Booten naar OSX lukt niet meer na OS9-opstart... - -> Beige G3/G4-upgrade/IBM HD/SCSI HD <-

Ik heb altijd het vervelende probleem dat ik niet naar OSX kan booten vanuit/na OS9 met mijn Beige G3. M'n mac wil of kan op een of andere manier niet booten naar OSX. Ik krijg een zwart scherm en voor de rest geen HD-actitivteiten meer. Ook niet na een half uur aan te hebben gestaan. PRAM zapping en al wil ook niet werken.

Soms lukt het me wel om naar OSX te booten als ik voorheen mijn OS9 HD (SCSI) heb losgekoppeld.

Nu heb ik gisteren mijn OSX gekopieerd naar mijn snellere IDE-schijf, maar kom ik helemaal niet meer in OSX terecht.
Het lijkt wel of de Mac de interne IBM IDE schijf niet als bootable ziet ofzo.
Het vreemde is dat ik wel gewoon kan werken en rebooten als ik al eenmaal in OSX ben enzo (voorheen met de SCSI-HD dan).

Weet iemand raad?

Wat gebeurt er als je boot met option ingedrukt ? Soms kun je dan kiezen uit de verschillende gevonden system folders. Zowel 9 als X op de HD en evt nog iets op een cd. Succes.

Gewoon kopieren van OS X (zoals met OS 9)is niet mogelijk. Er worden een aantal bestanden die je niet ziet niet meegenomen; hierdoor werk OSX niet meer. Voor het overzetten van OS X naar een andere HD kun je Carbon Copy Cloner gebruiken. Helaas zo snel geen URL, maar via versiontracker kun je 'em vast wel vinden.

Methodes om in X te komen: opstarten met alt -toets ingedrukt , daarna OS X kiezen/via de regelpanelen startup-disk/ X-toets indrukken tijdens booten (weet ik niet helemaal zeker).
succes

Met de alt toest ingedrukt tijdens (her)start kun je de verschillende OS-sen kiezen. Ik raad wel aan aparte partities voor OS9 en OSX te maken.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Met de alt toest ingedrukt tijdens (her)start kun je de verschillende OS-sen kiezen. Ik raad wel aan aparte partities voor OS9 en OSX te maken.[/quote:post_uid0] Helaas, een beige G3 heeft nog GEEN firmware en de mogelijkheid in keuze dmv option(= alt)-key ingedrukt houden werkt hier dus niet.

Hemi, kopiƫren van Mac OS X naar een andere schijf werkt helaas niet. Je zult dit moeten doen door een nieuwe installatie of door gebruik te maken van Cabon Copy Cloner
Vergeet ook niet dat bij de beige G3 de partitie NIET groter mag zijn dan 8GB.

[quote:post_uid0]
[b:post_uid0]Apple[/b:post_uid0]
Installing on an original Power Macintosh G3, or an iMac

If you install Mac OS X Server on an original Power Macintosh G3 (Beige), or an iMac with a CD drive tray (Rev. A, Rev. B, Rev. C, or Rev. D), be sure to install Mac OS X Server on a disk partition that is completely within the first 8 GB of the disk. If your hard disk is larger than 8 GB and it is not partitioned or the first partition is larger than 8 GB, you will need to reformat and partition your disk so that the first partition is less than 8 GB.

To see which partition to use, choose Open Disk Utility from the Installer application menu, then click the Partition tab.

AppleCare Document 75389
[/quote:post_uid0]

Suc6.