Besten, Het volgende: ik heb een bootable copy gemaakt van OS X.3.9. van een andere laptop, op een externe schijf, die ik via FireWire aan mijn powerbook heb hangen, die voor de verandering dan niet X.4.10 draait, maar X.3.9. De bootable copy is gemaakt met SuperDuper, het 3.9. systeem wordt ook herkend onder opstartschijf, maar start vervolgens gewoon in 4.10 op. Als ik de altknop inhoud bij opstarten dan verschijnt alleen mijn interne schijf, van het systeem op de externe schijf geen spoor. Ik zie alleen een pijltje, een rotonde en mijn interne schijf. Wat doe ik fout?
en via -> preferences -> startupdisk -> "selecteer disk" -> reboot ?
Is je schijf juist geformateerd? Ik heb een intel mac, daarvoor moet je bij het formateren aangeven dat je de partitietabel GUID wilt hebben, anders kan je er niet van booten.
Ik weet dat het voor een G4 anders moet zijn, maar wat het precies moet zijn weet ik niet. Kan je zien bij schijfhulpprogramma en dan “opties” in het “formateer”-scherm…
Weet niet zeker of het hier aan ligt, maar ik denk het haast wel! Succes!
Allemachtig! Bekijk het net, wat smoothy zegt, opties van partioneren in het schijfhulpprogramma, blijkt de externe schijf MBR gepartioneerd te zijn! Voor Windows! Terwijl de standaard instelling Apple-partitie hoort te zijn! Nou, niet bij deze LaCie. Nu kan ik 10.3.9. slechts op een windhoos laden! Wat heb ik daarnu aan? [img:0d5bafe577]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=18967[/img:0d5bafe577]
Kun je m met een GUID dan weer niet als externe disk aan een PPC hangen? Raar dat de API werkt voor alle macs, behalve voor opstarten Intel. Heeft Steve zich iets te veel naar het moederbordje van tante intel geschikt.
Is het niet zo dat het zowiezo niet mogelijk is om op te starten van externe schijf. Bij You Mac in Eindhoen vertelde mij iemand dat de externe firewire poorten niet geactiveerd zijn (dat gebeurt nameliijk bij het opstarten). klinkt mij wel logisch in de oren eerlijk gezegd.
Nee, je kan elke Mac met Firewire laten opstarten vanaf een externe FW hardeschijf. De Intel Mac's ondersteunen zelfs USB, maar da's niet echt aan te raden eigelijk.
In elk geval; het is dus de partitie indeling waar je op moet letten, maar ook de versie van OSX waarmee je Mac geleverd werd. Als 'ie met 10.4 kwam, zal 'ie naar alle waarschijnlijkheid niet willen opstarten met 10.3.
[quote:5f47dc4b00="Nikita"]In elk geval; het is dus de partitie indeling waar je op moet letten, maar ook de versie van OSX waarmee je Mac geleverd werd. Als 'ie met 10.4 kwam, zal 'ie naar alle waarschijnlijkheid niet willen opstarten met 10.3.[/quote:5f47dc4b00]
Toch wel, Nikita. Heb net alle informatie tijdelijk ergens anders opgeslagen, de externe schijf gewist, opnieuw gepartioneerd, weer een bootable copy gemaakt en via Opstartschijf herstart.
Alleen het desktop plaatje nam ie niet mee, maar ik typ dit bericht uit 10.3.9, vanaf de externe harde schijf.
Bedankt smoothly!
@ Nikita; de G3's en G4's kunnen vanaf MacOS 8.1 opstarten... zelfs al zit er een OSX op geïnstalleerd. Het is wel zo dat de meeste systemen na 2001 niet meer op kunnen starten van schijven die bij andere systemen zijn bijgeleverd.
Zo kan ik een iMac G4 niet opstarten met de schijven (10.2) van mijn iBook, maar weer wel met de schijven van mijn PowerMac G4 met OS9… dat het beide G4 is maakt weer niet uit, want de schijven van OS9 werken ook op de G3 iBook., de reden is simpel, ze zijn van voor 2001, vanaf toen is Apple systeem afhankelijke schijven gaan meeleveren.
Ik heb een retail CD van OS 8.1, en daar kan m'n iMac DV niet van opstarten (werd geleverd met OS 8.6). Nu weet ik niet hoe het werkt als je al een werkende installatie hebt op een (externe) hardeschijf.
Overigens, Misja, de 12" PoBo 1.5 GHz is ook nog geleverd met OSX 10.3.7 volgens MacTracker, dus het klopt wel dat die ook nog met 10.3.9 kan opstarten.