Branden cd-r

Als ik een blanco cd-r in mijn iMac G4 stop dan werpt hij de cd-r er na enkele seconden terug uit. Er verschijnt ook geen cd-icoontje op de desktop. Via iTunes kan ik dan wel een muziekcd branden. Ik werk met Mac OS X 10.2.6.

Dat klopt. Alles werkt dus goed.

lol

Check even in je systeemvoorkeuren, of bij cd's en dvd's niet ingesteld staat 'negeer', maar 'vraag om opdracht'.

Ja, niet lullig bedoeld verder, maar wat is je vraag ? Heb je een vraag ? Als je een data-cd wil maken, moet je eerst een folder vullen met die inhoud en dan op "Burn" klikken... bedoel je dat ?

[quote:76f9850998="Aqua1"]Ja, niet lullig bedoeld verder, maar wat is je vraag ? Heb je een vraag ? Als je een data-cd wil maken, moet je eerst een folder vullen met die inhoud en dan op "Burn" klikken... bedoel je dat ?[/quote:76f9850998]

eh nee!

je moet een lege cd in je mac doen daar alles naar toe kopieren en dan op burn drukken!! :smiley: bij een folder zit in het contextuele menu namelijk geen burn optie!
:stuck_out_tongue:

Als ik een nieuwe cd plaats verschijnt er een venster met de volgende tekst : "De bewerking kan niet worden voltooid. Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan (foutcode 4)." Ik controleerde ook de systeemvoorkeuren en deze zijn in orde. Schijfkopie werkt niet. Hoe kan ik dit in orde krijgen en op welke manier kan ik "Schijfkopie" terug in orde krijgen om data te kunnen copiëren ? Ik wou Jaguar herinstalleren, maar telkenmale ik de installatiecd van Jaguar plaats wordt deze uitgeworpen na enkele seconden.[/b]

cd er in doen en dan opstarten met c ingedrukt! desnoods er in doen gelijk aan het begin van het opstarten en dan c ook gelijk indrukken!!

Het ziet er naar uit dat de cd niet herkend wordt (zowel de lege als die met jaguar). Probeer het eens met een andere cd of probeer de cd schoon te maken.

Hans

[quote:2987818486="HS-L"][quote:2987818486="Aqua1"]Ja, niet lullig bedoeld verder, maar wat is je vraag ? Heb je een vraag ? Als je een data-cd wil maken, moet je eerst een folder vullen met die inhoud en dan op "Burn" klikken... bedoel je dat ?[/quote:2987818486]

eh nee!

je moet een lege cd in je mac doen daar alles naar toe kopieren en dan op burn drukken!! :smiley: bij een folder zit in het contextuele menu namelijk geen burn optie!
:P[/quote:2987818486]

Eh, nee. Er zit wel degelijk een burn optie bij een folder. Je kunt die laten zien via de options. Of begrijpen we elkaar niet ?

dus jij wil zeggen dat jij als je op een folder (in de finder) klikt met je rechter muisknop (een willekeurige folder) dat je een optie burn erbij hebt staan?

nou daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb het ook niet,… mag je me uitleggen via welke optie’s dat kan! :smiley:

Waarom zou je dat doen ? Je kunt een folder burnen door in de toolbar (customize toolbar uit View-menu) op Burn te klikken. Als je perse een contextueel menu wil.... tja.... Maar 1 handeling (klikken) via de toolbar, of 2 via het menu. Cont. zou ook 2 zijn.

maar ja ik brand niets via een finder window,.. ik doe het op de desktop (en altijd via toast)

maar daar ligt het probleem dus niet! de hele cd wordt niet herkent ook niet als lege cd!

Aha. Mooi. Dan kunnen we het nu weer over het oorspronkelijke probleem hebben. :) Pfioew.

Ik heb de Apple Hardware Test uitgevoerd. Het resultaat was een foutcode bij "geheugen" : Foutcode mem_/2/4 Bij de aankoop van mijn iMac G4, anderhalf jaar geleden, liet ik onmiddellijk 256 MB extrageheugen bijplaatsen. Zou dit de boosdoener kunnen zijn ?

lijkt me vrij raar,.. maar probeer is je pram te resetten!

je krijgt wel kramp in je vingers,… maar het moet maar!

appeltje-option-p-r en dan zolang ingedrukt houden tot dat je een keer of 5 of 6 je opstart geluid gehoord hebt en daarna loslaten!!

al je geheugen (ram enzo) niet je HD, wordt dan gereset… tijdsinstellingen is hij dan kwijt, maar dat is alles!!

HS-L

[quote:b5aafc444d="HS-L"]lijkt me vrij raar,.. maar probeer is je pram te resetten!

je krijgt wel kramp in je vingers,… maar het moet maar!

appeltje-option-p-r en dan zolang ingedrukt houden tot dat je een keer of 5 of 6 je opstart geluid gehoord hebt en daarna loslaten!!

al je geheugen (ram enzo) niet je HD, wordt dan gereset… tijdsinstellingen is hij dan kwijt, maar dat is alles!!

HS-L[/quote:b5aafc444d]

Bedankt, ik heb dit gedaan en ik veronderstel dat het gelukt is, want mijn systeemklok loopt niet juist meer.
Moet ik nu de Apple Hardware Test herhalen ?

Ja, het kan zijn dat ie nu wel het geheugen goed ziet. Wat is het resultaat ? Indien nog steeds fout, haal dan het bijgeplaatste RAM er eens uit en kijk wat er dan gebeurt.