booten vanaf een FireWire HD? waarom wel/niet?

Hi L.S.

Ik heb een LaCie PorscheDesign FireWire Harde Schijf 160GB, 2MB buffer, aangesloten op mijn iBoekje. Hier (LaCie) draait momenteel het opererende systeem op. Ik heb het idee (maar kan het nog niet helemaal staven) dat dit OS sneller werkt dan het OS op mij boekje (niet verwonderlijk: resp. 7200RPM tegenover 6500)
Wat is er op tegen om dit gewoon te blijven doen (en ondertussen de boel regelmatig te synchen met de boekje-HD om de mobiliteit van 't iBoekje te handhaven)?
Is de 2 MB(of wast nou Mb) buffer niet stiekum een lelijke bottle-neck?
Of zijn er anderszins bezwaren?

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat extern de boel sneller draait. Alleen vanuit wantrouwen en bang mijn mobiliteit te verliezen doe ik het niet continu.

Is niks op tegen, ik kan het zelfs aanraden aangezien het gewoon sneller is. 7200RPM tegen over 4500RPM wat in de iBook zit.

Als je mobiel wilt blijven is het inderdaad wel aan te raden om af en toe wat files over te zetten en nog een 2e installatie over te zetten op de iBook met CopyCarbonCloner of iets dergelijks. :slight_smile:

Ik doe het ook zo af en toe als ik iets moet met mijn interne harde schijf. Bijvoorbeeld partities veranderen (met Volumeworks) of partities hetstellen..

Bedankt voor den reacties! En die buffer van 2 MB/Mb, hoe zit het daarmee? Kan iemand mij daar iets over uitleggen?

is dit wel zo?

kunnen jullie dit aantonen met cijfers? Er zijn volgens mij meerdere factoren dan puur de snelheid van de HD. is de ATA verbinding niet sneller dan de firewire (en dan bedoel ik niet theoretisch).

[quote:563fe87218="Sage"]Is niks op tegen, ik kan het zelfs aanraden aangezien het gewoon sneller is. 7200RPM tegen over 4500RPM wat in de iBook zit.

Als je mobiel wilt blijven is het inderdaad wel aan te raden om af en toe wat files over te zetten en nog een 2e installatie over te zetten op de iBook met CopyCarbonCloner of iets dergelijks. :)[/quote:563fe87218]

Volgens mij kun je met CCC niet de boel terug syncen vanaf je Firewire HD naar de iBook HD. Maar ik kan me vergissen …

Waarom zou dat niet kunnen? Wat sneller is of niet kan je alleen maar aan cijfers zien. Zet met behulp van CCC een identieke kopie op je 4200 schijf run met beide systemen xbench en laat het resultaat maar weten.