BTW berekening in Numbers

Enige tijd geleden heb ik een eenmanszaak opgericht en wil daarbij graag mijn administratie digitaal in Numbers gaan zetten.
In Numbers wil ik een overzicht maken van mijn debiteuren (zie afb.).
Inmiddels heb ik een formule toegepast zodat ik vanuit het 'bedrag excl. BTW' het 'bedrag incl. BTW' en het 'BTW-hoog' bedrag laat berekenen.
In de kolom BTW-tarief heb ik een venstermenu gebouwd voor de keuze tussen 21 of 6% BTW.
Dit systeem werkt goed, maar het is eenzijdig. Ik zou namelijk graag zien dat als ik alleen het 'bedrag incl. BTW' of het 'BTW-hoog/laag' bedrag invoer, Numbers ook terugrekent zodat het 'bedrag excl. BTW' de uitkomst is in plaats van de invoer.

Ik ben héél benieuwd naar jullie tips (of zelfs oplossingen)!

[u]Extra info:[/u]

Formules die ik gebruikt heb zijn (als voorbeeld gebruik ik rij-2):

[b]F2:[/b] =SOM(B2;G2)
[b]G2:[/b] =B2/100*C2
[img]/uploads/community/57d0dd989812fc6d9e5502c78031f240bfd08d3b_0.jpg[/img]

[img]/uploads/community/57d0dd989812fc6d9e5502c78031f240bfd08d3b_0.jpg[/img]

Hierboven alsnog een screendump uit mijn Numbers document.

Stel je hebt:
[list][*]Kolom A: bedrag exclusief BTW
[*]Kolom B: BTW-percentage (waarbij je de celweergave op percentage zet)[/list]
Dan zet je in kolom C:[code]=A * (1 + B)[/code]

Wil je het bedrag inclusief BTW invoeren in kolom A, dan wordt kolom C:[code]=A / (1 + B)[/code]

Je kunt van kolom B ook een keuzemenu maken met "6%" en "21%" erin, maar dan moet je in kolom C iets zetten als:[code]=ALS(B="6%";A * 1,06;A * 1,21)[/code]

[quote=Mark Schlepers url=http://www.onemorething.nl/community/topic/btw-berekening-in-numbers#post-2487847 time=1352998451]Dit systeem werkt goed, maar het is eenzijdig. Ik zou namelijk graag zien dat als ik alleen het \'bedrag incl. BTW\' of het \'BTW-hoog/laag\' bedrag invoer, Numbers ook terugrekent zodat het \'bedrag excl. BTW\' de uitkomst is in plaats van de invoer.[/quote]

Dat kan niet zo rechtstreeks. Een cel kan nl. of een getal/tekst bevatten of een formule. Niet beide. Als je dus in de cel 'bedrag incl BTW' de formule hebt staan om dat te berekenen en vervolgens wil je in die cel een bedrag in vullen en terug het bedrag excl. BTW laten berekenen dan overschrijf je direct de formule in die eerste cel.

Niet zo gauw een oplossing voor. Ben ook ZZP'er met de hele boekhouding in Excel. En gebruik dus konsekwent overal altijd bedragen zonder BTW. dan kun je ook geen fouten maken met het door elkaar halen van bruto en netto. Ik ken alleen 21%, in jouw geval moet je bij elk bedrag dus bijhouden of het laag/hoog BTW tarief was. Gewoon twee kolommen maken, apart voor laag en hoog en het bedrag in 1 van die kolommen zetten.

Enne... ik doe dus alles in Excel. En dat werkt prima. Maar besef dat een boekhouding zelf opzetten in een spreadsheet je telkens voor verrassingen gaat stellen... als ik alles van te voren had geweten had ik denk ik een pakket gekocht. Ook uitleggen hoe alles werkt aan een administratiekantoor of een belastinginspecteur kost je veel tijd. De grote namen van administratiesoftware kennen die administratiekantoren allemaal goed en die data kunnen ze zo inlezen... maar numbers of excel? Oi...

Voorbeeldje; gefactureerde BTW optellen om als OB elke drie maanden aan de belastingdienst over te maken. Minus natuurlijk de voorbelasting (BTW op al je kosten). Makkelijk toch; gewoon even van elkaar aftrekken. Nee dus; BTW op horecakosten is niet aftrekbaar. Maar wel 73,5% van het totale bedrag inclusief BTW. Dus moet je voor horeca kosten weer een extra veldje maken, apart sommeren etc.

Machtig dat het allemaal kan in een spreadsheet maar je moet wel aan al die situaties denken... in zo'n administratiepakket zit het allemaal al standaard.

Ik heb in de vorige eeuw (1990) mijn boekhouding in Filemaker Pro gemaakt. Mijn systeem bestaat uit meerdere modules: opdrachten; inkomsten; uitgaven; adressen en BTW overzicht.

Bij het maken van mijn facturen reken ik altijd in bedragen zonder BTW. Ik kan zelf het BTW tarief invullen waarbij de formule voor het vak met het BTW bedrag dan als volgt is: als het getal in het vak "%" is gelijk aan 6, vermenigvuldig dan het getal in het vak "netto" met 0,06. Het totaalbedrag inclusief BTW is dan een optelsom van het vak "netto" en het vak "BTW". Je kunt de formule ook uitbreiden met 19% en 21% en 0%.

Voor mijn uitgaven werk ik altijd met bedragen inclusief BTW. Dan reken je dus andersom om het bedrag aan BTW en het netto bedrag te krijgen. Ik heb daarvoor een vak met een lijst gemaakt maar zelf het percentage invullen kan ook.

De formule voor het BTW bedrag is dan als volgt: als het getal in vak "%" is gelijk aan 6, vermenigvuldig dan het getal in het vak "inclusief BTW" met 0,05660377; als het getal in het vak "%" is gelijk aan 21, vermenigvuldig dan het getal in het vak "inclusief BTW" met 0,17355372. De uitkomst is het bedrag aan BTW. Wil je het netto bedrag weten dan moet je bruto en BTW van elkaar aftrekken.

Het heeft bij mij wel even wat tijd gekost eer ik het programma onder de knie had. Ik hoef bij mijn BTW overzicht alleen maar het nummer van de maand in te vullen en er wordt data opgehaald uit mijn inkomsten en uitgaven en ik krijg in één oogopslag te zien wat ik moet afdragen. Het is dus wel handig om bij je inkomsten het maandnummer te zetten en bij je uitgaven ook ;-)

[quote=P-Five url=http://www.onemorething.nl/community/topic/btw-berekening-in-numbers#post-2487947 time=1353012480]De formule voor het BTW bedrag is dan als volgt: als het getal in vak "%" is gelijk aan 6, vermenigvuldig dan het getal in het vak "inclusief BTW" met 0,05660377; als het getal in het vak "%" is gelijk aan 21, vermenigvuldig dan het getal in het vak "inclusief BTW" met 0,17355372. De uitkomst is het bedrag aan BTW. Wil je het netto bedrag weten dan moet je bruto en BTW van elkaar aftrekken.[/quote]

Makkelijker te begrijpen dan die getallen is:

bedrag exclusief btw = (bedrag inclusief btw / 106) * 100

of

bedrag exclusief btw = (bedrag inclusief btw / 121) * 100

:lol:

[quote]
Makkelijker te begrijpen dan die getallen is:

bedrag exclusief btw = (bedrag inclusief btw / 106) * 100

of

bedrag exclusief btw = (bedrag inclusief btw / 121) * 100

[lol]
[/quote]

hahaha... dat is dan de Excel manier van formuleren? :wink:

Ik heb anders enorm zitten worstelen om binnen FM een formule te maken met IF en THAN en daar dan 4 percentages in verwerkt...

Maar goed...

In het voorbeeld van Mark is de waarde van F2 de uitkomst van SOM(B2;G2). Dan kan je niet in F2 ook nog eens zelf een bedrag zetten... begrijp ik dat goed?

Bovendien staat in C2 al 21% en dat is hoog. Staat er in C2 6% dan is dat laag. Kolom G en H zijn dan eigenlijk dubbel en overbodig. Ik denk dat je je moet realiseren dat je het niet van teveel kanten moet willen benaderen binnen dezelfde sheet.

Maar ja... ik werk al meer dan 20 jaar in Filemaker. Misschien is dat niet te vergelijken met Excel wat denkwijze betreft...

Het terugrekenen vanaf een bedrag inclusief btw naar exclusief btw zou ik in een aparte tabel doen en dan de uitkomst gewoon overnemen. Je administratie moet namelijk gebaseerd zijn op de bedragen zonder omzetbelasting.

In het inkoopboek met bedragen inclusief btw werken gaat onherroepelijk tot fouten leiden, het is dan ook fout. Je mag namelijk zelf niet het btw-bedrag uit een prijs halen. Als een leverancier op 100 euro zegt 21% te berekenen en hij vult vervolgens aan btw een bedrag van 35 euro in, dan is jouw voorbelasting 35 euro en niet 21 euro. Je zou dan namelijk minder aan voorbelasting terugvragen dan je betaald hebt.

Voor het probleem met de horeca-uitgaven zou ikwerken met kostenplaatsen, dit zal je namelijk ook moeten doen voor de winst- en verliesrekening. De kostenplaats filter je vervolgens met een SUMIF en op beperkt aftrekbare kosten (zie art. 3.15 e.v. wet IB 2001) kan je dan daar een formule op loslaten zodat vanuit die uitkomsten de bedragen in de btw-overzichten terecht komen en in de winst- en verliesrekening.

Kostenplaatsen zijn bijvoorbeeld ook handig om de balans op te maken en de afschrijvingen op te boeken, als je dit systeem een beetje doorhebt, heb je geen boekhouder meer nodig. Ik heb dit in 2001 allemaal in Excel kunnen doen en ik moet zeggen dat da beter werkte dan de meeste software die toen op de handel was. Kostenplaatsen die je bijvoorbeeld kan maken zijn inkoop inventaris en apparatuur, inkoop voorraad, bedrijfskosten, representatiekosten (zie daar je horeca), transportkosten, verkopen enz.

Bedenk dus voordat je gaat bouwen even welke gegevens je invoert en welke je uitgevoerd wil hebben. De filters van SUMIF zijn daarbij de makkelijkste om mee te werken. Als je het goed doet, zou elke journaalpost (boeking) direct een verschil in de uitvoer moeten opleveren. Test dit zorgvuldig en controleer je bestand handmatig. De Belastingdienst kan een administratie die van verkeerde formules in elkaar steekt verwerpen en dan heb je een groot probleem. Zij zullen dan gaan rekenen en het ongelijk dat zij hebben, zal jij moeten bewijzen.

Overigens... Wat doen die zes euro op rij 3 in de kolom 'btw hoog'? Volgens mij is 6% het verlaagde tarief en wil je voornamelijk de bedragen van de facturen met het lage tarief bij elkaar hebben, niet de aom van de btw, die kan je er late r weer uit halen door gewoon van het totaalbedrag 6% te nemen.

Ander punt: we kennen in Nederland vier tarieven voor de btw, te weten het normale tarief van 21%, de verlaagde tarieven van 6% en 0% en vrijgestelde diensten en leveringen. Die zie ik in de spreadsheet niet terug.

Ik heb geen 'Numbers' jammergenoeg. In Excel bestaat wel de functie 'Doelzoeken' die m.i doet wat je wil bekomen.
Bestaat deze functie in Numbers niet?

Groeten

Goedemiddag,

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb mijn administratie helemaal omgegooid na de tip van @Poezenbeest:
[quote]
Voor het probleem met de horeca-uitgaven zou ikwerken met kostenplaatsen, dit zal je namelijk ook moeten doen voor de winst- en verliesrekening.
[/quote]
en van @P-Five:
[quote]
Ik denk dat je je moet realiseren dat je het niet van teveel kanten moet willen benaderen binnen dezelfde sheet.
[/quote]

Ik heb mijn administratie nu opgedeeld in kostenplaatsen. Elke kostenplaats heeft nu zijn eigen BTW-tarief, dus geen keuze d.m.v. 'venstermenu' meer.
Met een eenvoudige code [ ='bedrag excl. BTW '*(1+21%) ] wordt nu het bedrag incl. BTW berekend uit mijn invoer bedrag incl. BTW.
Met: [ =(bedrag incl. BTW '1'-'bedrag excl. BTW ' '1') ] wordt het omzetbedrag in kolom G berekend.
De SOM van 'bedrag excl. BTW' is, samen met de andere kostenplaatsen, gekoppeld aan een cirkeldiagram waardoor ik overzicht heb van eindsaldi.

Ik ben nog (lang) niet klaar, want wil nu graag dat mijn administratie automatisch maand- of kwartaaloverzichten berekend (en toont op een nieuw werkblad) vanuit de verschillende kostenplaatsen. Ik probeer dit te koppelen aan de data, opgegeven in de kolom 'factuur datum'.

Wordt vervolgd...

Bijgaand nog een screendump van één van de kostenplaatsen:
[img]/uploads/community/4bb2a54264da5450a83930ad5be8a4beacd9a51e_0.jpg[/img]

Hallo allemaal,
Ik wil het btw bedrag van de van de optelling splitsen in 6% en 21%.
Ik weet wat er moet gebeuren maar weet niet hoe ik de formule moet maken.

In kolom B staat het BTW petensage en kolom E het totaal
Onder in kolom D moet het 6% bedrag komen en in C het 21% bedrag.

Er moet dus een formule komen die dit doet:
als B = 6% dan E * 6%
en bij 21%: als B = 21% dan E * 21%
en dat dus herhalen voor alle rijen.

Hoe kan ik dat doen?

Dat is wel heel elementair werken met spreadsheets: je kunt met een verwijzing naar een cel rekenen, waarbij de waarde van de cel dan in de berekening gebruikt zal worden. Dus het enige dat je hoeft te doen is in kolom F het volgende zetten:=E*(1+B)
Nadat je dat in de bovenste cel van kolom F gedaan hebt en op :leftwards_arrow_with_hook: of ⇥ gedrukt hebt, kun je nogmaals in diezelfde cel klikken zodat het randje blauw wordt, dan op het kleine cirkeltje rechtsonder klikken, en dat naar beneden slepen. Hiermee zal die formule in elke cel komen te staan die je op die manier selecteert.

Verder moet je nog wel zorgen dat de weergave van de cellen in kolom B op “Percentage” staat.

Trouwens, lever je wel eens gedeeltelijke producten? Zo nee, dan is het misschien handiger om kolom C op hele getallen af te laten ronden :slight_smile:

Ik was opzoek naar een oplossing voor btw berekeningen in excel bestanden en kwam op op onemorething terecht. Ik heb ook veel gehad aan de deze berekening, moest ik toch even met jullie delen: