[quote:465a871555="Mono1"]Back-up all files.
Je hebt toch wel een externe HD met Fire wire, want met usb gaat het anders heel lang duren.
Edit: Er mag op die externe HD ook niets meer staan wat je wilt bewaren, want hij wordt door SuperDuper eerst gewist![/quote:465a871555]
Wat een onzin… USB2 Full-speed (waar je bij externe harde schijven over het algemeen wel over praat) en Firewire ontlopen elkaar niet veel in snelheid in dit geval hoor.
Ik ben dus uitgegaan van USB 1, maar iLive kan daar uitsluitsel over geven.......!
Edit:
Bovendien:
[quote:fd1e2b212d] even if USB 2.0
Hi-Speed rated – can slow down to USB 1.x speeds [/quote:fd1e2b212d]
[quote:582d988c85="iLive"]Tegelijk gepost :P Ik ben dit in de handleiding tegengekomen:
[quote:582d988c85]USB drives cannot be used as a startup drive for PowerPC based
Macintoshes, regardless of the program used. On top of that, USB drives
have a large number of limitations regarding speed and – even if USB 2.0
Hi-Speed rated – [b:582d988c85]can slow down to USB 1.x speeds when used in
conjunction with slower devices[/b:582d988c85].[/quote:582d988c85]
Ik heb wel een Intel dus het zou moeten kunnen, en met de snelheid... geduld hebben zeker? :?
Enkel het vetgedrukte snap ik niet helemaal, wat bedoelen ze met die 'in conjunction with slower devices'?[/quote:582d988c85]
Ze bedoelen dat als je bijvoorbeeld je USB 2 harde schijf aan een USB 1.x hub hangt, je de snelheid van USB 1.x krijgt. USB 1.x is niet geschikt voor harde schijven. Maar als je gewoon direkt een van de USB 2 poorten op je MacBook gebruikt voor je harde schijf zal je geen enkel probleem hebben.
Ik heb het nog niet gedaan, want ik ben eerst nog op zoek naar een installatie-cd van Windows XP SP2... :? Kan ik eigenlijk ook een gratis beta downloaden van windows vista ,deze erop zetten via een installatie-cd en dan GTA draaien op windows vista? Of is dit niet aan te raden? Ik kan wel iemand vinden die windows xp sp2 in zijn bezit heeft denk ik, want wij hebben enkel sp1 en een update naar sp2 apart.
De backup is gelukt! :D Bedankt iedereen voor de hulp.
Nog één vraagje: als ik nu met de bootcamp-installatie begin, hoeveel GB moet ik dan ongeveer voor die partitie kiezen? Ik ga er waarschijnlijk enkel GTA San Andreas opzetten (dat is ongeveer 5 GB).
Oej, ja, ik heb nu al 10 gig gedaan.
Maar ik heb een veel groter probleem: als ik bij de windows-installatie kom en hij vraagt om
op ENTER te drukken werkt mijn toetsenbord van mijn macbook niet.
Ook met een extern usb toetsenbord lukt dit niet en ook niet als ik het aansluit voor ik de computer
opstart. Hoe kan ik dit oplossen??
Heb je de installatie gedaan met een extern toetsenbord of ingebouwd toetsenbord? Dat zou moeten, want draadloos mag niet bij de installatie. Voor de zekerheid: heb je al een goeie back up gemaakt?
ik heb het al geprobeerd met een intern en met een extern, maar beiden lukt niet, het lampje van CAPSLOCk licht ook niet op als je het indrukt. En ja, ik heb een succesvolle backup gemaakt met SuperDuper, nog eens bedankt daarvoor! :wink:
Probeer de Bootcamp drivers nog een keer te installeren, en als dat niet lukt nog eens..... etc. Als er een bericht verschijnt dat de software die je installeert niet voldoet aan de Windows logo test, dan moet je klikken op "Toch doorgaan". Kijk nog even op pagina 13 van de Nederlandse gebruiksaanwijzing van Bootcamp, die staat op je Bootcamp drivers CD.
Ja, maar ik bedoel de windows-installatie, het blauwe scherm met de witte en grijze lettertjes, ik moet nog beginnen met de partitie kiezen enzo waar windows op moet geïnstalleerd worden. Maar om in die installatie verder te geraken moet ik eerst op ENTER drukken, maar dat gaat niet tijdens de installatie, ook niet als ik een extern toetsenbord aansluit.
Want je kan de drivers toch nog niet installeren als je nog niet [b:2f506fb355]in[/b:2f506fb355] windows zit, of gaat dat wel en is dat misschien de bedoeling?:o want ik dacht altijd dat je dat pas kon doen als je windows al geïnstalleerd had.
Beste iLive, het is mij niet helemaal duidelijk in welke fase je van het installeren zit. Je zegt dat bij het blauwe scherm zit, maar de partitie nog moet maken. Volgens mij ga je te snel. De volgorde is:
- Brand Bootcamp CD (heb je gedaan)
- Ga naar Bootcamp assistent (zit bij hulpprogramma's), volgens mij heb je dat nog niet gedaan.
- Daarmee kan je de Windows partitie maken, en dan
- Dan kan je Windows installeren. Als die schijf er in zit, moet je niet op ENTER drukken, maar op de knop "Start Installatie".
Heb je de (Nederlandse) gebruiksaanwijzing uitgeprint? Zie pagina 10.
Ik ben al naar de Bootcamp-assistent geweest en gepartitioneerd en op Start Installatie geklikt en de windows setup is begonnen en daar wordt na even laden mij de eerste vraag gesteld:
ENTER verdergaan
R resetten
F3 nog iets anders..
maar ik moet dus op ENTER drukken maar dit gaat niet met mijn ingebouwd toetsenbord van mijn macbook, en ook niet als ik een extern USB toetsenbord aansluit. dus ik kan de installatie gewoon niet verderzetten omdat ik niet op ENTER kan duwen met mijn toetsenbord. nu is de vraag: hoe kan ik dit oplossen?
het probleem zit hem dus in de windows-installatie en niet als ik nog in het Mac OS zit.
ik hoop dat het nu wat duidelijker is en dat je mij kan helpen
Vreemd probleem......
Maar stuur KingAchille eens een PB (degene die een soortgelijk probleem had, maar het heeft opgelost) en vraag hoe hij het gedaan heeft. Anders misschien die Windows partitie verwijderen (via Bootcamp) en helemaal opnieuw beginnen (kan je meteen die partitie iets groter maken).
Edit: En als je dan toch bezig bent.... Hoe heb je de partitie nu geformatteerd, NTFS of FAT. Probeer de andere dan je eerste keus eens. (... maar misschien ben je nog niet bij de keuze kunnen aankomen).
Vreemd, als ik bij bootcamp-assistent kies voor herstellen dan toont hij bij de partities die ik kan herstellen tot 1 mac os x partitie enkel: Mac OS X : 111GB. Ik heb een HD van 120GB en in het echt waarschijnlijk nog wat kleiner, dus het lijkt dat die 111GB mijn hele schijf is en dat ik zogezegd nog niet heb geformatteerd, terwijl ik dit wel al heb gedaan met die bootcamp-assistent. ik kan wel die partitie nemen en op herstel drukken maar gaat die dan niet mijn hele mac partitie formatteren??
ik heb KingAchille ook al een PB gestuurt. En inderdaad, dat FAT of NTFS formatteren heb ik nog niet kunnen doen, wat is de beste keuze van deze twee?
Ga eens naar Schijfhulpprogramma, selecteer de bovenste HD (dus niet je Macintosh HD, maar daarboven) en klik midden bovenaan op "Partitioneren". Wat staat er dan onder "huidig"? Staat daar 1 of meer partities en hoe groot is/zijn die?
De voor- en nadelen van NTSF en FAT staan ook in de gebruiksaanwijzing van Bootcamp op pagina 12. Ik heb gekozen voor FAT.
Edit: als ik je bericht nog eens nalees, dan zie ik dat er gezegd wordt: Bruno HD WORDT verdeeld in de volgende partities. Mac Os X 111 GB. Lijkt me eigenlijk OK. Doen dus.
Bij Schijfhulpprogramma zie ik twee partities, Bruno HD en Naamloos, het is dus die naamloos van 10GB. Hoe kan ik het nu het best doen, met Schijfhulpprogramma of met die Bootcamp-assistent.
Want daar staat: 111GB, maar dat is toch mijn hele HD, en toch niet 1 partitie?
Zie mijn edit hierboven. Het WORDT 111 GB. Dat klopt wel ongeveer i.v.b.m. met het omrekenen van de bytes. Zo heb ik officieel 160 GB, maar in de praktijk ongeveer 149 GB. Van jouw HD blijft er dus straks 111 GB over van de 120 GB. Nogmaals: doen met Bootcamp-assistent, want als je het met Schijfhulp zou doen wordt alles gewist!!!!