Brandvraag Iphoto

Heb een diavoorstelling gemaakt en wil deze op een CD branden om het vervolgens op mijn TV, via mijn DVD-speler, te bekijken. Je zou zeggen een simpele handeling, dat bij een hoop foto-software geen enkel probleem is, echter ik krijg het niet voor elkaar. Wie helpt mij ?

iDVD is t woord

Wat krijg je dan niet voor elkaar: DVD niet afspeelbaar in je DVD-speler? Ligt voor de hand, deze moet jpeg ondersteunen. Met iDVD wordt een gewone DVD gemaakt die altijd te lezen is.

[quote:c32ad6da5b="BartjeGossen"]Wat krijg je dan niet voor elkaar: DVD niet afspeelbaar in je DVD-speler? Ligt voor de hand, deze moet jpeg ondersteunen. Met iDVD wordt een gewone DVD gemaakt die altijd te lezen is.[/quote:c32ad6da5b] Ik krijg het niet voor elkaar om een CD te branden.

tja, stop cd in drive, selecteer je pics, ga naar Share (menu) en klik op Burn. Klaar

[quote:4a60a44457="yabbanoname"]tja, stop cd in drive, selecteer je pics, ga naar Share (menu) en klik op Burn. Klaar[/quote:4a60a44457] tja, zo lus ik er nog wel een paar. Ik wil wel die diavoorstelling branden. Ik krijg als antwoord dat ik Idvd moet gebruiken, maar dat was de vraag niet.

Nogmaals, ik heb een diavoorstelling gemaakt en die wil ik mbv IPhoto gaan branden naar CD. Ik krijg het bange vermoeden dat dit helemaal niet mogelijk is binnen het programma IPhoto…

Klopt, je moet het exporteren als .mov film en daarna met bv Toast op een (S)VCD branden. Tsjek wel ff of die film wel lekker loopt. Bij mij haperen ze nogal in QT. Maar kan ook nog zijn dat je er uiteindelijk op CD geen last van hebt. Succes, LEXY.

Direct vanuit iPhoto is iDVD vrees ik de enige oplossing... Anders wordt het toch exporteren via QT en dan dat filmpje op een cd branden, maar die cd zal zeer waarschijnlijk niet door je dvd-speler worden geslikt, helaas.

Hartelijk dank voor jullie hulp. Ben sinds kort een switcher. Moet zeggen, dat ik bijzonder tevreden ben over MacOS X. Een hoop goede (en geinige) features, alhoewel het systeem toch af en toe vastloopt, maar dat zal wel te maken hebben dat ik maar 256 Ram geheugen heb........

Ik moet zeggen dat IPhoto een beperkt programma is, had er veel meer van verwacht. Het is eigenlijk een “beheerprogramma” en niet meer dan dat. Je kunt bestandsnamen niet wijzigen, geen tekst op foto’s zetten, geen diavoorstellingen branden etc. Wat ik van Iphoto wel heel goed vind is het “rechtzetten” van foto’s.

Sannepanne,

Jammer dat je zo over iPhoto denkt. Het is inderdaad zo dat je vanuit iPhoto niet zoveel kunt.
je moet dan ook niet alleen naar iPhoto kijken maar naar het hele pakket van iLife.

Voor een fantsoenlijk filmpje of een diashow kun je bijvoorbeeld gebruik maken van iMovie of iDVD. Dat advies is hierboven al verschillende malen gegeven.

Open je 1 van die programma’s dan heb je direct toegang tot de iPhoto library waar je gewoon bij je fotomapjes kunt.
Die programma’s zijn heeel erg geschikt voor het maken van diavoorstellingen (bij voorkeur iDVD)
met werkelijk echt mooie intromenuutjes voor je dvd. Ennnn veel mooier dan in welk programma dan ook met willekeurig welke professionele overgangen en bijbehorende toelichtende tekstjes en zo je wilt muziek eronder. Kant en klaar geschikt voor iedere DVD speler.

succes
Douwe-Jan

[quote:3ff261940f="Dbakker"]Jammer dat je zo over iPhoto denkt. Het is inderdaad zo dat je vanuit iPhoto niet zoveel kunt. je moet dan ook niet alleen naar iPhoto kijken maar naar het hele pakket van iLife.

Voor een fantsoenlijk filmpje of een diashow kun je bijvoorbeeld gebruik maken van iMovie of iDVD. [/quote:3ff261940f]
OK, daar heb je wel gelijk in. Ik kijk teveel naar 1 onderdeel binnen een pakket. Het nadeel vind ik wel, dat het exporteren vrij lang duurt, maar sois.
Een ander nadeel is, dat ik geen DVD-brander heb, dus IDVD valt al af, maar het is mij nog niet gelukt om via Imovie een diavoorstelling op CD te branden. Kun jij mij vertellen hoe ik dat moet doen ?

[quote:c870c0296e="sannepanne"]Je kunt bestandsnamen niet wijzigen...[/quote:c870c0296e] Hoezo niet? Het kan wel, of begrijp ik je niet goed? :?

[quote:f9bde5578d="Oppie"][quote:f9bde5578d="sannepanne"]Je kunt bestandsnamen niet wijzigen...[/quote:f9bde5578d] Hoezo niet? Het kan wel, of begrijp ik je niet goed? :?[/quote:f9bde5578d]

De bestandnamen kun je zelfs in 1 keer wijzigen.
Misschien is het goed om te weten dat bestandsnamen in iPhoto ‘titels’ worden genoemd.
Kortom:

1. Selecteer je foto’s
  2. Selecteer ’ foto’s’ in je taakbalk
  3. Selecteer ‘wijzig groep…’
  4. Stel ‘titel’ in op ‘tekst’
  5. de rest wijst zichzelf. Sterker nog… met 1 druk op de knop (sorry 4 a 5 drukken op de knop + de toetsen die je nodig hebt omde naam in te typen) heb je 100 foto’s omgetoverd tot een lijst met de namen: fotovanonsuitje1.jpg tot fotovanonsuitje100.jpg

succes
Douwe-Jan

p.s. hoezo duurt exporteren lang?
selecteer je foto’s en sleep ze gewoon naar je doelbestemming… 8)
dat kan een cd zijn of iets anders.

bovendien heb je voor iMovie helemaal geen exportfunctie nodig.
de foto’s vind je gewoon onder het tabje foto’s
dat is alles…

[quote:4ca68e7716="Dbakker"][quote:4ca68e7716="Oppie"][quote:4ca68e7716="sannepanne"]Je kunt bestandsnamen niet wijzigen...[/quote:4ca68e7716] Hoezo niet? Het kan wel, of begrijp ik je niet goed? :?[/quote:4ca68e7716]

De bestandnamen kun je zelfs in 1 keer wijzigen.
Misschien is het goed om te weten dat bestandsnamen in iPhoto ‘titels’ worden genoemd.
Kortom:

1. Selecteer je foto’s
  2. Selecteer ’ foto’s’ in je taakbalk
  3. Selecteer ‘wijzig groep…’
  4. Stel ‘titel’ in op ‘tekst’
  5. de rest wijst zichzelf. Sterker nog… met 1 druk op de knop (sorry 4 a 5 drukken op de knop + de toetsen die je nodig hebt omde naam in te typen) heb je 100 foto’s omgetoverd tot een lijst met de namen: fotovanonsuitje1.jpg tot fotovanonsuitje100.jpg

succes
Douwe-Jan

p.s. hoezo duurt exporteren lang?
selecteer je foto’s en sleep ze gewoon naar je doelbestemming… 8)
dat kan een cd zijn of iets anders.

bovendien heb je voor iMovie helemaal geen exportfunctie nodig.
de foto’s vind je gewoon onder het tabje foto’s
dat is alles…[/quote:4ca68e7716]
1> Fout ! Bestandsnamen zijn de namen van files zoals ze fysiek op de harde schijf staan. Het aanmaken van titels wordt in Iphoto geregeld. In mijn geval : Ik heb een HP Photosmart 812. Als ik deze aansluit worden ze automatisch, via Iphoto, geimporteerd. Alle foto’s (bestanden !) heten " HPIMxxxx.jpg". Een niets-zeggende naam. Als je de rename (titels !)hebt gedaan en je kijkt met finder dat heten ze nog steeds “HPIMxxx.jpg”, maar in IPhoto heten ze “fluitjevecentxxx”.
Als ik een copy maak op CD en laadt ze, bijvoorbeeld, in een andere computer, dan heten ze op die computer gewoon weer “HPIMxxx.jpg” en dat is nu precies wat ik niet wil. Ik vraag me overigens af als je je Library opnieuw aanmaakt of je je “gerenamede” titels weer terugkrijgt ???

2> Een diavoorstelling van +/- 75 foto’s exporteren naar Idvd duurt ongeveer 10 minuten, dat vind ik vrij lang.

[quote:5794ef4708="sannepanne"]Fout ![/quote:5794ef4708] Sorry juffrouw, ik zal beter opletten, en ik ga nu maar even in de hoek staan! :innocent:

Het principe van iPhoto is dat je [b:5794ef4708]ALLES[/b:5794ef4708] vanuit de iPhoto interface afhandelt, en dus in principe niet via de Finder in de iPhoto Library gaat zitten rommelen! Daar moet [i:5794ef4708]ik[/i:5794ef4708] dan weer streng in zijn. (Zelfs niet kijken… :wink: )

En wat zie je dan als je de foto’s die je wilt exporteren hebt geselecteerd, en je kiest Archief>Exporteer… >Bestandsexport>Naam ? Ja, daar is ie: ‘Gebruik titel’… et voilà, klaar!
Sleep je de foto’s direct naar je bureaublad, dan gaat het idd niet. Je hebt dus wel gedeeltelijk gelijk, maar het kan dus zeker wel!

Lees ook maar eens iPhoto Help door o.a. het item:
“Cd’s of dvd’s maken die in Windows of door een fotoverwerkingsbedrijf kunnen worden gelezen”

Veel plezier! :slight_smile:

[quote:de5e9027b3]En wat zie je dan als je de foto's die je wilt exporteren hebt geselecteerd, en je kiest Archief>Exporteer... >Bestandsexport>Naam ? Ja, daar is ie: 'Gebruik titel'... et voilà, klaar! Sleep je de foto's direct naar je bureaublad, dan gaat het idd niet. Je hebt dus wel gedeeltelijk gelijk, maar het kan dus zeker wel! [/quote:de5e9027b3] Jaaaaaa, dat wil ik hebben ! Oppie bedankt ! Overigens is het : Deel>Exporteer.......etc, maar een kniesoor...... :)

Yep, Sorry je hebt gelijk, ik was inderdaad de laatste stap van Oppie vergeten. :mrgreen: (ach 'k heb niet voor niets voor deze avatar gekozen...)

groet
Douwe-Jan :sealed:

Dbakker, die avatar is helemaal geweldig! 8)

Sannepanne: mooi dat dit je idd helpt. Over dat ‘Deel’, da’s ongetwijfeld iPhoto 5, en ik zit nog op versie 4, vandaar…