Bose C5 of HK Soundsticks iii

Hoi,

Ik wilde mijn Bose C3 vervangen voor een nieuwe set. Nadat ik hem vorige week had verkocht leek mij de Logitech z906 een mooie opvolger. Maar deze viel echt enorm tegen. Na een week worstelen met de speakers heb ik ze terug gedaan. Ik wilde graag 5.1 geluid omdat ik ook graag films kijk en mijn iMac in de woonkamer als multimedia bron wordt gebruikt.

Nu wil ik toch kijken naar andere speakers. Waarbij 5.1 geluid niet meer een eis is.

Ik zit te twijfelen tussen de Bose C5 en de Harman Kardon Soundsticks iii (of de Wireless versie)
Ik luister vooral veel Deephouse en pop. Zoals gezegd films kijk ik ook heel veel, en ik kijk tv via mijn iMac.

Ik weet dat veel van jullie Bose overpiced vinden en het gat met de Soundsticks is ook behoorlijk. Maar mijn ervaringen met Bose zijn altijd goed geweest. Ik weet dat het 5.1 geluid wat belooft wordt nooit helemaal klopt met 'echte' 5.1 speakers.Ook weet ik dat geluid persoonlijk is, maar toch zou ik graag jullie mening horen.

Welke zouden jullie nemen?

De Bose 2.0 opstelling voor surround maakt o.a. gebruik van de weerkaatsing van geluid. Een vaag systeem dat per woonkamer verschillend uitpakt qua akoestiek en niet te vergelijken is met een 5.1 opstelling. [i]De[/i] oplossing voor mensen die een hekel aan kabels hebben maar voor de filmliefhebber een gebrekkig systeem (mijn mening).

Zelf heb ik de Harman Kardon SoundSticks III en dat klinkt lekker. Prijstechnisch gezien kun je daar beter voor gaan, dan dat je voor de Bose Companion 5 gaat.

Geen idee hoe beide klinken.
Bij de HK is het van belang wat voor vloer je hebt.
Dit soort subs werken het beste op een houten vloer,
tapijt ed is uit den boze (teveel absorptie)
Met tegels kan het gauw 'bonkig' worden.
Plaatsing is van groot belang.

Ik ken die van Harman Kardon niet (althans niet in terms of kwaliteit), maar ik ben altijd erg tevreden over Bose, ongeacht wat iedereen er allemaal van zegt. Het is redelijk duur, maar voor films en games is het zeker een fantastisch systeem! Het is een echt Amerikaans systeem, wat betekent dat lage tonen meer voorkeur krijgen dan hogere tonen en dat is, in mijn ervaring, bij Bose altijd karakteristiek. Ik hou daar erg van, maar ik luister ook geen klassieke muziek (muv Gregoriaanse muziek overigens) waarbij mensen dat vaak waarderen.
Bij Bose betaal je, naast de kwaliteit, inderdaad ook voor het gemak en het design. En, een punt wat haast nooit wordt genoemd, service. De service van Bose is uitstekend (zowel in de VS en in Nederland) en dat vind ik ook een erg groot pluspunt. Ze doen nooit moeilijk en proberen je altijd als klant te houden. Wellicht komt dat door hun, grotendeels vermogende, clientèle, maar echt zeker ben ik daar niet van;).

De Companion 5 haalt geen 5.1, althans niet echt, maar dat vind ik sowieso overrated. Het geluid van de Companion 5 is wel 'immersive' en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan van welke kant het geluid komt.

Desalniettemin is HK ook een goed merk. Probeer ze allebei eens uit en zie of je de meerprijs voor Bose het waard vindt!

Misschien ook eens bij Teufel kijken? Naar wat ik heb gelezen veel kwaliteit voor je geld, en zelf enkele systemen met geintegreerde geluidskaart waardoor de interne geluidskaart overruled wordt.
Mogelijk zijn de Concept B 200 USB of de Concept C 200 USB het overwegen waard. Hier ben ik zelf in elk geval naar aan het kijken.
http://www.teufelaudio.nl/pc/pc-itunes.html

[quote=Koezel url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bose-c5-of-hk-soundsticks-iii#post-2495787 time=1354631092]

....
tapijt ed is uit den boze (teveel absorptie)
....
[/quote]

Want waarom geen tapijt?, want ik ben ook van plan om de HK III te halen maar ik heb een groot vloerkleed op me kamer waar ze op komen te staan....:slant:

[quote=MartijnH url=http://www.onemorething.nl/community/topic/bose-c5-of-hk-soundsticks-iii#post-2495761 time=1354628071]Welke zouden jullie nemen?[/quote]

Ik heb de Soundsticks III gekozen vanwege het design, de prijs en de (verwachte) goede geluidskwaliteit. Ik heb er 130 euro voor betaald en voor dat geld vind ik ze echt top. Een beetje veel kabels, maar verder heb ik niets te klagen. De Wireless set is nog net ietsje handiger, maar zelf zou ik dat niet zo snel gebruiken.

[quote]
Plaatsing is van groot belang.
[/quote]

Ja? Die van mij staan simpelweg op een plank..
[img]/uploads/community/7d4cf8f8df1f42b451fa8b69d1867ec163f5f2b6_0.jpg[/img]

Niet ideaal, maar ook niet rampzalig toch?

OT: Inderdaad even proberen in een winkel.

Bedankt voor jullie reacties. Maakt de keuze er nog niet meteen makkelijker op. Ik zit op dit moment echt met het prijsverschil in mijn hoofd. Mijn voorkeur gaat uit naar de Bose aangezien ik die 'kwaliteit' gewend was. Maar ik ga zeker nog even luisteren naar de HK.

Laatste ding: Ik weet dat er nu een nieuwe versie van de HK is. Maar van de Bose zijn ook 2 verschillende dozen te vinden. Is de inhoud exact hetzelfde? Of is er een kleine update in de tussentijd geweest.

Naar mijn weten is er geen update geweest. Bose heeft kort geleden wel een heleboel updates doorgevoerd en misschien daarmee ook hun dozen.

Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan, BC5 of HK. Na luisteren besloot ik dat de Bose set teveel op naam en te weinig op kwaliteit leunde. Nu, ca. 2jr. later, ben ik nog altijd erg tevreden over de HK set. Enig minpunt is dat je de set alleen op de subwoofer kunt uitzetten.

[quote]Want waarom geen tapijt?, want ik ben ook van plan om de HK III te halen maar ik heb een groot vloerkleed op me kamer waar ze op komen te staan....[/quote]

@jesper211232
Tapijt absorbeert voor een (groot) deel de golven die de sub genereert, waardoor het effect minimaal is.
Om de golven te verspreiden/reflecteren heb je dus 'een harde' ondergrond nodig.
In jouw geval ben je beter af met een frontloaded sub (speaker aan de voorkant)

Blij dat ik gewoon parket heb!

Iedereen bedankt voor het meedenken, het zijn de Bose uiteindelijk geworden!

Nice!

En wat waren uiteindelijk de redenen;)?

Ik vind de Bose qua uiterlijk sowieso mooier. Om het maar even kort door de bocht te zeggen: De HK lijkt een beetje op 2 d*ldo's naast het scherm hahah.
En daarnaast vind ik de Bose een stuk beter klinken. Vooral omdat ik film wil kijken, want daarvoor wilde ik eigenlijk een nieuwe set hebben. Ben er tot nu toe weer erg blij mee. Het geluid lijkt inderdaad uit een andere plek weg te komen. Dit verraste me heel erg!

Dat is jouw mening, maar vind het gewoon mooie design speakers en ze zijn niet alledaags. Bose heeft wel een strakker design maar voor muziek zou ik toch voor HK gaan. Heb ze zelf ook en ze klinken prima.