Branden werkt, maar waarom zo langzaam??

Ik heb een eMac 1GHz/1GB met een externe brander Pioneer DVR-108, aangesloten via FireWire. De media is Verbatim DVD-R 8x, die ook op 12x te branden is. Om te branden gebruik ik Toast 6.1.1. Werkt allemaal prima, behalve de brandsnelheid. In Toast kies ik "Best", 8xDVD of 12xDVD, maar de uiteindelijke brandsnelheid komt steeds neer op 6x.

Ik gaf de FierWire-bridge de schuld.
Nu heb ik diezelfde brander ingebouwd in de eMac en tevens een “clean install” gedaan van zowel Tiger als Toast.
Tot mijn verbzaing zijn de resultaten nog precies hetzelfde.

Inmiddels heb ik ook een iMac 2GHz/2GB met een ingebouwde Pioneer DVD-RW DVR-K04L.
Ook hier haal ik de ingestelde snelheid (8xDVD) niet.
Vandaag een poging gedaan met Toast 7: zelfde verhaal

Wat mij opvalt is, als ik met Activiteitenweergave meekijk, dat al het geheugen in beslag wordt genomen door het branden.
10 tot 20 MB geheugen blijft beschikbaar (groen), het overgrote deel wordt blauw (inactief) en dat blijft ook zo na het branden en afsluiten van Toast.
De processor heeft het niet druk en is tijdens het branden voor 23% bezet.

Wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd?

maximale snelheid word enkel gehaald op einde van de cd aan de buitenkant dus aan binnenkant is dat veel trager daarom dat gemiddelde snelheid meestal pak lager ligt. Er is dus niets mis met je DVD schrijvers hoor dat is normaal.

Wat ik me dan wel afvraag is of de tijd die Toast aangeeft daar dan geen rekening mee houdt.

Bij elke seconde die van die tijd aftelt gaan er in werkelijkheid ongeveer 2 seconden voorbij.
Is dat dan ook normaal?

dat is een bekend verhaal, ik heb hier diverse macjes staan...maar toast schijnt niet normaal een dvd te kunnen schrijven boven de 4 speed. Als je 6x of 8x kiest, of zelfs Best dan duurt de schijf tijd exact het zelfde. Ik heb ook al van alles geprobeerd (merk branders, schijven) Maar niets schijnt te helpen.

Suc6 anyway :wink:

Ligt dus niet bij mij, dat is al een geruststelling :)

Ik heb ook wel eens met DiscBlaze gebrand, maar dat haalde ook niets uit.
Ben benieuwd of er iemand is die wel hogere snelheden haalt en met welke configuratie.

8 speed met een Pioneer 108 en memorex 8x DVD-R schijven zonder probleem.

een DVD vullen duurt ongeveer 4 minuten (zonder de verify natuurlijk).

Is die Pioneer in- of extern en welk brandprogramma gebruik je?

hmmm, interessant maar ook een klote naaistreek nummer zoveel (ruimte op je HD is ook niet wat men aangeeft...) - Wees dan eerlijk en geef aan dat die brander een snelheid van 16 kan halen (bergaf, wind in de rug - hahahahaha) Heb het wel voor elkaar om met mijn G5 ([url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=718040#718040]zie draadje [/url] voor de 'onwetenden') naar Cardservice te gaan om een andere, nieuw bestelde SuperDrive te proberen, aangezien de mijne na vele omwegen nog steeds niet meer dan 4x DVD fikt, ben jaloers op de hier gemelde 8x - maar daar staat te weinig info bij om te herleiden hoeveel hij brandt, met welk programma en in welk systeem... dus...

We shall see :wink:

Zowel de Pioneer 107D als de NEC 3500 DL, vertonen de zelfde verschijnselen. Arita, Memorex , That's write high speed disc's ...het schint allemaal nieT uit te maken. Ik fik wel lekker op 4x dan weet ik tenminste dat de schijven goed lukken ;-) Toast 7 brand wel makkelijker weg dan zijn voorganger, als ik in toast 6.x een disc ging fikken hoger dan 4x dan liep de nog te branden tijd niet synchroom. Toast 7 heeft bij 6x dat probleem niet :D Maar goed waar hebben we het over :? het zijn tenslotte maar een paar minuten.

Good luck Macian

jha maar als je r een tig aantal wil dupliceren zijn dit een tig aantal minuten...

Plus ik koop een G5 2.3 DP waarin een Superdrive zit die, naar men promoot, 16x kan branden, terwijl die dat in de praktijk niet doet en maar 4x haalt (1/4 van wat ie waarschijnlijk kan)… Naast dus de 250GB HD die maar 233GB bruikbaar heeft en de Ram die 3,5GB aangeeft, maar eigenlijk 3,584 is… en zo nog meer promo-boelsjit vind ik dat de ‘branche’ nu eens duidelijk en eerlijk is ipv gesjoemel met nummers - duh! :mrgreen: