bootcamp partitie mist hall.dll

Hoi,

Ik probeer (natuurlijk) zo snel mogelijk Windows op mijn Apple te zetten zodat ik van beide walletjes kan gaan eten.
Maar er gaat wat mis.

Het gaat als volgt:
Ik gebruik Bootcamp om mijn partities in te delen voor Windows. Bootcamp zegt dat je max 32GB kan toewijzen als je FAT32 wilt gebruiken. Bootcamp heeft een mooie 32GB knopje en die druk ik dan ook in, en laat Bootcamp zijn werk doen.
Eenmaal in Windows install blijkt die 32GB die Bootcamp heeft toegewezen een paar MB’s te groot voor FAT32.

Hierop delete ik die partitie en maak ik 'm zelf aan, een paar MB’s kleiner.
Als Windows install klaar is en de machine opnieuw opstart, krijg ik de foutmelding dat Hall.DLL ontbreekt.

Heeft iemand deze ervaring ook? En kent iemand er een oplossing ?

Ik weet dat er Hall.DLL issues bestaan als je Triple boot wilt doen. Dat wil ik niet. Ik weet ook dat er voor Apple 2 partities bestaan, waarvan een hele kleine 200M partitie.

En op een site staat dat als je die delete dat Windows wel OK installeet. Maar ik wil die niet zomaar deleten zonder te weten waar die voor is. (Wisten ze op die site ook niet.) http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/8300945231/m/511003928831

Op de site wordt ook een andere oplossing geboden, die ik nog ook niet heb uitgeprobeerd: Maak een nieuwe Windows installatie-CD waar het bestandje Winnt.sif ontbreekt.)

Er moet toch een makkelijke manier bestaan voor MBP’s met fabrieksgeleverde Leopard van Windows te voorzien? Ik ga nog een keertje proberen opnieuw te installeren, maar dit keer met een 31GB partitie, zodat ik die niet hoef te deleten in WinXP, maar simpelweg kan re-formatten.

(Ps. Ik weet niet of gewoon NTFS een oplossing is, maar die wil ik dus niet. Balen dat zelfs Leopard geen NTFS kan mounten.)

http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?hal

downloaden maar.

Nou zeg, wat buggy! Als je in Bootcamp 31 GB zegt doet ie doodleuk toch net zoveel GB'tjes als dat je 32 GB zegt. Wat net weer een paar MB's te veel is.

@dnhems: heb je mijn probleem ook gehad? Of zeg je gewoon dat ik Hall.DLL daar kan vinden. Want met dat laatste kon ik hall.dll ook natuurlijk van mijn Windows-bak pakken. Maar ik betwijfel erg of dat het nou wel oplost. Waarschijnlijk gaat de installatie niet gewoon op 1 bestand alleen stuk.

Leopard kan prima NTFS mounten. Alleen kan je er niet op schrijven. Dat kan wel met bv [url=http://code.google.com/p/macfuse/]macfuse[/url] of [url=http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/]Paragon[/url].

Het missen van een dll is trouwens een windows probleem en daarmee ben je op het verkeerde forum :wink:

Ik betwijfel ten zeerste of dit zomaar een Windows probleem is. Ik heb altijd met PC's gewerkt. En ondanks dat dit probleem wel hier en daar voorkomt, heb ik het zelf nooit meegemaakt. Google op 'bootcamp hal.dll' en je zal zien dat dit structureel voorkomt.

Verder verblijd het mij wel dat Leopard NTFS kan lezen (en blijkbaar zelfs schrijven met aparte progjes). Vraagje: waarom zou Apple er dan niet voor hebben gekozen om die tooltjes op te kopen en in Leopard te zetten, zodat Leopard direct naar NTFS kan schrijven?

Windows geeft die hal.dll error als je bootloader op een verkeerde partitie staat ingesteld.

@nl-x: omdat deze tooltjes juist na het releasen van leopard pas final zijn gegaan, en ik denk niet dat apple béta software in hun OS wilt steken.

Omdat apples grootse zorg niet windows is?

Bovendien stekt Microsoftde broncode van ntfs niet beschikbaar stelt aan derden. De 2 opties die ik aanbied zijn gereverse engineerde versies van ntfs. En heeft apple daar misschien geen trek in.

Waarom installeer je windows niet in een VM?

Windows niet in VM vanwege snelheid. Jammer dat NTFS oplossingen dus reverse engineered zijn. Wist ik niet.

@vikking: bootloader verkeerd ingesteld? Dus na de installatie van windows en voordat de reboot na de installatie klaar is; is er dan een gelegenheid om de bootloader goed in te stellen?

De snelheid van XP in Parallels is 98% van de snelheid van XP 'native'. Alleen 3D-dingen hoef je niet aan te beginnen, maar als het voor iets is wat uit een Office pakket komt, is Parallels een heel goede oplossing. Plus geen gezeik met extra partities.

OK. Ik heb het aan de praat. Het lijkt er inderdaad op dat er een bug zit in de BootCamp Wizard. Als ik 30 GB zeg, dan doet ie ook eindelijk 30 GB. En dan gaat de rest allemaal goed. Als ik 32 GB zeg (met of zonder de speciale 32 GB knop) of 31 GB zeg, dan doet BootCamp Wizard toch 32+ GB, wat net niet gaat met FAT32. En als je dan in Windows setup denkt 'nou, dan wissen we die en maken we hem opnieuw aan', dan kom je bedrogen uit. Want de BootCamp handleiding zegt al: wis 'm niet!

Wel jammer nu dat die kleine partitie zo nog kleiner wordt.

Nikita: Inderdaad wil ik iets 3d’s doen. Maar Parallels schijnt zelfs nu enkele direct-x dingen te ondersteunen. Ik ga vandaag nog CounterStrike (1.6) proberen via Parallels.

Via Parallels heb je echter nog steeds geen hardwarematige 3D ondersteuning, dus ik denk niet dat het zo'n succes zal worden.

Nou... Er is een AAAARDIG begin hoor. De game draait en soepel ook. Alleen de textures slaan nergens op. Wellicht niet zo compatible gecode of ik moet nog eea aan instellingen doen. Het speelt alsof je de hele tijd half ge-flash-grenaded bent. Bloedspatten en zo zien er klodderig uit. Maar ik geloof dat dat Direct-x en Open-GL wel werkt. Ik heb net ook even gegoogled: volgens de makers moet je er mee kunnen Half-lifen (zelfde engine als Counter Strike)

Edit: Counter-strike 1.6 is ook in de lijst opgenomen. Zie lijst: http://www.parallels.com/en/products/desktop/features/3d/

Sinds ik de laatste build van Parallels nu gebruik: WAUW!

Het werkt gewoon goed. Counterstrike in Parallels ziet er gewoon goed uit. Ook op 19201200.
Alleen prestaties laten te wensen over. Dus wordt een lagere resolutie? (Alles boven 1200
800 slaat toch nergens op.)

Ik ben nieuw hier, maar heb zelf ook met het bootcamp probleem gezeten. hal.dll missend of schijffout. Na veel puzzelen en uitproberen is het me gelukt om het werkend te krijgen. Ik zal het stap voor stap uitleggen hoe het zeker lukt.

Benodigheden:

• Bootcamp
  • Windows Xp (service pack 2 integrated) of Windows Vista
  • Hardeschijf

!!!Handleiding voor Windows XP!!!

Stap 1:

Start Bootcamp op

Stap 2:

Maak met bootcamp 2 partities. De xp partititie zou ik minimaal iets van 20 gb doen zodat je genoeg ruimte hebt voor programma’s en eventuele games.

Stap 3:

Stop de Windows XP/Vista cd in de drive

Stap 4:

Laat de wizard opnieuw opstarten

Stap 5:

De bestanden worden geladen van de Windows XP cd. Daarna kun je een partitie kiezen. Verwijder de kleinste partitie (± 200MB groot), verwijder daarna de gemaakte bootcamp partitie.

Stap 6:

Maak van de niet-gepartitioneerde ruimte een partitie door hem te formatteren en in te deling in NTFS (langzaam niet snel).

Stap 7:

Installeer vervolgens op de net gemaakte partitie en laat de computer opnieuw opstarten. Mocht die automatisch naar MAC-opstarten kies dan handmatig (option toets ingedrukt tijdens opstarten).

Stap 8:

Ga verder met de installatie wizard. Opnieuw een reboot laten uitvoeren(dus niet zelf).

Stap 9:

Stel een account in en volg de aanwijzingen verder. De rest spreekt vanzelf.

Stap 10:

Automatische opstart-partitie kun je kiezen in systeemvoorkeuren in je MAC OS X. Mocht je tijdens opstarten toch een andere willen gebruik dan de option toets tijdens opstarten.

Topper!! Ik had echt van alles geprobeerd, dacht ik. Kreeg steeds "schrijffout" of "hal.dll missing". Installatie lijkt nu wel goed te gaan.

Oplossing: die 200MB partitie verwijderen.

Hier nog een manier gevonden:

[quote:89323f9dc4=“Felony - tweakers.net”]Ik heb ook problemen gehad met de install van XP op de bootcamp partitie.

Je moet het echt volgens deze volgorde doen anders werkt het niet. Zorg ook dat je XP cd hebt met recovery console.

1. Herstel eerst je OSX partitie indien nodig.
  2. Maak met Bootcamp onder OSX de windows partitie aan en laat hem opnieuw booten met je XP cd erin.
  3. Wacht totdat alle drivers zijn geladen van de XP cd, kies daarna voor R om naar de recovery console te gaan.
  4. Voer een format uit, format c: /Q /FS:NTFS
  5. Na de format, reboot je en boot je weer van je XP cd en kies je de juiste partitie om windows te installeren.

Dit werkte bij mij toen XP niet wou installeren, eerst Disk Error/Schijf fout, toen hal.dll missing. Trok bijna mijn haren eruit. Maargoed als je bovenstaande volgt zou het moeten lukken.
[/quote:89323f9dc4]