C.V. maken voor APR (studentenjob)

Dag omt

Er is zonet in de buurt een nieuwe APR geopend. (de grootste in de Benelux!)
Samen met nog iemand heb ik gevraagd of ze daar nog studenten nodig hadden. Op dit moment vragen ze natuurlijk naar mijn C.V..

Wat moet ik daar precies opzetten? Google levert wel genoeg leesvoer op, maar toch. Wat kunnen we erop zetten voor een APR?
Tips zijn welkom, net zoals voorbeelden!

Swisi

Een C.V. is een document waar je gegevens, je werkervaring en je kwaliteiten opstaan. Zet daar vooral informatie op die relevant zijn voor een APR.

Belangrijker dan een C.V. vind ik een motivatiebrief. Hier kan je jezelf gaan verkopen. Welke kwaliteiten heb je en hoe kan jij deze kwaliteiten gebruiken om iets te gaan verkopen. Argumenten zoals "Ik wil bij een APR werken, omdat ik veel Apple spullen heb" werkt niet. Een APR is een winkel, en in een winkel moet je verkopen. Benadruk dat. Succes!

En objectieve service naar de klant toe lijkt mij ook belangrijk, natuurlijk moet er verkocht worden.

Natuurlijk een objectieve service tijdens een verkoop is belangrijk. Maar als dit het sterkste is wat je hebt in te brengen tijdens een sollicitatiegesprek, zal je niet worden aangenomen. Het is zoals bij elke elektronica winkel, zoals de Dixons, Dynabyte en BCC, belangrijk dat je aan bijverkoop doet. Een geheel pakket verkopen. Daarnaast is upsellen ook belangrijk. Een APR is immers geen liefdadigheidsinstelling die zijn geld verdiend met advies geven.

Als dit niet iets is wat je wilt doen, moet je je afvragen of je wel in de elektronica business wil werken :)

Jij haalt net mijn woorden uit de mond met je post over een liefdadigheidsinstelling... en het gehele pakket verkopen... ;)

Deze avond zal ik mijn brief en C.V. hier even posten als bijlage. :)

[quote=Speedooo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/cv-maken-voor-apr-studentenjob#post-2300238 time=1317547837]
Belangrijker dan een C.V. vind ik een motivatiebrief. Hier kan je jezelf gaan verkopen. Welke kwaliteiten heb je en hoe kan jij deze kwaliteiten gebruiken om iets te gaan verkopen. Argumenten zoals "Ik wil bij een APR werken, omdat ik veel Apple spullen heb" werkt niet. Een APR is een winkel, en in een winkel moet je verkopen. Benadruk dat. Succes![/quote]

Uit ervaring weet ik dat een motivatiebrief niet belangrijk is bij APR, ze kijken eerst naar je C.V daarna pas kijken ze misschien nog is naar je motivatiebrief. En al helemaal bij parttimers.

Ik heb ook een tijdje bij een APR gewerkt, er word alleen maar naar je neergekeken, mocht niet meer als 10 min per klant besteden. Samengevat slechtste ervaring ooit. Als ik jou was zou ik lekker een vakkenvuller baantje nemen, betaalt bijna net zoveel en is nog gezelliger ook!

[quote]
Ik heb ook een tijdje bij een APR gewerkt, er word alleen maar naar je neergekeken, mocht niet meer als 10 min per klant besteden. Samengevat slechtste ervaring ooit. Als ik jou was zou ik lekker een vakkenvuller baantje nemen, betaalt bijna net zoveel en is nog gezelliger ook!
[/quote]

Dit is natuurlijk totale flauwekul. Dit is uiteraard jouw ervaring bi 1 APR. Het is natuurlijk onverantwoord om daarom maar te veronderstellen dat het werk bij iedere APR wel zo zal zijn. Ik weet via een zeer betrouwbare bron dat dit niet het geval is; het hangt totaal af van de lokale manager en het team. Ik begin me bijna af te vragen of jij misschien niet gewoon bij de Mediamarkt of andere dozenschuiver gewerkt hebt.

Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten.

[quote]
[/quote]

Dit is jouw ervaring van het werk bij een APR, maar dat is niet de manier die door Apple is voorgeschreven om een verkoopgesprek te houden. Het is juist belangrijk om je klant te leren kennen en daarvoor een algeheel pakket te kunnen samenstellen dat bij de klant past. Dit is niet te doen binnen 10 minuten. (Misschien alleen in de december maanden op grote locaties zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht).

Mijn ervaring is juist dat C.V. minder relevant is dan de motivatiebrief. Zoals ik al eerder heb vermeld, probeer je kwaliteiten om te zetten in competenties die je kan gebruiken in een verkoopgesprek. En zoals [b]vraptor [/b]ook zegt: "Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten. "

Citaat uit e-mail: "is het mogelijk om een kopie van uw Cv te ontvangen via mail?
dan kan ik het bekijken en kunnen we u desnoods contacteren."

Een sollicitatiebrief kan wel een verschil maken, vermoed ik.

[quote=vraptor url=http://www.onemorething.nl/community/topic/cv-maken-voor-apr-studentenjob#post-2300333 time=1317558641] Ik begin me bijna af te vragen of jij misschien niet gewoon bij de Mediamarkt of andere dozenschuiver gewerkt hebt.

Daarnaast is een motivatiebrief juist wel belangrijk, hiermee kun je je proberen te onderscheiden van alle andere studenten.[/quote]

Denk jij dat ik het verschil niet weet tussen een APR en de MM? Kom op zeg.

Ze krijgen honderden CV's en motivatiebrieven, en denk jij dat ze al die brieven gaan lezen? Ze selecteren op C.V, tweede is de motivatiebrief.
Ik stak ook altijd heel wat tijd in me motivatiebrief, een vriendin van me heeft stage gelopen bij een APR als HRM, en die zei ook al dat ze op C.V selecteren en de motivatiebrieven amper worden gelezen. Maar goed, dat is bij die eene APR, ik weet natuurlijk niet hoe het bij de andere gaat ;)

Mooi slechte HRM medewerkster dan.
Zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben, iemand die enkel kijkt naar een curriculum en niet naar de persoon erachter.

Als werkgever (heel andere business dan dit) kan ik alleen zeggen dat ik liever 10 brieven lees met een motivatie waarom iemand bij me wil komen werken dan dat ik 10x een gepimpt C.V. bekijk wat je vaak met een flinke korrel zout moet lezen.

Bij een sollicitatiegesprek blijkt keer op keer dat juist bij diegenen met het mooiste C.V. hun curriculum vaak wat aangedikt is in de hoop er een beter salaris uit te kunnen slepen.

Met andere woorden dat deze mensen zich vaak beter voor willen doen dan ze uiteindelijk zijn..... en goh wat raar dat ze die baan dan niet krijgen...

Kortom blijf jezelf en schrijf waarom je die baan wilt hebben en waarom je denkt wat toe te kunnen voegen aan het bedrijf.

Ik kan heel wat qua computers, dat mag ik lekker onbescheiden zeggen (ook niet alles!). Wat kun je daarvan op een C.V. zetten? Zit in het secundair, dus heb geen diploma's. Informatica op school stelt tot nu toe niets voor...

Als jullie me daarin kunnen begeleiden ben ik jullie (ook voor later) erg dankbaar. :)

Schopje voor de medemens :D

Wat heb jij te bieden dat een ander niet te bieden heeft?
Heb je al ergens anders een baantje gehad? Wat vond je daar leuk?
- klantcontact?
- advies geven?
- kunnen helpen bij problemen?
- goed kunnen uitleggen / kennis delen?
- geduldig?
- goed kunnen luisteren? (niet interumperen, oftewel niet door iemand anders heenpraten en denken te weten wat de ander voor vraag wil stellen, of te beantwoorden voordat de vraag gesteld is.)

Welke eigenschappen heb je als persoon waardoor je denkt dat je die functie kunt krijgen.
Alle sollicitanten zullen zeggen dat ze flink wat van computers weten, maar wat onderscheidt jou daar nu in? Ben je bijzonder goed in de werking van finder / of weet je veel van automator?

Ga niet zeggen dat Apple beter is dan een PC, want dat is zo'n dooddoener (ook al is dat de waarheid :))
Maar je mag wel kunnen beantwoorden waarom die apple duurder mag zijn dan die PC, die met 'dezelfde' componenten de helft kost :)

Weet jezelf te verkopen, zonder te overdrijven, blijf dus ten alle tijde jezelf.

PS.
Zat net even naar je profiel te kijken, maar je bent nog wel heel erg jong.
Dat kan in dit geval weleens in je nadeel werken. Een Mac verkopen of een iPhone is niet zomaar wat. De mensen die iets bij een APR willen kopen geven een hoop centjes uit. Ze moeten dus ook vertrouwen in je hebben. Hou er dus rekening mee dat iemand van 30 of 40 je met jou leeftijd misschien minder serieus nemen.

Daar kan ik wat mee! Dank je very well!
Mac's zijn niet zo'n probleem, ben flexibel in die dingen. ;)

Straks ga ik die sollicitatiebrief opstellen en dat C.V..

PS hierboven: ik kom vrij volwassen over, niet echt puberaal. Aangezien ik weet waarover ik spreek (de naburige computerwinkel kan ik de mond regelmatig snoeren ;)) hoop ik dat dit geen probleem zal zijn.

Iets mis... met de ftp..
Zou ik enkele mensen in dit topic mogen mailen om het eventjes te bekijken? (sollicitatiebrief en CV)

Een 14 jarige wordt om een CV gevraagd? Prima natuurlijk, zo'n standaard vraag. Maar een beetje werkgever kan zelf ook wel bedenken wat daar ongeveer op komt te staan. Dus je zult het creatief aan moeten pakken, zodat je tenminste opvalt. Qua inhoud, maar ook qua uiterlijk.
Vaak is het in de praktijk zo dat iemand een minuut de tijd heeft om via jouw CV en brief een indruk van je te krijgen. Daarbij wordt vaak met de CV begonnen, aangezien daar meer informatie uit te halen is dan een begeleidend schrijven. Lukt het je om binnen die minuut voldoende aandacht te trekken met je CV, dan wordt je brief er ook bij gepakt. Dus kijk verder dan een standaard CV waar je legio aan voorbeelden van kunt vinden en wees creatief.
En inderdaad, laat je CV door anderen nakijken, vooral door mensen die er objectief naar kunnen kijken.

Edit: controleer je brief en CV op spelfouten! Grootste afknapper.

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in Nederland mag je pas vanaf je 16e dit soort werk doen. Dus ik verwacht dat je door je leeftijd sowieso niet wordt aangenomen. Daarbij hebben we het dus ook niet over een studentenjob, omdat Swisi nog geen student is.

Maar je kan het proberen. Je moet in ieder geval zorgen dat alles wat je met Apple doet op de een of andere manier duidelijk wordt. Noem sowieso ook deze site, want dat kan alleen maar meewerken.

Ben bijna 15, dan is het vakantiewerk, en dat mag. ;)
Goed idee Mac Daddy!

Swisi, je hebt PB! :sarcastic: