Cad programma's (elektriciteit)

Beste leden,

Ik ben al enkele dagen op zoek naar enkele CAD-programma’s wat ik zal kunnen gebruiken voor mijn studies (richting: elektrotechnieken.
Een programma waarmee we zullen leren werken volgend jaar is “eplan” ( http://www.eplan.nl/int/index.html ) Nu heb ik hier natuurlijkeen alternatief voor nodig(voor op men iBook).

Wat raden jullie mij dus aan?

Nog een aanvullend vraagje:
Ik heb momenteel de studentenversie van Archicad 10 afgehaald om eens te zien of ik er daadwerlijk iets mee ben. Weet iemand waar ik een uitgebereid elektriciteit-bib. kan vinden.

Met vriendelijke groeten

VectorWorks (.net)

Hoi,

Mijn inziens is Vector Works te zwaar. Wat moet je kunnen met je programma ?

Ik vrees wel dat vectorworks het enige programma is wat er een beetje bij in de buurt komt.

Voor de rest ken ik niet echt goed kleine programmatjes (en vooral betaalbare)
Zelf ben ik nog op zoek naar een mac alternatief van het open source programma Dia (MS visio achtig iets) dus als iemand hierbij kan helpen graag

Zelf ben ik genoodzaakt om op windows met CAD programma’s te werken (Cast WYSIWYG, Cast Vivien, Martin Show Designer, ESP Vision)

moet een beetje autocad-vervanger zijn + ja alle soorten elektrische schema's mee kunnen tekenen. (eendraadsschema's,meerlijnig,...). Vooral de symbolen vormen een probleem voor me. (ik vind nergens op 't net elektriciteit/elektronica symbolen.)

Canvas van Deneba Deneba.com gebruik het enkele jaren, compleet DTP paket vector gebaseerd. kan ook met DXF en DWG overweg. zeer compleet en gebruiks vriendelijk!

sucses

owen

hey

ik gebruik archicad al geruime tijd… ik kan je een uitgebreide bib sturen waar ook uitgebreide elektriciteitsschema’s zitten…

Archicad is ook een beetje overkill voor jouw doel. Cadintosh is een lichte cad-applicatie, en voor eenvoudig werk kun je ook een bibliotheekje maken voor freehand/illustrator oid.

Hey mannekes,

Is Vectorworks al Universal Binary ondertussen?,.
Ik ben hier al maanden eerder een ‘passief’ lid op het forum omdat ik sta te springen om te switchen (jawel van pc) maar ik wacht nog steeds op vectorworks en photoshop/illustrator.

Ik wil een mac pro aanschaffen om alles supersnel te laten gaan (ook renderen),niet voor electriciteitsplannen maar voor alle soorten 2D en 3D cad (architect).
Ik begin het beu te worden om te wachten…

Eigenlijk snap ik niet goed welke mensen nu een mac pro kopen…Het is toch pas vanaf dat de universal binaries uitzijn dat het ‘beest’ kan losbarsten.
Wat doet de grafische industrie ondertussen? Hoogstens hun G5 nog wat upgraden met geheugen en een nieuwe GPU om de tijd te doden?
Onbegrijpelijk dat er zo weinig nieuws over is.
Zelfs op Architosh.com weinig te bespeuren.

kijk op deze site http://www.ribbonsoft.com/qcad_downloads.html

voor visio moet je eens naar omnigraffle kijken.. ff googlen

@ Joriske, nogmaals bedankt voor de bibliotheek! Is echt handig.

@ Martiniman, k heb cadintosh ook even geprobeert. mooi progje, maar k zie het eerlijk gezegt niet zitten om een heel bibliotheek te maken.

@ Manthos , qcad lijkt me ook weer een mooie prog… maar weer de bibliotheek.

@ K!p, daar had k mijn oog ook op laten vallen. Ik ga nog wachten tot men eerste lessen van tekenen om te kijken of we visio zullen gebruiken op school.