bureaublad opbouwen?

Onder os X moet het bureaublad blijkbaar niet meer regelmatig worden opgebouwd gezien die functie nergens te vinden is. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd? Het kan nog wel in de classic mode. Is dat een aanrader?

Is niet meer nodig onder X. Onder OS9 kan het geen kwaad.

[quote:eb7d9c88b4="Geedee"]Onder os X moet het bureaublad blijkbaar niet meer regelmatig worden opgebouwd gezien die functie nergens te vinden is. [/quote:eb7d9c88b4]

In systeemvoorkeuren, Classic, Geavanceerd vindt je een knop “Bouw bureaublad op” Leuk voor Classic. Volgens mij heeft OSX daar zelf niets aan. Als je dus nooit OS9 opstart of een programma in Classic mode draait, heb je daar niet veel aan. Is voor Classic goed systeem onderhoud. Voor OSX heb je nu ander onderhoud dat gepleegd wordt.

Kleine aanvulling hierop. Ik heb toch een keer in OS X baat gehad bij het opnieuw opbouwen van het bureaublad in Classic. Ik was namelijk een groot aantal icoontjes kwijt (ze waren veranderd in een blanco standaard icoon). Na het opbouwen van het bureaublad in Classic waren ze in OS X weer allemaal terug.

"Voor OSX heb je nu ander onderhoud dat gepleegd wordt."

Welk onderhoud is aan te bevelen?

Zelf gebruik ik System Optimizer.

Hier te DOWNEN.!!!

[quote:17b7086805="Geedee"]Welk onderhoud is aan te bevelen?[/quote:17b7086805]

Daily-,weekly- en monthly- crons opruimen met MacJanitor of Macaroni, Onyx, Cocktail, Jaguar Cache Cleaner en daarnaast permissies herstellen, kan ook met Onyx en Cocktail, maar Jaguar Cache Cleaner en Macaroni kunnen die taken allemaal volledig automatisch op de achtergrond doen en daar heb je dus geen omkijken naar. Ze kosten beide wel wat geld, maar niet zoveel.

Verder is een reparatieprogramma altijd handig om te hebben. Schijfhulpprogramma is handig, maar kan zeer weinig, zeker als het om grote problemen gaat. DiskWarrior 3 is mijn absolute nummer 1, gevolgd door Drive 10, die binnenkort afgelost wordt door het gloednieuw uit te komen TechTool Pro 4.

Door binnen dit forum te zoeken op woorden als DiskWarrior, etc. kun je veel informatie over de betreffende programma’s te weten komen en ook wanneer je zo iets nodig hebt.

Zelfs na een volledig schone installatie stikt het van de fouten in je systeem en dat is geen sprookje… moet je voorstellen als je daar extra programma’s bij installeert en er een paar updates overheen haalt… DiskWarrior 3 komt dan met tienduizenden foutjes… Zie evt. deze link

Ik zag net een vraag van je staan en daar reageerde ik met dit berichtje op, maar na het geplaatst te hebben, was je vraag opeens foetsie, vandaar deze inleiding.

Ja hoor TechTool Pro 4 is prima bruikbaar en is ook uitgebreider dan DiskWarrior 3, maar aangezien DiskWarrior 3 gewoon het beste reparatieprogramma is voor Mac OS X en 9 (wat mij betreft, laat ik bescheiden blijven :wink: ), heb ik het en vul ik het aan met TechTool Pro 4.
Maar TechTool Pro 4 zal prima bruikbaar zijn, maar komt pas eind juli/augustus en DiskWarrior 3 is nu inmiddels op de markt.

Ik heb even gekeken voor een programmaatje om je bureaublad in X op te bouwen, kijk hier eens: SubRosaSoft RebuildDesktop X

Tnx. Ik ga op zoek naar DiskWarrior en TechTool. Norton is er uiteraard ook nog maar daar heb ik niet zo'n beste ervaringen mee.

Ik heb Norton ook expres niet genoemd, zelf ook slechte ervaringen mee en veel slechte verhalen gehoord. DiskWarrior heeft me nog nooit in de steek gelaten (laten we dat ook maar zo houden :wink: ) en repareerde de boel bij mij zelfs nadat Norton en Drive 10 het hadden opgegeven/verknoeid.

DiskWarrior 3 en TechTool Pro 4 zijn absoluut een geweldige keus!

Op dit moment krijg je bij aanschaf van Drive 10, TechTool Pro 4 gratis, zodra het uitkomt. Bovendien scheelt het een boel geld, want Drive 10 is een stuk goedkoper dan TechTool Pro 4 straks, dus… :roll:

Mooi. Alleen vertelde mij gisteren een doorwinterde Mac-gebruiker dat os X niet meteen behoefte heeft aan onderhoudsbeurten. Defragmenteren bijvoorbeeld was volgens hem niet meer nodig omdat precies X geen last heeft van gefragmenteerde schijven. Iets van waar?

Grote onzin! Mac OS X hoeft er niet direct [u:aeb0bb5205]last[/u:aeb0bb5205] van te hebben, maar het fragmenteert nog steeds! En best aardig ook! Je kunt je schijf in Unix of HFS+ omzetten en in Unix (UFS) schijnt de defragmentatie wel mee te vallen, alleen heb je daar meen ik ruimte tussen alle files, terwijl in HFS+ alles tegen elkaar aan gezet wordt en bij een wijziging etc. is de ruimte dan al gauw te klein en wordt er ergens anders neergezet. Mac OS X heeft daar geen invloed op, dat heeft puur met HFS+ en UFS te maken.

Dat je er niet direct iets van zult merken, komt voornamelijk door de gigantische snelheid van nieuwe harddisks, maar heeft verder niets met Mac OS X te maken. Defragmenteren blijft een aanrader, maar het hoeft niet iedere maand. Eens in het half jaar kan al verschil uitmaken in snelheid. De defragmentatie is afhankelijk van het gebruik. Installeer en wis je veel of monteer/bewerk je films etc… dan is defragmenteren vaker nodig dan wanneer je alleen af en toe op internet zit en Mail en Word gebruikt…

Onderhoud is bij Mac OS X absoluut nodig. Wanneer je je Mac niet dag en nacht aan hebt staan, stapelen zich bestandjes op, die normaal 's nachts verwijdert worden. Die opeenstapeling kan problemen veroorzaken, wanneer je die niet regelmatig of eens in de zoveel tijd verwijdert. Verder is het belangrijk dat je regelmatig de Permissies van files herstelt. Op de een of andere manier kan daar snel iets mee mis gaan en per dag zullen er een aantal permissies niet meer helemaal kloppen. Het kan even duren voordat je er wat van merkt, maar uiteindelijk zul je het gaan merken. Ook dat moet dus regelmatig of eens in de zoveel tijd worden verholpen.

Verder is het zo dat na een volledig frisse installatie en updates, etc. Mac OS X er echt niet fris en fruitig bij staat. Het systeem bevat al direct een boel fouten. Zie deze link

OK. Doen dus. :)