BREKEND: Iedereen kan Beta tester worden voor Mavericks

Vanaf vandaag (zover bekend) kan iedereen zich aanmelden als beta-tester voor Mavericks.
Zodra jij je aanmeld als beta-tester en de voorwaarden accepteert zal je een bestandje moeten installeren die ervoor zorgt dat jouw mac systeem de beta-seeds kan downloaden en installeren.
meer en aanmelden via:
https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/learn?c=learn

screenshot:

Bedankt voor je tip :slight_smile:

De vraag is natuurlijk wel of je dit moet willen als huis-tuin-en-keuken gebruiker!

Even voor de duidelijkheid Beta software is software dat nog in ontwikkeling is en is meestal (nog) niet geschikt om op een stabiele omgeving te installeren omdat het nog getest moet worden op fouten.

Je kunt dus beter alleen lid van dit soort acties worden wanneer je ook serieus weet wat je doet, goede back-ups hebt van je Mac en ook weet als er iets fout gaat hoe je snel weer terug kunt keren naar je vertrouwde stabiele omgeving.

thx (y)

Ohjee … Ik zie de forumdraadjes nu al voor mijn ogen van “ontwikkelaars” :roll:

*disclaimer bovenstaande geldt natuurlijk niet voor degene die echt wel weten wat ze aan het doen zijn zoals @Shmoo al aangaf.

Als het om een nieuwe 10.x versie gaat zou ik die sowieso op een lege partitie installeren. De kans dat de beta-software je computer op de een of andere manier verknoeit is mij iets te groot. Toch leuk dat we nu legaal voor ontwikkelaartje kunnen spelen.

Kan je eigenlijk nog terug als je het eenmaal geïnstalleerd hebt? Op iOS was dit in ieder geval altijd hét probleem…

Als je eerst leest wist je dit

Via een back-up ja, maar stel dat je de software een week of twee test en het loopt mis, dan is het maar de vraag of je twee weken terug in de tijd wil gaan met je bestanden. Het kan wel, maar ik had gehoopt op een oplossing die eigenlijk het omgekeerde is van het installeren van de beta versie.

Je kan het ook anders doen: maak een backup en installeer op die backup de beta-update(s).
Mocht die onverhoopt de mist in gaan, start je weer op van je origineel. De backup blijft toegankelijk zodat je nog bij je recente bestanden kan komen om die op je origineel te plaatsen. (zodat je de recentste versie hebt)

Dit werkt natuurlijk niet als je bakken met bestanden zit te bewerken hele dagen, want zeker als dit belangrijke producties zijn waar kostbare tijd in zit, (en in het het ergste geval überhaupt niet reproduceerbaar) kun je dat niet doen op een systeem waar je allerlei beta’s op installeert.

Het verdient dus nog altijd de sterkste aanbeveling om een losse Mac, of losse harddisk op je huidige Mac te gebruiken en daar alle betasoftware op knikkeren. Je kunt dan wel uiteraard een kopie van bepaalde eigen bestanden gebruiken om te testen in de software. Let daarbij weer wel op privacygevoelige info die op screenshots terecht kan komen wanneer je bugs of opvallende dingen met anderen deelt.

Goed idee van ze, maar het is inderdaad te hopen dat iedereen 2x nadenkt voordat je hieraan meedoet.

Ben ook benieuwd waar dit vandaan komt. Zouden ze hebben gemerkt dat niet iedereen die eerdere beta’s heeft getest ook werkelijk een developer is? :wink:

[quote]De vraag is natuurlijk wel of je dit moet willen als huis-tuin-en-keuken gebruiker![/quote]Je kan het beter doen als huis-tuin-en-keukengebruiker dan als professionele gebruiker.

[quote]Ik zie de forumdraadjes nu al voor mijn ogen van “ontwikkelaars”[/quote]Er waren mensen die “developer” werden om aan de beta-versies van OS X te komen. Dat hoeft nu juist niet meer.

Als er mensen zijn met te veel vrije tijd, die het een sport vinden om bugs te vinden en graag testen dan is dat mooi meegenomen. Aan de andere kant, bugs melden bij Apple is net zoiets als aangifte doen van mijn gestolen fiets. Er wordt niets mee gedaan.

Hoe weet jij nou dat er niets mee wordt gedaan? 1 enkele error zullen ze vermoedelijk niet naar omkijken nee, maar als er duizenden dezelfde meldingen komen, krabben zij echt wel achter hun oren en gaan ermee aan de slag.

Tuurlijk hebben we de fanaten die dan ook werkelijk op onderzoek gaan in een beta software om te kijken wat er mis is, maarrrr… Tegenwoordig zijn er ook een hele reeks mensen die nogal gadget-gek zijn en van alles het nieuwste van het nieuwste willen hebben. En als ze van software eerder kunnen proeven dan de fabrikant het uitbrengt, doen ze dat graag. Weten wat een beta versie is, doen ze echter niet.
En maar klagen dat de software niet goed werkt. Waar doen ze dat? Vermoedelijk op forums, zoals OMT.

@Willemien

Zoek op OMT en aanverwante fora maar eens naar draadjes of jailbreak, iOS beta’s, OS X beta’s van allerlei figuren (dev of niet) die niet weten wat ze aan het doen zijn. Een echte ontwikkelaar weet wat het is om met alfa/beta software te moeten werken en welke nadelen het meebrengt. Wat doet de meerderheid hier? Illegaal downloaden, installeren, zeggen dat het niet werkt en dan in paniek zijn omdat “men” niet meer terug kan. Dat dus. Dit is al gaande sinds het internet steeds toegankelijker werd (lees torrents,nieuwsgroepen). Dat Apple het nu open stelt is een goede zaak, zo krijg je nog meer feedback (BUG reports) en kan het product verder/beter/sneller ontwikkeld worden. So far, so good. Alleen ben ik nu juist zo “bang” voor de grote massa die absoluut niet weet wat de gevolgen kunnen zijn van het draaien van beta (systeem) software.

Er zullen ongetwijfeld een aantal (wijs)neuzen komen die het deksel er eens keihard bovenop krijgen.

Dan kunnen we in ieder geval naar dit topic verwijzen met het comment ‘‘eigen schuld, gewaarschuwd mens telt voor twee!’’ :slight_smile:

@Willemien,

Beta tester worden is iets anders dan mensen die veel vrije tijd hebben en het leuk vinden om bijv. mensen met een Mac of iPhone uit de problemen te helpen vanwege de ervaring die ze hebben rondom deze producten. ( OMT forum )

Waar je wel gelijk hebt is dat Apple steeds meer mensen ziet aanmelden voor deze developers abonnementen zodat ze nieuwe software kunnen en mogen installeren alleen maar om het eerder te hebben dan andere mensen en er mee te koop willen lopen.
Steeds vaker komt het voor op fora’s als deze dat mensen met Beta software hier vragen komen stellen terwijl dit meestal niet meer is dan aandacht van kijk mij eens even software hebben dat jullie nog niet hebben.

Dat soort mensen trekt dit natuurlijk aan. Mensen die nieuwsgierig zijn naar nieuwe producten en software niet omdat ze Apple willen helpen maar omdat ze niet kunnen wachten op de release van deze software.

De kans dat de mensen die nu aanmelden ook hun bevindingen handmatig terugkoppelen richting Apple is heel erg klein omdat ze niet weten hoe dit moet, ze hebben daar geen ervaring mee en bij Apple zijn ze natuurlijk ook niet gek. Voor niets gaat de zon op en van “nep ontwikkelaars” die alleen maar lid zijn geworden in de afgelopen jaren van dit programma om maar gebruikt te mogen maken van hun nieuwe software daar hebben ze er bij Apple al genoeg van. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Apple deze stap richting de Beta software een drempeltje lager maakt zodat iedereen kan meedoen die wilt meedoen ( op eigen risico ) maar dat wilt niet zeggen dat Apple jou de software zomaar geeft. Ze willen natuurlijk wel iets daar voor terug. Feedback! - en aangezien deze mensen dat niet handmatig zullen geven zal Apple dit auto. pakken van je systeem.
*Let op zonder mensen bang te maken met alle NSA verhalen op vandaag. Dit wilt niet zeggen dat Apple achter je privé data aangaat of dat ze in je systeem willen gaan kijken maar je moet dan denken aan Crash reports. Iedereen kent ze wel, als een App crasht zie je zo’n pop-up die je naar Apple kunt sturen. Je kunt dit wegklikken of verzenden maar zodra jij lid wordt van dit programma is de kans heel groot dat jij die pop-up niet meer kunt wijgeren maar dat deze verplicht in de achtergrond auto. naar Apple verzonden zal worden. Voor wat hoort wat!

Volgens mij is dat laatste allang het geval. Te herkennen aan de tekst ‘‘Dit rapport wordt automatisch naar Apple verstuurd.’’

Al zie ik dat zeer zeer zelden gelukkig. Ik draai ook geen bèta’s. :wink:

Section 7 ( dit staat in bold)

Section 8

Nogmaals, dit is niet om je bang te maken maar aangezien dit soort dingen gewoon op een open forum worden geplaatst zonder enige disclaimer alsof het Gratis software is dan vind ik het wel netjes dat je mensen even wijst waar dit over gaat!

Beta tester zijn is niet iets voor een eendagsvlieg, dit is niet voor Pietje die helemaal wild wordt van het idee om nieuwe software op zijn computer te installeren!
Beta software testen is serieus werk en als je hier aan mee wilt doen verdien je respect maar je moet wel enige computer ervaring hebben en het leuk vinden of een interesse hebben hoe software werkt, je hoeft geen developer te zijn of te weten hoe je software bouwt maar je moet willen testen, fouten spotten en die terug willen koppelen daar gaat dit om niet om jou te voorzien van de laatste gadgets.
Als jij dat bent dan moet je hier lid van worden - ben je alleen maar nieuwsgierig naar hoe het de nieuwe Mail.app er uit gaat zien dan zorg dat dit soort programma’s heel ver van je bed blijven wat de software die je krijgt is niet stabiel.

Beide workflows moeten getest worden. Echter, in beide gevallen is het wel handig dat je de nodige IT kennis hebt zodat je bugs ook kunt herkennen. Daarnaast moet je je ook realiseren dat je op niet stabiele software draait en ook dat is voor beide partijen vervelend. Je zult je dus altijd moeten afvragen of je dit wil of niet, ongeacht of je nou een gewone gebruiker, professional, systeembeheerder, enz. bent :wink:

Ja, maar ik draai liever mijn Mac thuis in de soep dan die op mijn werk.
Huis-tuin-en-keukengebruikers zonder IT-kennis vinden andere bugs, ze proberen dingen die power users niet doen.

[quote]Hoe weet jij nou dat er niets mee wordt gedaan?[/quote]Daar wordt over geklaagd op de Cocoa-dev mailing list (mailing list van Apple voor Cocoa developers).

[quote]Beta tester worden is iets anders dan mensen die veel vrije tijd hebben en het leuk vinden om bijv. mensen met een Mac of iPhone uit de problemen te helpen vanwege de ervaring die ze hebben rondom deze producten. ( OMT forum )[/quote]Betatesten is inderdaad iets heel anders dan mensen op een forum helpen. Ik beweer niet dat dat hetzelfde is. Wat ik bedoel is dat betatesten veel tijd en moeite kost, als er vrijwilligers zijn die dat gratis willen doen dan is dat mooi meegenomen.

Ik hoop wel dat de installer van de beta’s een gigantische waarschuwing voor alle risico’s laat zien.

Net als de EULA van iTunes, die heeft ook iedereen gelezen … :lol: