brandsnelheid audio Cd's

Zoals al eerder in een verwant draadje aangekondigd, hier mijn vraag over brandsnelheid.

Ik heb altijd aangehouden bij het branden van honderden audio Cd’s inmiddels, nooit sneller dan vier keer. Was het heel kritisch, dan brandde ik zelfs 2 keer.

Maar met de moderne lees- en schrijfunits die DVD en CD’R aankunnen, kun je vaak pysiek niet eens meer langzamer branden dan 8 keer. Althans dat is wat Toast Titanium bij mij aangeeft in mijn pas verworven powerbook waar een Matshita drive inzit.

Een audio Cd heeft een ander formaat dan een data-Cd, hoe dat technisch precies in elkaar zit weet ik ook niet. En je leest verschillende verhalen op internet over brandsnelheid. En vroeger was toch echt de regel wel: niet sneller dan 4 maal…

Wat is nu wijsheid? De laagst mogelijke snelheid? 8x dus? Of is (de noodzaak van) het limiteren van brandsnelheid voor audio cd’s een fabeltje?

dus ik zou zeggen met jullie reacties, brand maar los maar niet te vlug hoor…

Het verhaal met de brandsnelheid en audo CD's is een klankmatige.

Door het snelheid van het branden kunnen de putjes die de laser in het oppervlak van de CD brand niet helemaal recht meer zijn. Alsof je een gat graaft waarbij de kanten niet loodrecht naar beneden afgestoken zijn maar onder een helling.

De laser van de CD speler “weet” bij het afspelen vervolgens niet meer waar het putje precies begint. Hoe schuiner de “helling” hoe lastiger voor de CD speler. Hierdoor ontstaan er timings verschillen bij het uitlezen van het digitale geluidsignaal. In het ergste geval zelfs fouten. Niet alles kan door de CD speler teruggerekend worden en in de juiste timing gezet. Mede daardoor ontstaat er klankverschil.

Er spelen nog meer factoren mee die de klank beinvloeden maar dat gaat vrij ver en vergt basiskennins van audio en digitale technieken. Bovendien zijn nog steeds niet alle factoren die hier een rol spelen bekent.

Het eenvoudigste is het om een kritisch stukje muziek (bijvoorbeeld pianomuziek) op verschillende brandsnelheden op CD te zetten, en zelf te gaan luisteren. Neem dan geen mp3-tje want die zijn over het algemeen al niet van erg goede kwaliteit.

Je kunt ook eens ander merk cdr's proberen. Sommige merken kunnen lagere brandsnelheden aan. Ik zal altijd voor de laagst mogelijke brandsnelheid gaan.

[quote:8090ead560="Rico Royal"]Het eenvoudigste is het om een kritisch stukje muziek (bijvoorbeeld pianomuziek) op verschillende brandsnelheden op CD te zetten, en zelf te gaan luisteren.[/quote:8090ead560]

mmmm
ik zou denken; het is digitaal, dus de cd-speler leest de informatie wel of niet. Of heeft het te maken met de foutcorrectie? En waar in het geluid ga ik die foutcorrectie dan horen?

Fasegedrag en jitter denk ik

[quote:719e38741d="mailmen"][quote:719e38741d="Rico Royal"]Het eenvoudigste is het om een kritisch stukje muziek (bijvoorbeeld pianomuziek) op verschillende brandsnelheden op CD te zetten, en zelf te gaan luisteren.[/quote:719e38741d]

mmmm
ik zou denken; het is digitaal, dus de cd-speler leest de informatie wel of niet. Of heeft het te maken met de foutcorrectie? En waar in het geluid ga ik die foutcorrectie dan horen?[/quote:719e38741d]

De CD speler leest het wel of niet, dat klopt. Maar… Om het signaal te kunnen lezen worden de 1-en en 0-en ge-clock-t uitgelezen. En precies daar kan het o.a. fout gaan. Als er 3 nullen achter elkaar komen en dan weer een 1, en die 1 wordt te laat inge-clock-t vanwege een schuin gebrand putje, komt er misschien nog een vierde 0 bij. Zo komen er fouten en kunnen ook timings problemen ontstaan.

de uitleg is wel heel basaal maar dit is wel een van de problemen die door de brandsnelheid veroorzaakt kunnen worden.