Als ik in MS Word for Mac 2004 1/2 en 1/4 achter elkaar zet, zet het programma ze direct om naar een mooie breuk. Maar bij 1/8 doet hij dat niet, terwijl ik dat wel gelijk aan die andere breuken wil hebben. Gezocht en gezocht, maar kan het niet vinden. Kent iemand een trucje om dit voor elkaar te krijgen? Reuze dank!
Misschien via het tekenpalet? http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=132174
Dat is een leuke oplossing voor de breuken die er al staan, maar als je 1/8 gaat samenstellen wordt het niet erg fraai...
Waarom gebruik je de ingebouwde vergelijkingseditor van office niet? Die kan perfect met breuken overweg.
sorry maar die kan ik zelfs met de hulpfunctie niet vinden...
1/8 intypen. De 1 selecteren en kiezen voor superscript. Dan de 8 selecteren en kiezen voor subscript. Viola .... een mooie breuk!
Mathtype
Lettertekenpalet (rechts onder het landenvlaggetje).
Bij cijfers en cijfersymbolen vind je na wat scrollen allerlei spulletjes, zoals
½ ¼ ⅖ ⅚ ⅞ enz.
Inderdaad, niet alle breuken, maar wel de meeste.
En als je toch in Word bezig bent (uit Help voor Word):
[quote:c4d57e7a9b][b:c4d57e7a9b]Vergelijkingen invoegen[/b:c4d57e7a9b]
Klik op de plaats waar u een vergelijking wilt invoegen.
Klik op [b:c4d57e7a9b]Object[/b:c4d57e7a9b] in het menu [b:c4d57e7a9b]Invoegen[/b:c4d57e7a9b].
Klik in het vak Objecttype op Microsoft Vergelijkingseditor en klik vervolgens op OK.
Maak de vergelijking door sjablonen en symbolen te selecteren op de werkbalk Vergelijking en door variabelen en cijfers te typen.
In de bovenste rij op de werkbalk Vergelijking kunt u wiskundige symbolen invoegen. In de onderste rij kunt u sjablonen invoegen voor breuken, integralen, sommaties en andere elementen van een vergelijking.
Tip Voor hulp bij het bewerken van een vergelijking, klikt u in het menuVergelijkingseditor Help op Vergelijkingseditor Help.
U voegt de vergelijking in door in het menu Vergelijkingseditor op Vergelijkingseditor afsluiten te klikken.
[/quote:c4d57e7a9b]
Wel even leren hoe dit werkt, maar het werkt ook. Ook voor breuken.
[quote:54f3b42dd3="JoostS"]1/8 intypen. De 1 selecteren en kiezen voor superscript. Dan de 8 selecteren en kiezen voor subscript. Viola .... een mooie breuk![/quote:54f3b42dd3] Bijna goed. Eerst Superscript selecteren en dan 1 intikken. Opneuw Superscript aanklikken om deze functie weer uit te zetten en / intikken. Nu Subscript selecteren en dan 8 intikken. Tenslotte Subscript weer uitzetten. Dit is in no time klaar.
[quote:af6f29e625="JohnH"][quote:af6f29e625="JoostS"]1/8 intypen. (enz.)[/quote:af6f29e625] Bijna goed. Eerst Superscript selecteren en dan 1 intikken. (enz.)[/quote:af6f29e625] Beide methodes doen precies hetzelfde, maar op een iets andere manier …
Ik zou trouwens niet de schuine streep nemen die op het toetsenbord zit, maar een schuine streep die ook echt voor breuken bedoeld is; deze is vaak iets schuiner en zorgt ervoor dat de cijfers beter boven en onder de streep komen te staan. In Word 2008 typ je die in met [shift][option]1.
[quote:0ccd3c3502="JohnH"] Bijna goed. Eerst Superscript selecteren en dan 1 intikken. Opneuw Superscript aanklikken om deze functie weer uit te zetten en / intikken. Nu Subscript selecteren en dan 8 intikken. Tenslotte Subscript weer uitzetten. Dit is in no time klaar.[/quote:0ccd3c3502] Die laatste geeft inderdaad de beste breuk, maar die is toch weer anders dan wanneer je dezelfde breuk maakt met de Word-vergelijkingseditor. :roll: Met super/sub-script gaat het dan weer sneller, als je deze in de knoppenbalk hebt staan.
Maar ik zou een breuk maken volgens de Jakko Westerbeke-methode.
Tja…
De methode Jakko lijkt mij ook wel wat :)
Dank voor alle reacties. Mij is de 1/8 gelukt met de Lettertekenpalet... Top!