Canon digitale camera keuze

Hoi, ik zit met een dilemma!! Na alle reviewsites te hebben bekeken wil ik een digital ecamera kopen....en je voelt hem al komen....ik heb jullie advies nodig!!!!

Maar om het jullie makkeljik te maken, beperk ik de keuze tot 4 modelletjes :stuck_out_tongue:

1. Canon ixus 430
  2. Canon ixus 5
  3. Canon S45
  4. Canon S50

Wie heeft er zulke cameraatjes of wie geeft goed advies…zo had ik bv gehoord dat de ixus 5 eigenljik slechter is dan de 4, want de 5 genereert meer ruis (iets van meer pixels op dezelfde chiop ofzo…)

Txs & Grtz
Koen76

[quote:fe452bf274="koen76"] Wie heeft er zulke cameraatjes of wie geeft goed advies...zo had ik bv gehoord dat de ixus 5 eigenljik slechter is dan de 4, want de 5 genereert meer ruis (iets van meer pixels op dezelfde chiop ofzo...) [/quote:fe452bf274] Dat klopt, ik heb het bij veel reviews gelezen. maar ik heb de Ixus 400 en bevalt me uitstekend. Klein, goede kwaliteit foto's, veel instellingen... kortom gewoon een top ding vind ik het!

Afgezien van ervaringen van anderen is de site www.dpreview.com dé plek voor de techniek in deze modellen an alles wat je er maar van zou willen weten. Forum is ook leerzaam, maar de berichten daar moet je wel met wat zout nemen. Vaak niet zo erg onderbouwd...

Vergeet ook [url]www.steves-digicams.com[/url] niet, veel info redelijk neutrale reviews en erg handig: voorbeeldfoto's en filmpje met de geteste camera gemaakt.

De Ixus v3 bevalt overigens na een ruim jaar ook nog steeds dus met die 430 zal het ook wel lukken. Hij heeft wel last van ruis, dat ligt meestal meer aan de omstandigheden (binnen/donker) en aan de verplichte jpeg compressie.

Persoonlijk vind ik de S50 te groot voor een compactcamera. Hij heeft wel de mogelijkheid om RAW bestanden (zonder compressie) op te slaan en een lekker groot scherm, verder was ik niet heel erg onder de indruk van deze camera maar dat is persoonlijk.

Ga je voor formaat of meer voor kwaliteit? m.a.w. wat wil je er mee gaan doen? Kiekjes of meer hobbyfotografie?

De Powershot serie heeft de mogelijkheid tot RAW / TIFF opnamen, dat heeft de Ixus niet.

Kan van belang zijn bij je keuze…

Ik heb ze even naast elkaar gezet voor je… klik hier

ik zat te denken tussen ixus 5 en s50 maar s50 is toch wat uigebreider. meer manual functies. Bevalt uitsteken en kwalitijd is supper.

Helleuh,

de bedoeling van de camera is hoofdzakelijk kiekjes maken, vooral op vakantie.
Zeker geen arty-farty kunstige foto’s…Ik vertek binnen 2 weken op reis voor 1 maand en wil daar vooral foto’s maken, snappie…

Dus formaat is wel belangrijk!! Ik heb de S50 nog niet in het echt gezien, dus misschine vind ik die idd wel te groot!

Dat RAW gedoe lijkt me wel leuk, maar is het echt nodig??

Wat is het verschil tussen compact Flash I en type II ??

Zondag ga ik voor een paar dagen naar de States en ik zou het daar willen kopen,(samen met een iPod Mini) vormt dat een probleem denk je?

KOen

Dan zou ik even in een zaak binnenstappen waar je ze beiden kan vasthouden en beoordelen wat je van het formaat vindt. Check even of je in de US ook de juiste adapter en toebehoren krijgt bij je camera.

RAW geeft de mooiste kwaliteit, maar koop er dan wel een microdrive van 1 gigabyte bij want die foto’s worden dan tientallen megabytes per stuk zeker gezien de 5 megapixel. Voor het huis-tuin-en-keukenwerrk heb je RAW meestal niet nodig, maar als je het een keer nodig hebt moet het er wel opzitten (duh).

zie voor de verschillen tussen de kaarten oa deze link: http://www.fotovideoshop.nl/nl/faq_foto.html#Wat%20zijn%20de%20verschillen%20tussen%20CF%20I%20en%20CF%20II

Ik heb zelf een S40 maar zou nu zeker voor de IXUS 430 gaan. Lekker compact en superkwaliteit. Compact Flash I > bijvoorbeeld flash memory card Compact Flash II > bijvoorbeeld een IBM Microdrive (hard disk) Succes met je keuze.

Plaats misschien eens dezelfde vraag op Fotoapparatuur.nl, die weten heel wat over deze toestellen. http://www.fotoapparatuur.nl/

En als je een iPod hebt is het misschien handig die eveneens mee te nemen om je foto’s erop over te zetten, zo moet je je niet blauw betalen aan opslagkaarten. 8)

Ik heb zelf de Canon Powershot G5 ook een 5 megapixel camera die jij niet wilt kopen,... maar er zijn een paar dingen die hiervoor genoemd zijn die ik recht wil zetten.

Allereerst foto’s in RAW. Dit is een soort digitaal negatief. De foto precies zoals hij door de CCD chip is vastgelegd. De tegenhanger is TIFF. De laatste produceert de eerder genoemde bestanden van 10 a 11 megabyte. Een 5 megapixel camera in de RAW stand produceert ongeveer 4,5 megabyte per foto. Op een 256 Mb kaart kun je er dan nog een kleine 50 kwijt.

Ruis toename zie je vaak pas als je een hogere ISO waarde kiest (hogere “film” gevoeligheid) als je de ISO waarde op “auto” zet kan het in wat minder goede lichtomstandigheden een ruiserige foto opleveren. Als je hem standaard op “50 ISO” zet zul je weinig ruis waarnemen is mijn ervaring.

Een goede foto van 5 megapixel kun je op ongeveer 30*40cm af laten drukken en dan zie 't er nog steeds goed uit. Je zal misschien zeggen: dat ga ik toch nooit doen, bedenk dan het volgende: Het leuke van een hogere resolutie is dat je ook uitsnedes uit de foto kan maken en nog steeds goed af laten drukken. Bijvoorbeeld een voorwerp of persoon die je niet dichtbij genoeg kon fotograveren. Later de foto bijsnijden en je hebt toch een leuk plaatje.

Tot zover mijn input.

Ik hoop dat je een goede keuze kan maken.

ΛΛ

De Ixus 400 of 430 zijn goed, wat is het verschil eigenlijk? Ik heb gelezen dat bij de G5 er veel meer ruis was dan bij de G3. Is dat nu bij die Ixus weer zo? Zou toch nu wel beter mogen zijn, andere fabrikanten lukt het ook. Ik heb overigens nog nergens een review gezien van de Ixus 500.

Dat raw maar 5 MB groot is lijkt me stug. Je hebt al 5 MB nodig voor de pixels en dan nog kleurinformatie. Dat moet toch meer zijn.

Hans

Ik heb al een jaar een Canon Ixus V2, werkt prima voor vakantiekiekjes. ik zou zelfs durven beweren heeft veel opties om de kwaliteit te 'boosten', en daar ik heb maar 2 megapixles. De zoomfunctie in de HP-reeks is veel beter, aan de andere kant, het toestel is dus ook groter. De Ixus steek je gewoon in je zak. (van je hemd of broek) (Ik weet niet of je het merkt maar de meeste ixus-gebruikers zijn behoorlijk in de wolken over hun toestel). Een collega die wel fotograaf is werkt nog steeds met een Ixus V, dus...

Ik heb één van de eerste Ixus' (2,1 Megapixel) en hij bevalt prima!! Vanmiddag heb ik er een Ixus i bijgekocht. Een lekker klein dingetje in iPod mini formaat. De foto's zijn net zo goed als de andere ixus maar dan wel met 4 Megapixel !!! In de macrostand kun je tot op 3cm van het te fotograferen object een goede scherpe foto maken (dat had ik net nodig)

Kortom; ik ben erg tevreden met mijn Ixussen!

Voor m'n werk doe ik het met een Canon 1Ds en voor de snaps met een Ixus 400 8)

helleuh, dus conclusie: veel voostanders van ixus! Waarschijnljk wordt het dus een ixus..

maar 4 of 5 MP?

opinies???

txs & Grtz
koen76

ik ben idd nog steeds in de wolken met mijn ixus v3...mooi een goed toestel

[quote:d0ab10b1b1="koen76"]maar 4 of 5 MP?[/quote:d0ab10b1b1]

Meer pixels beter… denkt iedereen. Vergeet echter niet de andere factoren die een rol spelen bij de beeldkwaliteit. CCD, lens… omstandigheden waarin je de camera wilt gebruiken.

Mijn broer had een vijf megapixelcamera (Trust) die rampzalige foto’s maakte… zelfs bij daglicht. Mijn Ixus (2.1 Mp) maakte echt betere foto’s!! En dan niet een beetje beter… STUKKEN beter!

Maak je snapshots/vakantiefoto’s? Ben je van plan om je foto’s te bewerken of zijn ze meestal in één keer goed (compositie)? In het laatste geval zal vier megapixel ook al ruim voldoende zijn.

Gewoon even proberen is het beste… maak met beide (of meer) even een paar foto’s en bekijk ze op je computer of op een afdruk.

mijn twee centen, greetzzz… Ronnie.

Ff voor de zekeheid: 4MP of 6MP op een oppervlakte van ±12x17mm sensor... Die 6MP hoeft niet per definitie beter te zijn. Kwaliteit sensor is ook van belang. 6MP op die oppervlakte: lichtsterkte per pixel minder, ruis meer. Ook afhankelijk van type sensor (cmos, ccd etc). Vevolgens is idd je lens en software van belang en natuurlijk de vraag waar en hoe je t gaat gebruiken. Voor 'kiekjes' 10x15cm rechttoerechtaan printen bij de 'éénuurs' is 3MP meer dan zat.