meer welke ik ooit gebruikt heb.

Precies gedaan zoals op die pagina!

Die link is gebruikt inderdaad KR1275, zie het (correcte) Terminal commando dat hammar noemt. Dat hoort normaal gesproken ook altijd te werken. Het zou kunnen dat er geen volledige installer is gedownload, eenvoudig te achterhalen door even de grootte te controleren. En volgens mij gaat dit op High Sierra systemen ook wel eens mis…

Ok, je was me voor… Allebei raak dus haha… Een volledige installer is 6 to 8 GB. Hoe heb je 'm binnengehaald?

…ik zie het al: op een High Sierra systeem wordt inderdaad niet de volledige installer gedownload. Het Apple Support artikel is geschreven om op nieuwere macOS versies uit te voeren. Ik ga even kijken hoe je het toch voor elkaar kunt krijgen.

<p class="cite">Antwoordapparaat op 11 november 2020 om 18:20</p> Ok, je was me voor.. Allebei raak dus haha… Een volledige installer is 6 to 8 GB. Hoe heb je ‘m binnengehaald?
uit de Appstore??

Was die download al wel klaar alvorens je het Terminal commando gaf?

<p class="cite">Matador op 11 november 2020 om 18:54</p> Was die download al wel klaar alvorens je het Terminal commando gaf?
Jawel, hij opende zelfs op met de installatie op mijn eigen Mac te beginnen.

Ja Matador, het ligt aan het feit dat je 'm download onder High Sierra, dat levert geen volledige installer op (deze ‘mini’ installer gaat daarna de rest downloaden, daar heb je dus niks aan als je een USB stick wil maken). Nog even geen oplossing, maar dat komt wel…

Ik heb nog wat info van Apple Communities. Als ik Catalina opnieuw download uit de appstore, moet ik de installatie gewoon laten beginnen, alleen zorgen dat de mac niet opnieuw opstart, want dan begint de installatie pas echt. Volgens mij kan hij ook niet Catalina installeren omdat ik immers High Sierra draai.

Probleem is alleen dat de appstore me een tweede download niet toelaat. De eerste heb ik helaas al weggegooid omdat de terminal meldde dat deze corrupt was. Misschien is dit iets: https://wccftech.com/how-to/how-to-download-macos-catalina-installer/

Bedankt tot zover voor jullie hulp!!

Dat zou ik niet doen, de installer starten als je niet wil dat je Mac geüpdatet wordt. Vroeger kon je directe download links vinden naar de Apple servers voor de installer (dus niet via de App Store) maar dat lukt niet meer zo makkelijk. Hier wel een werkende manier, via een kleine omweg:

• Download de macOS Catalina Patcher via http://dosdude1.com/software.html. Dit is een bekende tool om macOS op oude, niet ondersteunde Macs te gebruiken. Jij gaat 'm alleen gebruiken on de installer te downloaden! Het wijst zich vanzelf, doorloop de stappen van de tool en kies voor het downloaden van de Catalina installer (dat gebeurt vanaf de Apple servers). De installer staat daarna in je ‘Downloads’ folder, als het klaar is sleep je 'm naar de programmamap. De dosdude tool gebruik je verder niet voor de volgende stap, die kun je nu afsluiten en verwijderen.

• Je hebt nu de volledige Catalina installer in je programmamap, en kunt verder waar je gebleven was met het Terminal commando wat je in je eerste post noemt. Als het goed is werkt het nu wel (geprobeerd hier, in High Sierra).

EDIT: Ik zie dat je een link hebt toegevoegd na mijn post hierboven. Dat is grappig, want daar staat volgens mij precies wat ik bedoel :relaxed:.

Super bedankt! Ik ga ermee aan de slag.

Hey,

Het is helemaal gelukt! heb een bootable USB stick kunnen aanmaken. Hiermee startte de Imac weer op en kon ik na schijfbeheer/wissen een nieuwe installatie uitvoeren.

Maar te vroeg gejuicht misschien, hij staat na installatie nu al een half uur met het Apple logo en volledige installatiebalk te wachten…maar waarop??

Restart proberen misschien???

Heel erg bedankt voor je hulp (ook namens mijn schoonzoon)

EDIT: Na restart kom ik gewoon in het installatiescherm, land/taal kiezen enz. Lijkt gelukt dus!

???