bootcamp?

Hallo allemaal,
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik heb namelijk een macbook pro 2011, maar ik denk dat ik het zo ga doen: ik zet er een windows systeem op dat ik windows en apple kan draaien op mijn laptop. Zodat ik wat meer games kan doen enzo, maar moet ik daarvoor bootcamp gebruiken?
En is het wel zo'n goed idee? Willen jullie een mening geven wat ik beter kan doen?
Alvast bedankt.

Kijk hier eens, daar vind je veel informatie:

[url=http://www.apple.com/nl/support/bootcamp/]bootcamp link[/url]

En lees toch alsjeblieft eerst [url=http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Boot_Camp_Installatie-configuratiegids.pdf]deze handleiding door.[/url]

Dat is een heel veel gemaakte fout, mensen denken het zelf beter te weten, en als het dan mis loopt is het janken omdat alle data kwijt is, en er geen backup gemaakt is. PEBKAC.

Bedankt, ik denk dat ik het maar niet doe

Oke, in de Mac App Store zijn ook leuke games te krijgen.

@SunKeeper
Er is helemaal niks moeilijks aan vind ik?
De harde schijf formatteren met Schijfhulp programma (zoveel je wilt).
Dan afsluiten met windows cd er in, dan krijg je een melding dat de schijf niet geschikt is dat je hem eerst moet formatteren naar ntfs (alleen opletten dat je de goede doet).
Dan installeer je windows zoals normaal (op elke pc)
En dan als je hem hebt geïnstalleerd gewoon updates installeren en natuurlijk de bootcamp drivers vanaf de cd (bijgeleverd).

Klaar? Simpeler kan niet toch?

Btw. Als je mac al iets ouder is staat niet alles op het begin van de schijf... Dan moet je wel oppassen volgensmij..

@Robie: Boot Camp / Windows installeren is helemaal niet moeilijk, maar eerst een backup maken van je gegevens die je niet kwijt wilt, is standaard als je dit soort handelingen gaat verrichten met je computer. Voor de rest is de handleiding kort en zeer duidelijk.

Eigenlijk is het niet meer dan [b]boot camp assistant[/b] opstarten (staat in je programma/hulpprogramma's map) en de aanwijzingen opvolgen. Er wordt een stukje van je HD omgezet naar een aparte partitie met de naam BOOT CAMP. Vervolgens stop je een legale DVD van windows in je Mac en je volgt weer de aanwijzingen van de boot camp assistant op.

Je moet de handleiding wel eerst goed lezen, want voordat je Windows kan installeren, moet je de boot camp partitie nog een keer formateren in NFTS. Dat is in de handleiding STAP 2. Helemaal niet moeilijk, maar je moet het wel doen... Na het volledig installeren van Windows moet je nog een boot camp programma installeren (die *.exe staat gewoon op je Mac Restore DVD) en dan werken alle componenten van je Mac ook meteen (dus iSight, trackpad, geluid, microfoon, bluetooth, videokaart, etc).

Dus nogmaals: helemaal niet moeilijk, maar je moet wel goed voorbereid aan de slag gaan!

Nou nou, goed voorbereid?
De installatie duurt op een 13" MacBook Pro met i5 dual-core chip niet meer dan 20 minuten... Dus een stopcontact in de buurt heb je niet eens nodig mocht je accu boven de 30-40 procent zijn.
Een back-up is natuurlijk wel slim om je gegevens te beschermen (het komt niet vaak voor dat er iets fout gaat, meestal is het je eigen schuld bijvoorbeeld als je de verkeerde partitie formatteert). Als je dit niet doet is dit je eigen keus en moet je niet boos worden op je mac als je gegevens kwijt zijn;)
Vergeet je om met het schijfhulpprogramma je partitie te formatteren als NTFS? No problem;) Als je Windows installeert zegt hij dat er niks op de schijf kan worden geïnstalleerd en vraagt hij of hij hem moet formatteren als NTFS.
.
Moeilijk? Nee...
Makkelijk? JA!!!
En of je je goed voor moet voorbereiden? Als je dit voorbereiden noemt...

Dankjullie wel allemaal! Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Ik ga morgen een itunes card halen en dan wil ik graag osx lion kopen.
En ik wil ook graag wel windows op mijn macbook, maar ik ben niet de beste/handig met computers enzo.
Ik snap al die afkortingen niet zoals: wat is NTFS? En die windows cd, kan dat ook gewoon een game zijn ofzo? Of moet het ook echt een cd zijn waar een windows systeem op staat?
En kan je op je mac 3 systemen draaien: windows xp/vista/7 een van die drie, osx lion, en die standaard?
O ja en bij die ene back up van mijn harde schijf, kan ik dan ook gewoon het slotje dicht doen van time machine? Of moet het anders? Jullie hebben het allemaal al duidelijk uitgelegd maar willen jullie al mijn vragen even beantwoorden? Zo ja echt super super super bedankt!!!

Windows op je computer is niet heel gecompliceerd. Er zijn ook veel handleidingen op YouTube e.d. Je moet Windows op een DVD hebben staan en die moet je in je SuperDrive doen. Je start het programma Bootcamp assistent. Daar kan je een partitie aanmaken, hoe groot je zelf wilt (hij staat standaard op 32GB). Als ie dat heeft gedaan herstart je computer. Bij het opstarten houd je Alt (option) toets ingedrukt. Je selecteert de DVD-drive en volgt de Windows instructies op het scherm. Op het moment dat hij vraagt op welke schijf je het wilt installeren, selecteer je de schijf die Bootcamp eerder heeft gemaakt, maar vergeet 'm niet te formatteren naar NTFS. NTFS is het type format van een schijf (Mac heeft bijv. HFS+ en die Bootcamp partitie is standaard FAT32). Dat formatteren kan gewoon in de Windows-installatie. En dan kan je verder en installeert ie Windows;).
Maar kijk even op YouTube. Daar staan uitgebreide filmpjes en dan kan je precies zien hoe het eruit ziet. Heb ik ook gedaan de eerste keer en dat voelt wel veilig. Weet je wat je te wachten staat;).

Als je eenmaal Windows geinstalleerd hebt kan je gewoon alles doen wat je op een Windows computer ook doet (je Mac is dan, voor een deel, een Windows computer). Dus douw er een spel in en spelen maar!

Wat je bedoelt met die back-up snap ik niet precies:P.