breng je defecte mac NOOIT naar X-ALT

hallo,

ik heb een mac mini en heb hierop de nieuwste ubuntu server geinstalleerd. zonder bootcamp want de nieuwste ubuntu kan booten met efi.

nu had de mac mini af en toe kuren (tijdens leopard) en startte hij pas op. na een smc reset, power knop ingedrukt houden of soms het loskoppelen van usb. hij had het niet vaak, dus niet storend.

dus nu had ik ubuntu erop gezet en er even mee gespeeld. daarna afgesloten en 2 weken niet meer naar gekeken. na 2 weken dus aanzetten en geen beeld, geen gong alleen superdrive spint op. alle pogingen gedaan, maar helaas geen sjoege. dus ik via apple bij x-alt terecht gekomen ter reparatie.

na 3! weken word ik gebeld en krijg ik de mededeling dat het mijn eigen schuld is omdat er fat partities op staan (kneuzen snappen niet dat het ext4 is) en dat dit door bootcamp komt en dus geen garantie is. hij start namelijk perfect met een externe disk.

ik weet zeker dat de mac mini dezelfde kuren weer krijgt en nu moet ik dus een kale leopard installatie doen en wachten tot hij weer kuren begint te krijgen.

nu weet ik dat ze geen reet verdienen aan garantie gevallen (de mac is nog net geen jaar) en ze je dus gewoon mooi 105 euro onderzoekskosten in rekening brengen… hallo externe disk eraan en booten is 105 euro?

het zijn de grootste oplichters ooit. ik vroeg nog waarom hij niet meer boot van leopard dvd omdat hij met een fout efi antwoord kwam. daar gaf hij geen antwoord op. hij zou de disk checken en die is corrupt en eigen schuld.

dus bespaar je de moeite, ga NOOIT naar xalt. ze weten niet waar ze het over hebben en rekenen schofterige prijzen.

Laten we het er op houden dat de ervaringen verschillen...

[quote:77befd92ac=“JBStudio”]X-alt is super!!! Goeie ervaringen mee![/quote:77befd92ac]

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2204796#2204796

Hoewel ik me je irritatie heel goed kan voorstellen, vraag ik me af of het heel eerlijk is om op grond van jouw ervaring (waar toch echt ook wel een en ander tegen in te brengen is) gelijk een heel bedrijf aan de schandpaal te nagelen.

Ik snap je redenatie wel, en ik denk dat je ook wel een punt hebt. Jouw punt is dat de hardware kapot is, en dat dat ongeacht het geïnstalleerde besturingssysteem gewoon onder de garantie valt. Waarschijnlijk wel.

Maar aan de andere kant maak je het X-Alt ook best moeilijk door iets met je mini te doen wat voorzichtig geschat toch door weinig anderen wordt gedaan.

Maar goed, doe wat ze adviseren: leopard er terug op, en kijk of je gelijk hebt. Als de mini dan alsnog in no time weer dezelfde problemen vertoont, ga je meteen terug, en eis je ook je onderzoekskosten van deze kwestie terug.

Laten we eerlijk zijn: het feit dat hij wel op start vanaf de externe HD, kan iig betekenen dat er toch ook iets met het geinstalleerde os (ubuntu) mis was…

Mijn ervaringen met ubuntu zijn in ieder geval ook niet alleen maar positief.

Succes
Marius

Ik zou het ze even melden zoals je hier ook doet! misschien steken ze er nog iets van op. overgens heb ik goede ervaring met X-alt

X-alt is super!!! Goeie ervaringen mee!

Dat zei je al... :D

Geef ze groot gelijk

Had hem gewoon met het Leopard erop ingeleverd en je had geen gezeur gehad
Nu maak je het hun moeilijk en jezelf.

105,00 is pittig maar niet bizar in deze tijd
even simpel een HD eraan hangen en klaar is natuurlijk erg simpel gesteld

Naast bovenstaande komen er nog veel meer handelingen, in totaal zijn ze dan echt wel een uur bezig.

Niet om het een of ander hoor, maar het is niet zo dat 1 boos berichtje op een forumpje de wereld van een bedrijf doet instorten... (daarmee zeg ik niks over jou of hun handelswijze)

Net als dat veel mensen roepen dat de Media Markt zo slecht is, maar als ze korting geven op macs, dan rent iedereen daar naartoe…

tja… ieder zijn mening natuurlijk…

Dus je koopt een Mercedes, stopt er een Volvo motor in en gaat dan klagen over garantie. Volgens mijn snap je het niet helemaal.

Robert

Och wij hebben met onze mac's ook niets anders dan problemen gehad bij x-alt. Je had uiteraard ook zelf wat kunnen onderzoeken door er een leopard installatie op te zetten en wellicht zo een conclusie kunnen trekken.

Feit blijft dat x-alt als een stel prutsers te boek staan, zelfs bij apple. En inderdaad men doet 105 euro rekenen voor het booten van een externe harddisk, ik heb er namelijk zelf naast gestaan en ben er wel onderuit gekomen. (disk eraan, kijk meneer niets aan de hand, mogen we even afrekenen).

Op het moment dat ik melde dat ik door hun veelvuldige gepruts (we hebben meerdere max’s bij x-alt gebracht) hun ook maar eens een rekening moest gaan sturen voor de verloren tijd krabbelde men terug.
Het werkt net als met auto’s in de showroom ben je de man, en koffie met gebak, totdat het wat gaat mankeren en vind men je maar een zeur in de garage…

Trouwens die drie!! weken komt omdat men het razend druk heeft bij x-alt… en dat is nou niet omdat al die appeltjes zo soepel lopen gok ik :slight_smile:

Begrijp ik nu dat alle door X-alt verkochte Mac's (Appeltjes in jouw vocabulaire) allemaal problemen krijgen? Waarom dat? En waarom ik niet?

wat een onzin allemaal over x-alt het is een van de oudste en eerste appel verkoop punten,maar dat wil niets zeggen over de huidige kwaliteit natuurlijk

en tinux ik zou terug switchen naar windos

Misschien bedoelt HJR: ga niet met Ubuntu naar x-alt...

Nou ik kan wel enigszins meevoelen met de TS, dat hij geld moet betalen voor een Mac, terwijl het gewoon binnen de garantie valt. Ik denk dat het wel slim is, dat hij een negatieve ervaring post wat betreft dit bedrijf. Stel (ik zeg niet dat het zo is) dat dit bedrijf dit vaker doet, dan zien mensen dat het geen goede zaak is en dan kan het wel degelijk uitmaken. Nu is een beetje de vraag of ze wel 105 euro mogen vragen voor het onderzoek naar jouw Mac. Zij claimen dat het via Bootcamp is, maar dat lijkt me een app gemaakt door Apple dus lijkt me dat dat gewoon binnen de garantie valt? Kijk dat ze niks aan je Windows/Linux partitie doen, snap ik wel, maar het zou niet zo moeten zijn dat jouw Leopard partitie lijdt onder een andere partitie. Dat is namelijk wel de verantwoordelijkheid van Apple lijkt me. Het argument "zeker in deze tijd" vind ik een beetje scheef. Reparatiewinkels doen het alleen maar beter in een crisis (die er nog niet eens echt is in Nederland) want mensen doen langer met een product en oudere producten gaan snel kapot. En mensen geven, als ze minder geld hebben, liever net iets minder geld uit om hun oude product te repareren dan een nieuwe kopen.

Ik snap ook niet waar de TS het over heeft, maar dat zegt dan waarschijnlijk meer over mijn computerkennis dan over het probleem van de TS. De reden waarom ik zeer tevreden met mijn Apple's ben. Zo ook met X-Alt, waar ik voor een reparatie zeer netjes en goed geholpen ben. Daarnaast is het toch zo dat je een jaar garantie hebt. Ik zou even contact met Apple opnemen want er werden mij geen onderzoekskosten berekend. Ik ben het dan ook niet met je eens dat niemand meer naar X-Alt moet gaan want nogmaals, prima service daar.

Heb je nog garantie als je er een ander OS op draait en het apparaat inlevert voor reparatie?

als je de machine inlevert in de originele staat en er is iets mis dan is het alleszins redelijk dat apple de kosten op zich neemt van de man uren die in het onderzoek en reparatie gaan zitten.

draai je een ander OS en er zijn problemen weet ik niet of Apple dit nog binnen de garantie zou moeten dekken.
Als apple dit niet vergoed aan X-alt dan kan mij goed voorstellen dat wanneer de onderzoekskosten gewoon voor de klant zijn wanneer er geen gebreken zijn gevonden of de klant er voor kiest de reparatie alsnog niet uit te laten voeren.

net als elk reparatie center komen de onderzoekskosten te vervallen in geval van reparatie. dan betaal je alleen de kosten die daar aan vast zitten. dit geld voor reparaties buiten de garantie en bij het in leveren moet dit worden vermeld. Waarschijnlijk heb je er zelfs voor getekend dat je akkoord gaat met de voorwaarden van het reparatie center. Als dat zo is en je hebt er voor getekend dan moet je niet achterhaf huilen.

Ik weet 100% zeker dat TS ervoor getekend heeft. In de voorwaarden staat iets als dit: "Bij software-matige problemen worden onderzoekskosten in rekening gebracht (Max €105)"

Wat had je overigens wel verwacht?
“Goh meneer, u heeft Ubuntu erop gehad, alleen u heeft geen goede versie, zullen wij op uw Mac een goede versie installeren ?”

Flauw om hier je gal te spuwen, de weg van de minste weerstand. Wanneer ze dit (volgens jouw inzicht) correct gedaan hebben horen we je hier ook niet. Zeker gezien je [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2186582&highlight=#2186582]pessimistische[/url] [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1967649&highlight=#1967649]aard[/url] van posten op dit forum.

Apple, en dus ook de APR, geven op alle nieuwe Apple Hardware Producten een commerciële garantie tegen materiaal- en fabricagefouten van één jaar. […] Het biedt geen dekking voor Software, Diensten of andere producten.

Bron: http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/1359/store.apple.com/Catalog/nl/Images/salespolicies_consumer.html

In dit geval is de hardware van de hard disk nog intakt. Dit hebben zij aangetoond en kunnen verantwoorden met de werkzaamheden. Wellicht handig om voorheen naar het tarief te vragen voordat je een contract tekent zodat je niet voor verrassingen komt te staan mocht je weer problemen hebben met je hardware. Dit lijkt mij dus een redelijk uitgemaakt zaak.

Wees verstandig en accepteer het. Houd de eer aan jezelf, wees hoffelijk en corrigeer de titel van dit topic.

forummers,

bij het ophalen van de mac mini ging het er anders aan toe dan mijn eerste verhaal. ik schreef de frustratie op door de zeer onfatsoenlijke behandeling van een medewerker voordat ik hem op kon komen halen.

bij ophalen hielp ricardo mij. prima kerel. hij begreep meteen dat het probleem iets meer is dan alleen een bootcamp verhaal.

1. het probleem is waarschijnlijk hardware, maar moet aangetoond worden met originele software is onzin. als je mini nieteens meer opstart of nieteens van dvd wil booten, zelfs met een lege harddisk, betekent dat zelfs apple nooit een lege harddisk in het systeem kan zetten. onzin dus. daar was ricardo het gewoon mee eens.

2. harddisk is nu leeg opgeleverd (dus zonder zelfs maar een os, alleen 1 hfs+ partitie) en boot op met gong. uiteraard boot hij niet door. als het probleem met de mini weer op gaat treden krijg ik mijn 105 euro terug en ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de voeding.

eigenlijk vind ik het best gelul als jullie in het verweer gaan als negatieve klank en volvo motor in en het werkt niet meer. feit blijft gewoon dat de diagnose bootcamp is terwijl er geen bootcamp is gebruikt en er gewoon niet verder is gekeken en af wordt gedaan met gebruikersfout. en dan ook nog eens 105 euro vragen.

kijk dat vind ik schofterig!

verder: bij het ophalen was er een man die een kapotte disk had. disk was vervangen onder garantie. os is erop geinstalleerd (kaal dus zonder data restore) en hiervoor moest de man 230 euro! betalen…

ehm… dvd erin en wachten tot hij klaar is, terwijl je met een andere computer aan de slag kan… is dus 30 minuten werk… 280 euro slaat dan echt nergens op.