bureau blad geeft 400Gig aan, ik heb geen idee waar

Als ik mijn macbook wil opschonen wat geheugen betreft zegt mijn mac dat het bureaublad 400 Gig inneemt, ik kan er een kleine 100 vinden in mappen enz, hoe vind ik de andere 300 G?

Waar kijk jij voor dat overzicht van je geheugen??

Mijn bureaublad is 2,9 MB. :slight_smile: Dus 400 GB lijkt me ietwat veel.

Over deze Mac > Opslag

Als ik in finder rechtermuisknop klik op info geeft hij 400G aan. in mijn opslag ook veel. hij geeft vooral overig aan…

Als je in Finder op je bureaublad Toon info doet, en je krijgt 400 GB als resultaat, dan betekent dat vooral dat je zo ongeveer de hele inhoud van je harddisk op je Bureaublad hebt staan. Dat is niet helemaal zoals het hoort. :wink:

Maar laat eerst eens dat plaatje zien van Over deze Mac > Opslag.
Dat geeft een beter beeld.

Nee, dat is niet goed. :slight_smile:

Als je in een venster bureaublad aanklikt. Hoe ziet het er dan uit?

1 map is 80G, dat klopt, anderen zijn leeg

Raar. Anyway…

Donwload GrandPerspective eens. Dan kun je zien waar de grote bestanden zich precies bevinden.

http://grandperspectiv.sourceforge.net/

done, hij geeft 2 grote bestanden aan die op bureaublad zouden staan, maar niet in finder of bureaublad zelf staan?? Hoe kan dat? Ik ken de bestanden wel, maar heb ik al lang verwijderd

Het zijn video bestanden, verwijderd, als ik erop klik in grandperspective krijg ik ze in Elgato (converter prog) en kan ik het zien, maar in finder niet te vinden… raar

Videobestanden blijven vaak overal achter ja. In Final Cut Pro kan ik ook projecten helemaal leeg maken, en dan achterblijven met 30 GB.

ctrl-klik op het bestand in GrandPerspective en kies Reveal in Finder.
Je wordt dan naar de juiste plek geleid, waar je de bestanden kan verwijderen.

2 vragen, nog een andere manier om bij bestand te komen? Als ik ctrl + klik doe krijg ik de map in finder, maar geen bestand…

vraag 2, final cut gebruik ik ook veel, is er een manier om daar dingen te legen, als daar ook zoveel achterblijft…

Dank voor je hulp trouwens!

1: Als je Open with Finder doet? Wat gebeurt er dan?

2: Ik gooi gewoon het project-bestand handmatig weg. Zo simpel is het.

Vraag 1: probeer eens om Terminal te openen en “defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder” te plakken (zonder de aanhalingstekens) en op enter te drukken. Dan de procedure van KW herhalen.

Ziet hij het bestand dan wel?

final cut gelukt! scheelt weer flink wat GB

dit is mijn antwoord in terminal: No matching processes belonging to you were found

gewoon op openfinder drukken ook geprobeerd, geen resultaat

Dan vrees ik dat de aanhalingstekens ook mee-geplakt waren:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE;killall Finder

Kopieer en plak bovenstaande regel eens?

Kijk!
Zichtbaar in het grijs, ze zijn wel doorzichtig! Raar

Buiten het feit dat het nu werkt, dank! Toch even uit interesse, hoe kan/werkt dit dat die bestanden niet zichtbaar zijn?

Zie nu ook in andere mappen bestanden als .DS_store in het grijs, neem aan dat die niet weg moeten? Hoe kan ik het in terminal eet weer omdraaien?

hetzelfde Terminal commando, maar dan FALSE in plaats van TRUE