Bug in Finder van Tiger met sneltoets combinatie netwerk

Als je herstart of computer weer aan zet na te zijn uitgezet is een probleem met de Finder in Tiger. Normaal kan je met de sneltoets shift-apple-k het netwerk openen. Dan zou je verwachten dat dit ook inderdaad gebeurd. Als je de sneltoets dan gebruikt om het netwerk op te roepen, zal het kader even open gaan en direkt weer verdwijnen. Daarna is het niet meer mogelijk om je netwerk via deze sneltoets combinatie of muis vanuit de menubalk te bedienen. Je moet dan op een andere manier je netwerk bereiken.

Als je het weer met de sneltoets wil doen moet je de Finder selecteren in “programma’s geforceerd stoppen” daarin de Finder selecteren en dan met muis of met enter toets de opdracht “Start Opnieuw”. Als dat gebeurd is zal je merken dat het probleem met de sneltoets shift-apple-k voor het netwerk is hersteld. Ook met de muis werkt het dan ook weer.

Het doet zich dan wel weer voor als de computer is uitgezet of is herstart. Dan moet je de Finder weer geforceerd stoppen en weer opnieuw starten.

Ik dacht eerst dat het probleem zich alleen voor deed in mijn computer, maar dat bleek niet het geval te zijn. Bij een apple dealer heb ik het Finder probleem ook gekonstateerd. Ik heb dat daar op diverse werkende computer gecontroleerd. Allen hadden hetzelfde euvel. Dus wist ik zeker dat het niet aan mijn computer lag maar aan de Finder van het systeem Tiger.

Dus voorlopig is het euvel met de Finder alleen op te lossen door de Finder geforceerd te stoppen en opnieuw starten. Dit geld alleen voor de toetsen combinatie ( shift-apple-k ) van het netwerk .
Het is te hopen dat apple gauw oplossing heeft, ( update voor de huidige Finder ).

Er zullen misschien ook computers zijn die er geen last van hebben. Daarom heb ik het gecontroleerd in de meest recente nieuwe computers in een apple zaak. Het netwerk was zowel niet met de toetsen combinatie of muis in de menubalk niet te activeren. Pas na het herstellen van de Finder zoals is beschreven was het euvel weer weg. Er is iets duidelijk mis met de Finder van Tiger
Met het besturings sytem van panther heb ik daar nooit problemen mee gehad. Het doet zich voor in het system van Tiger.

Dus als ik het goed begrijp, werkt bij jou de toetscombinatie shift-apple-k niet. Ik weet niet bij welke apple-store je bent geweest, maar hier op een iMac G5 doet ie het prima, en op een iBook g3 ook geen probleem. Lijkt me toch geen kwestie van een bug in Tiger.

Hier op 10.4.4 met een wit ijBoekje ook geen problemen.....

Misschien iets van plaktoetsen aanstaan of cola in je toetsenbord???

Ik heb hetzelfde probleem met mijn G5 en mijn Mini. Ik kom hier trouwens nu pas achter.

ik heb hier ook hetzelfde probleem op een iMac 20" iSight (laatste nieuwe updates)

Hier hetzelfde probleem op de laatste iBook G4 12" met alle updates. Ik heb trouwens Mail, Safari, iTunes, iCal en MS Messenger draaien op de achtergrond.

Melden bij Apple zou ik zeggen!

ook problemen... wachten op update.

Ik heb dat al heel lang, is volgens mij ook al vaker voorbij gekomen.

het werkt op mijn G4 met OSX 10.4.4 gewoon zoals het hoort. G5 euvel?

Het is geen specifiek probleem van een bepaald soort computer !!

Het kan in iedere computer voorkomen die met het system Tiger is geinstalleerd. I werk zelf met een G4 en heb meerdere computers in het netwerk. Bij de apple dealer heb ik ook de fout ontdekt op een nieuwe G5 , powerbook en Imac. Het ligt niet aan de computers zelf.

Het wil dus niet zeggen dat iedere mac met Tiger dat probleem heeft. Veel mensen hebben thuis alleen een standalone computer, dus geen netwerk met meerdere computer en die gebruiken deze functie van het netwerk niet. Het zal hun dan ook niet opvallen dat er wat aan de hand is met de Finder. Bij de apple dealer waren er 4 nieuwe computers met hezelfde euvel. Ik merk dus dat het euvel bij velen nooit is opgevallen. Aan de reactie is te merken dat er nogal meer computers met Tiger er last van te hebben. Het een serieus probleem dat opgelost moet worden.

Het euvel valt pas op als je een netwerk hebt en daar mee werkt.

Er is dus duidelijk iets aan de hand met de Finder omdat als je de Finder geforceerd stopt en weer opnieuw de opdracht geeft " start opnieuw " is het euvel direkt weg zolang de computer aan staat.
Programma’s die op de achtergrond werken zijn niet van invloed op deze Finder storing.

Forceer stop vind je in het apple menu helemaal links op de menubalk. of toets" option-apple-esc"

Heb het nog eens geprobeerd. Ik heb hier een iBook G3 en een iMac G5 op het netwerk zitten, maar geen probleem hoor. Van beide kanten werkt de toetscombinatie gewoon.

Ik heb het ook hier op een mini, niet dat ik die toetscombinatie ooit gebruikte maar goed, tis een fout.

ik heb er hier op mijn mini ook last van. 802.x wireless netwerk

altijd via software update geupdate (dus geen combo’s??)

osx 10.4.4

Het is niet een probleem van de update's. Dit euvel zit er al in zodra je Tiger heb geinstalleerd. Zoals ik al had geschreven, zijn er ook computers die er geen last van hebben. Dat maakt het alleen maar moeilijker om er achter te komen wat er mis is met de Finder. Voorlopig ga ik ervan uit dat het probleem in de Finder van het systeem Tiger zit, omdat het zich ook voor doet in nieuwe computers bij de apple dealer. Dus kan ik aannemen dat de computers niet de oorzaak zijn.