Branden op volle snelheid?

Ik heb een iBook met een combodrive die volgens de specs op 8X kan schrijven. Heel erg leuk maar in toast kan ik maar op 4X branden. iTunes zegt zo'n 20 minuten te doen over een audio cd wat dus ook 4X is. In Xcdroast(X11) kom ik op 4.1X is dit gewoon niet nauwkeurig of kan ik wel sneller branden maar beperkt iets mijn snelheid?

welke (speed)CD's gebruik je?

Ik gebruik 40X cdr's dus dat mag geen probleem zijn. In m'n pa z'n pc doen ze het op 40X. Ik vind het niet heel erg dat ik maar op 4X kan branden want het is nog steeds het dubbele van mijn pc maar 8X zou nog beter zijn en het zou moeten kunnen dus ik vind het gewoon een beetje vreemd.

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik nog geen legale versie van toast heb maar ook iTunes en XCDRoast komen niet boven de 4X…

Volgens de Apple support pagina moet ik andere cdr's gebruiken. Ik zal het proberen maar ik vind het onzin want die cdr's doen het prima op een AOpen 40X brander dus waarom niet op mijn Sony 8X combodrive?

Misschien zijn het cd-r i.p.v. cd+r

andersom bedoel ik.

En het verschil is tussen cd-r en cd+r is? Ik dacht dat die grappen alleen voor dvd's golden...

Ik heb nu 3 soorten cd’s geprobeerd, Octron(lidl, 40X) brand op 4X.
TDK (48X) brand op 4X en Verbatim(40X) brand op 16X terwijl mijn combodrive volgens Apple maar 8X kan, 2X en 4X kan ook maar 6X t/m 12X kan weer niet. Heel vreemd. :?

[quote:2cd225f410="kenmasters"]En het verschil is tussen cd-r en cd+r is? Ik dacht dat die grappen alleen voor dvd's golden...[/quote:2cd225f410]

nee, je hebt gelijk, geldt alleen voor DVD recordables…

er was een probleem met de drives van de iBooks, maar volgens mij was er een firmware upgrade voor uitgebracht!! :slight_smile:

succes…

HS-L

Ok, volgens de specifications PDF van de Apple support page kan een iBook 800 16X scrijven, 8X herschrijven, 8X DVD lezen en 24X CD-ROm lezen. Dat verklaart dus dat de verbatim schijven wel op 16X kunnen schrijven. De specs uit andere bronnen blijken dus niet te kloppen.

Wat ik me dan nog steeds afvraag is waarom ik wel op 2X, 4X en 16X kan branden maar bijvoorbeeld niet op 8X of 12X…

Ik quote hier ff de Apple support pages:

[quote:6f20f625f1] Combo drives included with iBook and PowerBook computers can detect imbalances in the disc that are caused by poor production quality or the presence of labels and ink on the disc’s surface. These imbalances can cause write errors. When blank discs are initialized, if imbalances are detected the writing speed is slowed to between 4x and 8x write speeds (depending on the magnitude of the imbalance) in order to reduce the potential for write errors.[/quote:6f20f625f1]

Kun je dat niet uitzetten ofzo, dat 'ie bepaalt hoe snel je mag branden? En dat verklaart nog steeds niet dat 16X wel mag maar 8X niet en 4X weer wel… :?

I’m very confused…

misschien is ie wel stuk...

Ik heb ondertussen ff wat researsch gedaan en het blijkt dat dit bij ALLE iBooks met combodrive van de laatste (dus de 700/800 MHz serie) lichting een probleem is. Het ligt niet aan de hardware maar aan OS X. In OS 9 schijnt het namelijk prima te werken. De voorlopige oplossing is net zolang de drive open en dicht doen totdat je mac hem op volle snelheid accepteerd.

Heeft niemand anders op dit forum hier last van of heeft hier verder niemand een iBook uit de laatste serie?

[quote:8870c65fb7="kenmasters"]Heeft niemand anders op dit forum hier last van of heeft hier verder niemand een iBook uit de laatste serie?[/quote:8870c65fb7]

stuur ff een PB-tje aan djve, die heeft er een (een 800) die kan je wel helpen!!

HS-L