Bootcamp en crash geen hd imac kapot

Pfff,

hallo mensen.

Ik dacht wel even boot camp te installeren

bootcamp assist etc ruimte gemaakt

windows instal reboot en toen liep me imac vast

crash en heb windows cd eruit gehaald
en nu mac osx cd erin kan geen hd kiezen bij nieuwe instal
en krijg de cd er ook niet uit…

en nu zegt die no bootable cd etc etc

hoe krijg ik me cd eruit
en hoe krijg ik me hd weer terug ?

om opnieuw te installeren

help me aub

Om je disk er weer uit te krijgen moet je bij het opstarten, voordat de cd begint te draaien, dus ongeveer bij het witte scherm zonder Apple logo, je linker muisknop ingedruk houden.

Om de Windows partitie te verwijderen moet je Bootcamp opstarten en het stappenplan volgen. Misschien kun je nog verder gaan met de installatie door eerst met Mac OS X op te starten en dan bij Systeemvoorkeuren → Opstartschijf Windows te selecteren. Dan doe je de cd er weer in bij het opstarten, hij start automatisch met windows op, en dan gaat als het goed is de installatie weer verder.

Dit werkt helaas niet.

Ik kan geen hd kiezen.

heb het witte apple screen en als ik mac osx probeer te installeren kan ik geen harddisk kiezen :S

het bekende witte beeld with nohd

cd eruit krijg een mapje met een vraagteken bij het opstarten die knippert

ik heb een oude winxp cd gebruikt volgens mij is mijn imac kadoek :S

Map met knipperend vraagteken betekent dat de Mac geen (goede) systeem map kan vinden.

Mogelijk is je systeem verziekt, en dient opnieuw te worden geïnstalleerd.
Wacht ±1 minuut, start de Mac alsnog op, dan is er een voorkeur bestand verziekt
Doen dan het volgende: ga naar systeemvoorkeuren en selecteer nogmaals je opstartschijf, en herstart

Start de Mac niet op?
Probeer dan eerst dit:

Start op met Apple+S (single user mode)
er verschijnt (meestal) “localhost#”
typ in: [i:e78ac42cb1]fsck -y[/i:e78ac42cb1] <return>
het UNIX schijf reparatie programma wordt op gestart…
typ daarna [i:e78ac42cb1]reboot[/i:e78ac42cb1] <return>

Als dit niet helpt, lijkt het erop dat je Mac os-X opnieuw zult moeten installeren.
Dus plaats de systeem CD/DVD en start de installer, of start op met de “c” toets.

werkt allemaal niet.

ik heb bootcamp met winxp sp1 cd geinstalleerd ik las al op andere forums dat het niet gaat werken met dit
word maandag maar bellen naar me apple boer.

Volgens mij heeft Bootcamp je toetsenbord ook verziekt... Je leestekens doen het niet meer, en waar "mijn" moest staan typt 'ie nu alleen nog maar "me"... Heel vreemd. Driver probleempje ?

Maar goed, wat het probleem betreft: Je kunt proberen een paar keer je PRAM te zappen, en dan nogmaals op te starten van de CD.

ik lees nu al maanden over mensen (waaronder ik ) met problemen. Moet Bootcamp niet gewoon verboden worden?

:lol:

Zonder gekkigheid; Jaren geleden overgestapt om van die ongein af te komen. Tijd geleden XP geeinstalleerd. Bij gebruik miste ik gelijk alweer OSX. Toen de keus gemaakt om het er weer van af te halen en de vrije schijf te gebruiken voor Time Machine.

Maar dit even ter nutteloze info. Zullen vast meer zijn die zo denken over BC en alle problemen daar omheen.

Truste allemaal.

Kun je bootcamp wel de schuld geven maar het is nog altijd zo dat de meeste fouten door de mens gemaakt worden en niet door de computer.

Dit lijkt me een typisch gevalletje van tijdens de installatie van windows XP even niet opletten en de verkeerde partitie aanwijzen voor het formatteren.
Klein foutje snel gemaakt, maar helaas met grote gevolgen

Wat dan overblijft is inderdaad systeem opnieuw installeren - hard rennen naar de Apple dealer lijkt me overbodig - die hebben het druk zat met verkopen van nieuwe systemen :slight_smile:
(was vandaag even bij een APR in groningen - leek wel of de ALDI weer eens iets in de aanbieding had zo druk was het daar :slight_smile: )

Gewoon opstarten met de Mac OSX cd erin en tijdes starten ALT indrukken - kun je toch de CD kiezen ?
Ik heb ook ooit eens zonder de handleiding te lezen een SP1 versie van windows proberen te installeren - inderdaad dat gaat niet lukken
Resultaat was dat windows gewoon niet wou starten, echter de Mac kant werkte nog voortreffelijk

[quote:9412da36c4="k-the-ripper"]Kun je bootcamp wel de schuld geven maar het is nog altijd zo dat de meeste fouten door de mens gemaakt worden en niet door de computer.[/quote:9412da36c4]

Lijkt mij ook. Apple zal toch wel zeker BC goed uitgetest hebben? Ik denk dat vrij veel mensen gewoon nooit een handleiding lezen, en denken: dat lukt wel zonder op een Mac. Als je ervaren bent waarschijnlijk wel, maar ben je een “novice” of een “switcher” dan wordt het toch net even iets anders.

Mja... Wat je zou kunnen doen is opstarten met de OS X CD en ff een hardware test doen (D indrukken tijdens start). Dan weet je of je HD nog werkt. Als dat zo is nogmaals opstarten met OS X CD en dan doorstarten tot in installatieprogramma. Vervolgens start je via het menu boven in je scherm het schijfhulpprogramma en kies je in de structuur de schijf (niet het volume; dat bestaat niet meer, ik bedoel de schijf) waarmee zich het problem voordoet en doe je een erase. Daarna heb je de schijf weer volledig tot je beschikking. Formateren met Mac OS Extended (Journaled)-indeling en klaar ben je. Enige (wellicht grote) nadeel hier is dat je alle data kwijt bent. Maar da's nu toch al zo omdat je niet bij je volume kunt...

Enneh… even over BC: hier draait het perfect. Maar je moet ook niet Windows XP met SP[b:93ccc3fe77]1[/b:93ccc3fe77] willen installeren. Zorg voor een CD of DVD met een van de volgende OSes: Windows XP SP[b:93ccc3fe77]2[/b:93ccc3fe77]; Windows XP SP[b:93ccc3fe77]3[/b:93ccc3fe77]; Windows Vista RTM; Windows Vista SP1; Windows Vista x64 SP1. Andere OSes werken NIET. En let bij de installatie van je OS vooral op het volgende: De Boot Camp installatie-assistent maakt een partitie aan die de naam BOOTCAMP heeft. Deze partitie heeft bovendien de door jou aangegeven grootte. Bij de installatie van je OS dient DIE partitite te worden geselecteerd en mag er, anders dan een formattering in FAT32 of NTFS, geen ENKELE wijziging plaatsvinden mbt die partitie. Dus geen nieuwe partitie aanmaken, geen groottes gaan wijzigen en geen (andere) partitie wissen. Dan werkt alles perfect.

En dan nog iets: als je en Time Machine Backup hebt kun je ook die backup terugzetten nadat je de HD hebt geformatteerd met behulp van Schijfhulpprogramma vanaf de installatie-CD.

Bootcamp werk vlekkeloos, het is prima uitgetest (heeft zelfs bijna een jaar in beta gedraaid) en er is dus helemaal niks mis met Bootcamp. Waar het meestal mis gaat, is dat inderdaad de handleiding niet goed gelezen wordt. In plaats van de vers aangemaakte Windows-partitie, selecteert de gebruiker een lege partitie... althans, zo lijkt het... in werkelijkheid is dit de OSX-partitie... Ja, en dan heb je ineens een computer met twee ongeformatteerde partities... dan is hij inderdaad kapot.

De oplossing (nogmaals):[list:dae017073c]
[:dae017073c]Start de computer op met de MacOSX dvd er in en houd de C ingedrukt, tot je het Apple-logo en de ronddraaiende gaspit ziet.
[
:dae017073c]Zodra de installatie is gestart en het scherm met de taalkeuze is verschenen, selecteer je in een van de menu’s de optie ‘opstartschijf’. Als daar je HD verschijnt met een OSX-systeem, dan kan je daarmee verder opstarten, zo niet (of als het opstarten dan ook niet werkt), dan ga je verder met de installatie.
[:dae017073c]Doorloop de installatie, zie ook het sticky van unSOUND bovenaan dit forumonderdeel
[
:dae017073c]Als je klaar bent met de installatie en alles opnieuw hebt ingesteld, dan start je de Bootcamp-assistent op
[:dae017073c]Op een gegeven moment biedt de assistent aan om de handleiding uit te printen… doe dit, of sla hem op als PDF en open hem op een andere computer, zorg in ieder geval dat je hem bij de hand hebt.
[
:dae017073c]doorloop de stappen zoals deze in de handleiding beschreven staan, let vooral op het selecteren van de juiste partitie, de beste manier om de partitie te herkennen, is aan de grootte. Als je bijvoorbeeld een partitie van 30GB hebt aangemaakt, moet je dus niet de partitie van 200GB kiezen…
[:dae017073c]Tijdens de installatie kan de computer vastlopen, als die opnieuw gaat opstarten, dan is het een kwestie van opnieuw opstarten door de aan/uitknop vijf seconden ingedrukt te houden en dan de Mac weer aan te zetten.
[
:dae017073c]opstarten met de alt-toets ingedrukt, zorg ervoor dat je een opstartschijf kan kiezen voor die sessie…[/list:u:dae017073c]

Kortom: Read The Friggin’ Manual!!!

Inderdaad Bootcamp werkt vlekkeloos (MBP). Maar ik denk eerder dat de mensen de gebruiksaanwijzing niet lezen en zo maar wat aan het klooien zijn, en tja daar komen ongelukken van!

leuke hiervan is dit allemaal wat jullie zeggen werkt helemaal niet.

lees eerst dit artikel.

http://www.timocracy.com/articles/2007/03/03/bootcamp-related-imac-white-screen-of-death

en dit is een erkende fout van apple …

Al meerdere mensen (ook op dit forum volgens mij) zijn in situaties gekomen waarbij de harde schijf vervangen moest worden na een foute installatie van Boot Camp. Voortaan minimaal SP2 gebruiken dus.

[quote:87118209bf="Zerk"]Bootcamp werk vlekkeloos, het is prima uitgetest (heeft zelfs bijna een jaar in beta gedraaid) en er is dus helemaal niks mis met Bootcamp. [/quote:87118209bf] Hier wil ik toch even op reageren. Bootcamp is verre van vlekkeloos. Met name de ingebouwde partitioneersoftware heeft zijn gebreken, die zo nu en dan een verklooid partitieschema veroorzaken. Domweg gaan roepen dat het dus aan de gebruikers ligt is dus verre van eerlijk.

ik breng hem morgen terug naar me apple store.

alle mensen die dit probleem hadden hebben hem terug gebracht en het werd gemaakt.

En die CD met Windows XP SP1 moet je wegsmijten, je moet een SP2 versie hebben anders gaat het niet werken. Dit had je kunnen weten áls je de handleiding goed had gelezen. Maar over het lezen van handleidingen wil ik het niet hebben, ik denk dat het nu wel duidelijk is dat het misschien mede daarom fout is gegaan.

iemand toevallig een idee of ik de hd niet kan wissen via terminal ?

of daar toevallig commands voor zijn

[quote:690e22e29f="jafd01"]leuke hiervan is dit allemaal wat jullie zeggen werkt helemaal niet. lees eerst dit artikel. http://www.timocracy.com/articles/2007/03/03/bootcamp-related-imac-white-screen-of-death en dit is een erkende fout van apple ..[/quote:690e22e29f] Hoezo "fout" - Apple geeft in de documentatie duidelijk aan dat je XP met servicepack 2 moet gebruiken. Als je dan met SP1 begint te experimenteren, is duidelijk waar de fout zit, en die zit niet bij Apple, lijkt me zo....