Breedbeeld en FCExpress

Yo lui 8)

Nu heb ik een filmpje met een formaat van 640 bij 272. Dit is breedbeeld formaat. Nu wil ik in Final Cut Express een deel van dit filmpje toevoegen aan het filmpje wat ik zelf gemaakt heb. Maar wat moet je nou in FCE instellen? PAL Anamorphic is 720 bij 576 en gewoon PAL ook. Verder kan ik er op internet weinig over vinden.

[quote:c40286dfa3="Jesper"]Yo lui 8)

Nu heb ik een filmpje met een formaat van 640 bij 272. Dit is breedbeeld formaat. Nu wil ik in Final Cut Express een deel van dit filmpje toevoegen aan het filmpje wat ik zelf gemaakt heb. Maar wat moet je nou in FCE instellen? PAL Anamorphic is 720 bij 576 en gewoon PAL ook. Verder kan ik er op internet weinig over vinden.[/quote:c40286dfa3]

Jou ‘breedbeeldformaat’ 640 X 272 is niet breed genoeg. Het beste kun je gewoon je sequence settings het zelfde laten als de film die je nu in FCE aan het maken bent. Je zult dan je 640 X 272
moeten importeren in je project. Daarna zul de clip in je sequence moeten scalen en croppen zodat hij gaan aansluiten bij je ander beelden.

Succes Allard

Wat is dan in hemelsnaam het standaard breedbeeld formaat in pixels? :x

[quote:117228e975="Jesper"]Wat is dan in hemelsnaam het standaard breedbeeld formaat in pixels? :x[/quote:117228e975]

Video, althans pal zoals wij in europa kennen, is altijd 720 pixels breed en 576 hoog.
Breedbeeld dus ook.

Anamorph, waar wij naar kijken op TV of DVD heeft een verhouding van 16 bij 9 wat er op TV gebeurt is dat het beeld als het ware wordt ingedrukt. Zou de TV dit niet doen krijg van die lang gerekte gezichten!

Een standaard PAL beeld heeft een afmeting van 768x576 pixels Dit is dus een verhouding van 4 op 3. De pixels zijn vierkant ("square"). De pixelverhouding is dus 1 op 1.

D1/DV Pal formaat telt 720x576 pixels. De pixels zijn hier rechthoekig ("rectangular) en hebben een verhouding van 1,07 op 1. Als je je video afspeelt op een scherm “unsqueezed” de afspeelapparatuur het DV/D1 beeld naar 768x576 px want anders heb je geen 4:3 verhouding meer.

D1/DV Pal Widescreen telt dus ook ook 720x576 px maar heeft een pixel verhouding van 1,42 op 1. Dit wil dus zeggen dat de effectieve “unsqueezed” resolutie van zo’n beeld 1024x768 pixels is.

Verder heb je ook nog “faux” 16:9 waarin er gewoon zwarte balkjes worden gezet boven en onderin het beeld en je dus beeldinformatie weggooit.

Als je dus op “echte” 16:9 hebt gefilmd kan je:

• Branden op DVD en de 16:9 flag aanzetten. Tv’s die deze flag herkennen gaan dan over op breedbeeld modus en tonen dus een beeld van 1024x768pixels op hun scherm wat een enorme kwaliteitsverbetering geeft. Oudere tv’s die het signaal niet herkennen denken dat het een 4:3 beeld is en unsqueezen niet waardoor personages of objecten er uitgerokken zullen uitzien.

• Het 16:9 beeld verkleinen tot het in de standaard 4:3 resolutie past. Dit is normaal 75%. Je krijgt dus onder en bovenin zwarte balkjes en gooit eigenlijk veel informatie weg. Dit kan een oplossing zijn voor oudere tv’s die het breedbeeld signaal niet herkennen en anders een met de bovenste oplossing een uitgerokken beeld zouden vertonen.

[quote:7cda41836d="Sen"]Een standaard PAL beeld heeft een afmeting van 768x576 pixels Dit is dus een verhouding van 4 op 3. De pixels zijn vierkant ("square"). De pixelverhouding is dus 1 op 1.

D1/DV Pal formaat telt 720x576 pixels. De pixels zijn hier rechthoekig ("rectangular) en hebben een verhouding van 1,07 op 1. Als je je video afspeelt op een scherm “unsqueezed” de afspeelapparatuur het DV/D1 beeld naar 768x576 px want anders heb je geen 4:3 verhouding meer.

D1/DV Pal Widescreen telt dus ook ook 720x576 px maar heeft een pixel verhouding van 1,42 op 1. Dit wil dus zeggen dat de effectieve “unsqueezed” resolutie van zo’n beeld 1024x768 pixels is.

Verder heb je ook nog “faux” 16:9 waarin er gewoon zwarte balkjes worden gezet boven en onderin het beeld en je dus beeldinformatie weggooit.

Als je dus op “echte” 16:9 hebt gefilmd kan je:

• Branden op DVD en de 16:9 flag aanzetten. Tv’s die deze flag herkennen gaan dan over op breedbeeld modus en tonen dus een beeld van 1024x768pixels op hun scherm wat een enorme kwaliteitsverbetering geeft. Oudere tv’s die het signaal niet herkennen denken dat het een 4:3 beeld is en unsqueezen niet waardoor personages of objecten er uitgerokken zullen uitzien.

• Het 16:9 beeld verkleinen tot het in de standaard 4:3 resolutie past. Dit is normaal 75%. Je krijgt dus onder en bovenin zwarte balkjes en gooit eigenlijk veel informatie weg. Dit kan een oplossing zijn voor oudere tv’s die het breedbeeld signaal niet herkennen en anders een met de bovenste oplossing een uitgerokken beeld zouden vertonen.[/quote:7cda41836d]

Juist precies dat bedoelde ik :wink: