Breedbeeld en exporteren

Yo lui 8)

Voor school moet ik met een maat een filmpje maken. We willen dit in breedbeeld filmen. En natuurlijk op de mac bewerken. Maar hoe zit dat met breedbeeld en iMovie? Is dat te doen? En zo niet waarmee dan wel? FCP liever niet, want die is btje duur :slight_smile:

In premiere hebben we een breedbeeld opname op meerdere manieren opgeslagen, maar als je hem met media player of quicktime opent (alles op een windows bak gedaan) dan is de breedbeeld eruit.

Ik film mijn filmpjes zelf ook in breedbeeld, maar het gaat volgens mij niet zo goed in iMovie, want ik zie geen zwarte balk meer aan de boven- en onderkant van het beeld.

Je probleem zit in het feit dat zowel breedbeeld als "normale" video beide een resolutie hebben van 720x576 (maar daar vertel ik je natuurlijk niets nieuws mee. Wat je zou kunnen proberen is er in plaats van een video van te maken, er een DVD of (super)vcd van te maken. Een breedbeeld mpeg2 wordt door quicktime wel herkend als breedbeeld. Kijk op www.versiontracker, daar kun je vast wel een free- of shareware programma vinden die mpeg2 breedbeeld kan encodere, zoals ffmpeg...

iMovie ondersteun geen echte breedbeeld functie, probeer eens Final Cut Express het goedkopere broerje van FCP.