Bootcamp op externe harde schijf?

Ik heb een MacBook Air nu heb ik voor school wat kleine programmaatjes nodig helaas gaat dit alleen op Windows, nu heb ik maar 128GB en die wil ik allemaal voor OS X gebruiken. Nu heb ik een externe harde schijf gekocht en vraag ik me af of ik via Bootcamp Windows op de schijf kan installeren, zodat ik hem alleen maar hoef aan te sluiten. Alvast bedankt.

Installeer gewoon een virtuele Windows op Virtual Box (gratis). Dan kun je de diskimage daarvan (auto-resize, dus in basis maar 4Gb of zo) eerst lokaal laten en als ie uit de kluiten groeit zet je m extern. Bootcamp heb je alleen nodig als je je Mac als hardcore gaming machine wilt gebruiken (wat al contradictie is).

Ik heb het ooit laten werken (oudere versies, 10.6 en XP), maar lekker is het niet.
Zo snel je een tweede USB apparaat aansluit wil windows niet meer opstarten, en de disk wil ook niet opstarten op andere Mac’s.
Kan wel, maar is niet aan te raden dus.
Ik zou ook kiezen voor virtualiseren, en dan kan je altijd nog de virtuele machine verplaatsen naar een externe schijf als hij te groot wordt voor je interne SSD.

Dit heb ik zelf een aantal weken terug ook gedaan. Op mijn Macbook Air heb ik maar 128 GB, dus om Windows te installeren ben je alweer een hoop ruimte kwijt op je Macbook helaas. Ruimte die ik liever voor OS X wil gebruiken. Dus ik heb een Thunderbolt schijf van Buffalo gebruikt.

Wel heeft het me een tijdje geduurd om het allemaal goed werkend te krijgen, vaak weer opnieuw geïnstalleerd. Het probleem bij de installatie zit hem in de Windows installer, Microsoft wil namelijk niet dat je Windows op een externe hdd installeert.

En nadat je een de installatie hebt gedaan op je externe hdd krijg je problemen met het booten van Windows, je moet hiervoor een usb-stick installatie schijf aanmaken met de windows 7 usb tool, omdat je de computer moet repareren via de dos omgeving op je installatie schijf.

Zo heb ik het gedaan:
• Maak eerst op een Windows pc een Windows bootable usb stick aan, met de Windows 7 USB/DVD download tool;
• Volg eerst alle stappen via bootcamp, dus maak een usb installatieschijf aan, download alle drivers en maak een BOOTCAMP partitie aan;
• Laat je Macbook herstarten om de installatie van windows te starten;
• Volg de stappen in de windows installer, totdat je bij de schijf moet kiezen waar je Windows op wilt installeren;
• Verwijder de bootcamp partitie, zodat er vrije ruimte ontstaat;
• Kies de externe hdd om Windows te installeren;
• Voltooi de Windows installatie;
• Installeer de Bootcamp drivers;
• Nu kan je Windows gebruiken op je externe hdd;
• Als Windows niet meer wil booten volg dan deze stappen om Windows weer te laten booten

Wel een vraag aan jou, wat voor externe hdd wil je hiervoor gebruiken?
• USB 2 is uiteraard te langzaam
• USB 3 is snel genoeg voor een normale harde schijf (heb ik ergens gelezen)
• Thunderbolt is uiteraard ook snel genoeg en kan je versnellen om een flash disk in de behuizing te doen.

Thunderbolt wordt naar het schijnt door de installer niet als externe hdd gezien, waardoor je geen problemen krijgt met het installeren, dat kan wel met USB heb ik gelezen)

@Drostr88 Bedankt man, ga het straks proberen. Heb Windows al op USB staan.

Ik sluit me aan bij voorgaande antwoorden: virtualiseer Windows, als je maar korte en/of eenvoudige dingen hoeft te doen is dat veel makkelijker dan elke keer opnieuw op te moeten starten.

Ik gebruik 3.0 HDD maar helaas niet gelukt, krijg hem in installatie scherm niet gepationeerd…:frowning: Ik heb liever windows op bootcamp op HDD dan heb ik meer ruimte.

Huh? Nee, als je Boot Camp gebruikt heb je (normaal gesproken) mínder ruimte dan wanneer je een virtualisatieprogramma pakt. Stel dat je Windows 50 GB harddiskruimte wilt geven: bij Boot Camp ben je dan ook 50 GB kwijt die je niet voor OS X (of iets anders) kunt gebruiken; met een virtuele computer en een “groeiende” harde schijf van 50 GB zal die maximaal 50 GB groot zijn. In de praktijk is het vaak beduidend minder omdat het hardeschijfbestand zo groot gaat zijn als maximaal nodig geweest is — neemt je Windows-installatie 10 GB in (ik pak maar een willekeurig getal), dan ben je 10 GB kwijt ondanks dat Windows denkt dat het op een schijf van 50 GB staat. Zet je er dan nog voor 5 GB aan programma’s en gegevens op, dan is het bestand 15 GB groot en heb je nog altijd 35 GB uitgespaard (haal je er dan weer 5 GB af, dan krimpt het bestand echter niet naar 10 GB).