Cancel copy => delete files?

Kwam een vervelend probleem tegen maar weet niet precies wat er aan de hand is:

• MacMini met OSX 10.8.5 als server (FileSharing).
  • Externe disk via USB3 aangesloten
  • gekoppeld via UTP

Toen:

• vanuit MBPro / 10.9.5 een bestand van 64 GByte gekopieerd (eigenlijk: een backup van een iPhoto library, dus een soort map met inhoud).
  • ging te lang duren, dus Cancel geklikt.

Je komt dan in een ‘Cancel copy’ terecht en er gebeurt dan (lijkt het) een hele tijd niks, spinning beachball.
Na een tijdje dacht ik: ik doe alvast wat anders en sluit een paar vensters van de Finder op mijn eigen Mac.
Dat lukt, maar uiteindelijk toen de ‘Cancel copy’ klaar was bleken ALLE bestanden van de servervolume zonder enige waarschuwing verdwenen te zijn. Weg.

Heb ik met die Cancel Copy toch een soort erase commando gegeven? Of doet de Finder iets raars als het om een netwerkvolume gaat? Ik heb geen ‘Select All’ gedaan en geen ‘Command Delete’ om bestanden te trashen, maar alles is toch weg, en alleen met een File Recoery terug te halen.

het ging om kopieëren, dus de oorspronkelijke bestanden zijn er nog.
als je iets kopieert, dan kun je het afbreken, door op het kruisje te klikken.
je kunt het ook annuleren en dan gaat de gehele bewerking niet door.
dus alles wat gekopieerd is, wordt weer verwijderd.

Nee, zo bedoel ik het niet.

Ik kopieerde een (groot) bestand van mijn Mac naar de ‘server’ (Filesharing, AFP dus). Op die server stond al 1 TByte aan andere bestanden, video’s, foto;'s, etc.

Toen de kopieeropdracht na een paar minuten pas voor 10% klaar was, besloot ik af te breken door op het kruisje te klikken. Dat duurt heel lang, dus in de tussentijd sloot ik vast wat vensters enzo.

Toen de kopieeropdracht beeindigd werd, waren alle andere bestanden op het doelvolume zonder waarschuwing verdwenen. 1Tbyte naar de klote.
Is dit een feature van OSX?

Maar bij mij werd dus niet alleen alles wat gekopieerd was, verwijderd, maar al het andere wat er al stond dus ook.

Dat zou op geen enkele manier mogelijk moeten zijn. Heb je de server (incl. disk) al een opnieuw opgestart?

Ja, heeft geen resultaat. Alles is weg en blijft weg.

De Disk is OK. Heb 'm daarna ook los gehad en geïnspecteerd en alles. Mijn verklaring is, dat ik bij de Cancel Copy toch onbewust iets heb gedaan waardoor ik een delete all commando heb gegeven. Maar het punt is: als je een bestand verwijdert van een shared volume (bijvoorbeeld met Command+Backspace), dan krijg je een melding: weet u zeker dat u het bestand xxx wilt verwijderen? Het bestand wordt onmiddelijk verwijderd, kan niet hersteld worden. Of iets in die trant (werk met een Engelstalig systeem).
Dat is een waarschuwing die niet mis te verstaan is.

Maar die heb ik dus niet gehad.

Je krijgt de melding niet als je Command+ Option+ Delete doet (en eerst een Find All in het juiste venster).
Maar ik weet 100% zeker dat ik die combinatie niet heb gebruikt.

Update: ik heb het probleem nagespeeld en het gebeurt gewoon waar je bij staat.

• Ik kopieer een iPhoto catalog van 64 GByte ( die niet in gebruik is) naar mijn remote volume (vanuit een MBPro / 10.9.5 naar een MacMini / 10.8.5).
  • Eerst loopt de geschatte benodigde tijd even op naar 18 uur en zakt dan terug naar 3 uur. Dat is normaal.
  • Na een minuut of 2 ( hij heeft dan een paar GByte gekopieerd) klik ik op het cancel-kruisje. De bestanden verdwijnen, zonder een spoor achter te laten, zonder melding. Weg. De Cancel copy doet er eindeloos over om te voltooien en de schijf is zo te zien wel druk bezig.

Ik vraag me dan ook af of het niet toch aan de schijf ligt. Maar zelfs als dat zo is, is dit toch merkwaardig gedrag.

Dit is toch volkomen normaal gedrag lijkt me? Je kopieert niet zomaar een gewone map met wat bestanden maar je kopieert een iPhoto library. De iPhoto library moet je als één geheel zien.

Edit: ahhh, je bedoelt dat door het cancelen van de kopieeractie alle bestanden die voor deze actie reeds op de server stonden ook verdwenen zijn. Sorry ik las wat te vluchtig. Ja dat zou zeker niet mogen gebeuren. Heb je Schijfhulpprogramna de harde schijven laten controleren?

Precies. Inmiddels wat verder getest: als ik hetzelfde probeer OSX 10.10 (Yosemite) gaat het wel goed. Dus het is een probleem van 10.9 OF mijn systeem heeft een probleem.
Toch blijft het raar.

Heb je Schijfhulpprogramna de harde schijven laten controleren?

Ja. Niks te vinden. The Disk appears to be OK. Ik zal het eens met kleinere bestanden proberen, bijv. 4 GByte. Een bestand/folder van 64 GByte is natuurlijk best groot, maar zou niet tot zo’n probleem moeten leiden.