Breedbeeldcamera

Ik overweeg een nieuwe videocamera met breedbeeldinstelling aan te schaffen. Waarschijnlijk wordt het de Sony DCR-PC1000E. Deze camera heeft volgens de specificaties een volledige 16:9 breedbeeld-instelling. Heeft iemand ervaring met deze camera (of een soortgelijke camera met volledig breedbeeld) en werkt dit goed met Final Cut Pro HD?

Breedbeeld is een beetje misleidend omdat alle CCDs nog steeds 4:3 zijn. Het verschil is dat deze anamorphic opneemt ipv van letterbox wat oudere camera's deden. Zelfs de HDV en de lagere pro versies zoals HDCAM nemen nogsteeds 4:3 op maar spelen het alleen 16x9 af. (1440x1080 ->1920x1080)

FCP kan prima ermee omgaan. In je settings kan je vastleggen dat de source anamorphic is en dat je daarin wilt werken. FCP laad het 4:3 in en “anamorped” het naar 16x9

Het is een zeer belangrijke periode voor videocamera's. Zo komt Sony nu uit met een HDV camera voor 2000 euro (HDR-HC 1E) gebaseerd op een CMOS chip. Dit geeft buiten het HD formaat ook een scherp en zeer lichtgevoelig beeld uiteraard in 4x3 en real 16x9. Verder komt JVC met de G-serie uit Met een harddisk van 30 GB ook in 16x9 van af 700 euro. Zelf werk ik al enkele jaren met een DSR-PDX10P een geweldige camera van Sony. Deze real breedbeeld is een genoegen om mee te werken en toch klein genoeg om altijd mee te nemen. De phantom microfoon ingangen maken de geluidsopnamen professioneel zuiver. Een aanrader dus. Kijk ook eens in het duitse blad Videoaktiv , daar staan vele cameratesten in.

Betekent dat dat ik met een breedbeeldcamera een mooiere kwaliteit heb dan met mijn huidige camera, die in de breedbeeldstand zwarte balken onderin en bovenin plaatst?

Ja, want Letterbox (met de balken) gebruikt alleen de pixels die je ziet, terwijl de anamorphic camera's alle pixels benutten,