Bootcamp met partities

Goedemiddag iedereen,

Ik heb eergisteren mijn iMac geformatteerd omdat hij wat meuk overal had staan en heb deze dan direct in 3 partities ingedeeld.
1tje voor het OS zelf (100GB), ééntje voor mijn documenten (thuismap en dergelijke, 350GB) en het resterende voor Bootcamp.

Nu dacht ik natuurlijk dat dit geen enkel probleem ging opleveren als je na het installeren van mac os x de schijf bootcamp gewoon
zou formatteren als EXFAT. Maar nu kan bootcamp daar natuurlijk niet mee omgaan met die partities en begint hij te zeuren.

Nu was mijn vraag is er toch een omweg om windows op de reeds bestaande EXFAT partitie te installeren? De schijf is als
Mac OS Uitgebreid (niet hoofdlettergevoelig en ook niet gecodeerd) geformatteerd. De bestaande Bootcamp partitie is reeds EXFAT.

Heb het al geprobeerd met gewoon FAT32 en EXFAT, met een windows 7 ultimate (32 en 64bit) dvd. Hij boot zonder enig probleem
van de dvd maar bij het installeren van windows op de partitie bootcamp zeurt hij dat dit niet mogelijk is, ook de schijf in de windows installer
formatteren en nieuw aanmaken heeft geen nut.

Met vriendelijke groeten,
Spywurm

[quote=spywurm url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bootcamp-met-partities/ time=1369663378]
Nu dacht ik natuurlijk dat dit geen enkel probleem ging opleveren …[/quote]
Blijkbaar wel. Had je al overwogen om de procedure uit de Boot Camp handleiding te volgen?

http://www.apple.com/nl/support/bootcamp/

1 like

Windows installeert natuurlijk gewoon op NTFS. En je hoeft niet zelf een partitie aan te maken. Daar is BootCamp voor. Je moet de partitie dan in de Windows installer formatteren naar NTFS, want hij staat standaard in FAT32.

en sinds lion kan je maar 1 windows en 1 mac partitie hebben, meer niet.
(staat in handleiding)

Goed punt sanders.

Het is bovendien niet eens nodig. Dat in stukjes hakken van je schijf is echt een oud Windows kwaaltje, zodat je besturingssysteem en bestanden scheidde (doordat er 20 miljoen bestanden stonden). Maar dat is bij OS X compleet overbodig.

@mjsanders: Ja en daarom wou ik weten of er iemand een andere oplossing had.

@Maverick9898: Dat is uw mening… en windows gebruik ik al niet meer sinds dat ik 13 was. Nu had ik het gewoon even nodig,
niet voor altijd maar toch… liever geen virtual box zever ofzo.

En die paritities is handig voor bv een clean install te doen van mac os x, hoef je niet alles weer te backuppen (als je de locatie van
de thuismap en dergelijke op de andere partitie zet natuurlijk) Ik heb het dan wel voor met een clean install niet gewoon even je os x
terug smijten hé.

Het is niet echt een mening van mij, maar van de mensen die OS X hebben gemaakt. Ik baseer dat op hoe OS X is ingedeeld. Die hele Finder is juist zo anders dan de Windows Explorer, omdat het geen gebruik maakt van file folders en partitie systemen. OS X is tevens uit zichzelf niet fragmentarisch, anders dan Windows waarbij bestanden los overal worden neergedonderd. Partitioneren zorgt alleen maar voor fragmentatie binnen OS X en daar wordt je computer echt niet sneller van.
Een clean install van OS X is evenmin zelden nodig (ik run al jaren op verschillende Macs dezelfde gebruikersaccount op verschillende Macs met allerlei updates eroverheen). Als het wel nodig is, gebruik je Time Machine of zoiets als SuperDuper om je schijf weer terug te zetten naar wat je had. Dat is nou net het mooie aan OS X.
Een clean install is eigenlijk alleen maar nodig als je je file systeem corrumpeert met een programma als CleanMyMac of zoiets knulligs. Maar die programma’s tasten alles aan (juist omdat dat zogenaamd schoongemaakt moet worden) dus ook de bestanden op je andere partities. Dat betekent dat je dat ook toch wel zult moeten verwijderen, als je met dat soort programma’s problemen zou krijgen.
En dus is het ook altijd handig om wél een back-up te maken. Hoef je geen onnodige partities te maken en ben je ook beveiligd tegen een HDD crash. Als je dan ook je besturingssysteem meeneemt staat alles precies zoals je het had, als je de back-up terugplaatst (dus instellingen van OS X en dergelijke). En dat is gewoon super handig en het kan gewoon. Waarom niet doen? Voor die 60 euro dat een externe harde schijf kost?

Als je hd al is ingedeeld heb je bootcamp niet nodig hoor. Gewoon je windows dvd in je drive en opnieuwe opstarten met alt.
Wel zorgen dat je de juiste partitie kiest en deze laat formateren door windows setup. Tevens bij elke herstart alt ingedrukt houden en de juiste partitie kiezen totdat je bootcamp driver heb geinstaleerd. Dan kun je instellen welke os standaard moet opstarten.

[quote=spywurm url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bootcamp-met-partities/#post-2555291 time=1369749393]En die paritities is handig voor bv een clean install te doen van mac os x, hoef je niet alles weer te backuppen (als je de locatie van
de thuismap en dergelijke op de andere partitie zet natuurlijk) Ik heb het dan wel voor met een clean install niet gewoon even je os x
terug smijten hé.[/quote]

Als je HD kapot gaat zijn al je partities ook naar de filistijnen. Het is echt niet nodig, alleen maar veel gedoe, en de kans dat je per ongeluk iets van de ene partitie naar de andere sleept, en iets overschrijft is een stuk groter.

En zoals Maverick9898 hierboven al zegt, een clean install is zelden nodig, en zit voornamelijk tussen de oren.

Bij dit soort verhalen moet ik altijd meewarig denken aan een docent die in de pauze altijd zijn harde schijf zat te defragmenteren, en dan naar al die blokjes zat te staren die heen en weer sprongen. Blij dat-ie was, en dan de volgende week weer.

Ik heb een iMac 2010 met 2TB ssd. Ik wil Windows erop via bootcamp. Laat bootcamp de macos partitie bestaan? Of gaat deze tijdens het maken van de Windows partitie verloren?

Ik reageer een beetje laat, heb je het al gevonden?

Nee. Nog niks gevonden

Dan zou ik beginnen met dit eens door te lezen: