Bootable

Ik heb een DiskWarrior CD. Als vanaf CD wil opstarten loopt mun PowerBook telkens vast. Je ziet dei grijze appel en het draaiende dingetje... en dan een stroringsband van links naar rechts en stilstaand beeld. Muurvast.

Okay. Misschien is de CD niet helemaal goed. Dus van een andere(!) DiskWarrior een kopie gemaakt. Maar mijn PowerBook blijft vastlopen!

Hoe moet ik nou mijn appletje onderhouden. Hij is inmiddels aardig gefragmenteerd. :cry:

Diskwarrior kan niet defragmenteren. Techtool Pro van Micromat wel.

Geen idee. Maar Disk Warior defragmenteert niet: het optimaliseert alleen de directories. Gelukkig is defragmentatie in OS X eigenlijk overbodig: http://www.tidbits.com/tb-issues/lang/nl/tidbits-nl-686.html#lnk3

hey

hoe weet jij datie gedefragmenteerd is???

greetzz

Misschien gebruik ik het verkeerde woord... maaruh DiskWarrior maakt een grafische voorstelling van je harde schrijf waarbij hij aangeeft dat een bepaald percemtage "out of order" is. Het leek op SpeedDisk van Norton; daarom noem ik het defragmenteren.

Maar waar het om gaat is dat ik niet van CD kan opstarten. Ik ben nu TechTool Pro aan het opsnorren.

Je voelt het al aan de andere reacties: pas op met mogelijk onnodig onderhoud van je Macje... :roll: Defragmentatie is old-skool.

Dat de CD van DW niet opstart zou kunnen als het versie 3.0 is, je hebt voor een bootable cd van DW versie 3.0.3 (ofzo) nodig, check maar ff op hun website voor de (gratis) update waarmee je dan zelf weer de bootable van moet branden.

Kijk. Daar heb ik wat aan. Ben er al mee bezig.

Danks. :smiley:

Je kunt ook met het gratis Boot CD je eigen opstart CD branden met daarop onderhouds/reparatie programma's die je maar wilt. Boot CD maakt vanuit je bestaande systeem een minimaal systeem om van op te starten. Booten gaat traag maar het werkt wel.

Thijs, het is heel simpel . . Klik op de DW-CD doe een get-info appeltje i, en kijk bij de opmerkingen. Daar zie je een releasenummer voor een PB moet dat R34 zijn, R35 is de allerlaatste release . . .

DiskWarrior 3.0.2 is de laatste versie. Hoe nieuwer je Mac hoe groter de kans dat je een andere CD nodig hebt, dit was vroeger nooit een probleem met DiskWarrior, maar blijkbaar verandert Apple iedere keer iets aan haar hardware waardoor het Systeem wat door Apple vrijgegeven is om op bootable CD's te zetten 'verouderd' is en dus niet meer met de nieuwste Mac werkt...

DiskWarrior optimaliseert inderdaad de directory, dit kan nogal verwarrend zijn. De directory is een zeer belangrijk iets voor je systeem, allerlei informatie staat er in opgeslagen, hoe meer foutjes er in zitten (dit laat DiskWarrior zien in een ‘graph’), hoe groter de kans op problemen/probleempjes.
Speeddisk, Drive 10 en TechTool Pro 4 laten de Filefragmentatie en de Schijffragmentatie zien en TechTool Pro 4 en Drive 10 kunnen evenals DiskWarrior de directory repareren/‘rebuilden’. DiskWarrior en TechTool Pro 4 zijn er het beste in.

Sinds Panther is de Filefragmentatie enorm afgenomen, aangezien 10.3 automatisch bestanden (read en write) kleiner dan 20 Mb defragmenteert, bestanden die alleen lezen zijn en groter dan 20 Mb worden niet gedefragmenteerd. Ook aan de Schijffragmentatie wordt niets gedaan. Overigens gaat de fragmentatie in vergelijking tot Windows sowieso minder hard.
Mocht je een kleine partitie of schijf hebben met je systeem erop en/of mocht je schijf wat langzamer zijn, dan kan defragmenteren wel degelijk helpen. Oudere en dus tragere, kleinere schijven kunnen baat hebben bij zo vrij van fragmentatie mogelijke vrije schijfruimte, bij grotere en snellere harde schijven is dit minder snel nodig en zul je niet zo snel verschil bemerken tussen voor en na defragmentatie. Mensen die veel met grote bestanden werken, zoals bijvoorbeeld video hebben een grotere kans op fragmentatie.

Zoek anders eens op het forum op defragmentatie, er staat nog heel wat over geschreven. Het is in ieder geval een ander verhaal dan bij Windows. :smiley:

Okay; ik heb het dan over het optimaliseren van mijn schijf en niet het defragmenteren. Al die termen ook. :-(

Hoe dan ook, ik mijn DiskWarrior ge-update naar de nieuwste versie en die werkt ook niet. Mijn PowerBook is nog geen half jaar oud. Misschien komt het daardoor. Ik heb nu TechTool te leen. Zal eens kijken hoe die werkt.

Als je TechTool Pro 4 wilt gebruiken om echt te defragmenteren, dan wordt aangeraden om het te installeren op je harde schijf. Het liefste op een andere partitie met systeem, TTP kan zelf een partitie erbij maken, de eDrive, hier start je vanaf op en dan kun je defragmenteren. Dit wordt aangeraden aangezien je wanneer je vanaf CD opstart geen gebruik kunt maken van Virtueel geheugen en dit is blijkbaar nodig bij defragmenteren. De directory herstellen vanaf CD is geen probleem.

Overigens kun je met BootCD (dat is een progje) een bootable CD branden met daarop DiskWarrior en TechTool Pro 4. Opstarten duurt een poosje, maar het werkt perfect. Wedden dat DiskWarrior het dan wel doet. :smiley:

[quote:8b9d8b16e4="TonE"]Je kunt ook met het gratis Boot CD je eigen opstart CD branden met daarop onderhouds/reparatie programma's die je maar wilt. Boot CD maakt vanuit je bestaande systeem een minimaal systeem om van op te starten. Booten gaat traag maar het werkt wel.[/quote:8b9d8b16e4]

:smiley:
Incredible handig die BootCD en nadat BootCD een minimaal systeem heeft ‘samengesteld’ kun je de applicaties aangeven die ook meegekopieerd moeten worden. (bijv. diskwarrior, techtool, norton én schijfbeheer)

Alleen zal Norton niet werken, die installeert van alles en nog wat op verschillende plaatsen. :D

Gelukkig maar...wie wil dat nou gebruiken... :?

[quote:dde1efd9ef="Juggler"]Incredible handig die [url=http://www.charlessoft.com/]BootCD[/url] en nadat BootCD een minimaal systeem heeft 'samengesteld' kun je de applicaties aangeven die ook meegekopieerd moeten worden. (bijv. diskwarrior, techtool, norton én schijfbeheer)[/quote:dde1efd9ef] Nu, bij werkt het [b:dde1efd9ef]allemaal[/b:dde1efd9ef] niet. Ik begin te geloven dat er iets mis met mijn PowerBook. De enige CD/DVD die bij mij bootable is, is de installatie DVD van Apple.

Ik kwam eigenlijk op dit draadje terecht om te checken hoe je (gemakkelijk) een opstart-cd maakt voor OSX (vanwege een te fixen iMac-bol die sinds gister in ene 10 minuten nodig heeft om op te starten). Ben helaas nog niet uit het probleem maar met BootCD heb ik wel vrij gemakkelijk een opstart-cd gemaakt met Diskwarrior en schijfbeheer; de iMac opgestart van de hd en via Systeemvoorkeuren/Opstartschijf de cd aangewezen en herstart. En Diskwarrior werkte naar behoren bij mij (behalve dan dat standaard gejank over "cannot rebuild bcuz of an os error" bij een systeemschijf).

Ik denk dat als de standaard Apple CD/DVD wel wil mounten dat zowel je drive als Powerbook best nog wel in orde zijn. Opstarten met C ingedrukt werkt volgens mij niet altijd even goed, dus probeer het eens via de Systeemvoorkeur Opstartschijf. Als deze de disc ‘ziet’ is de schjif in orde (cdtje met X-icoon), zie je niets dan wordt de schijf niet herkend als opstart-cd.

En optimaliseren van je schijf kan je wellicht ook doen met het gratis OnyX (lekker vanaf je eigen hd) en zo te zien werk je ook met (grote) muziekbestanden dus is een programmaatje als Disk Inventory X ook best handig!

Succes!

[quote:3d30afe351="Juggler"](...) Ik denk dat als de standaard Apple CD/DVD wel wil mounten dat zowel je drive als Powerbook best nog wel in orde zijn. Opstarten met C ingedrukt werkt volgens mij niet altijd even goed, dus probeer het eens via de Systeemvoorkeur Opstartschijf. Als deze de disc 'ziet' is de schjif in orde (cdtje met X-icoon), zie je niets dan wordt de schijf niet herkend als opstart-cd. (...)[/quote:3d30afe351] Die programmaatjes zal ik eens bekijken.

Verder kan ik wel van CD opstarten (in die zin lukt het wel) maar loopt mijn PowerBook muurvast halverwege het grijze Apple scherm (zowel bij zelfgebranden als fabrieks-CD’s).

Maar goed ik zal er wel uitkomen. Bedankt voor de tips. :slight_smile:

Weet je zeker dat ie vastloopt? het opstarten van de opstart CD duurt een eeuwigheid. In het begin dacht ik zelf ook dat ik een vastloper had, maar na wat geduld...

Hij loopt echt vast. Ik dacht nog even om er een foto van te maken (want het scherm ziet er ernstig uit) maar ik had niet zo'n zin om mijn computer opzettelijk vast te laten lopen.

Toch?