Canon EOS 20 D in aantocht

Ben ik net aan het sparen voor een Canon 10D (een Nikon D70 is voor mietjes...) Komen ze alweer met de opvolger: een juweeltje van een 8 megapix camera, [url=http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/]de 20D[/url]

[img:4f061a6a59]http://www.dpreview.com/articles/CanonEOS20D/Images/frontview-001.jpg[/img:4f061a6a59]

Tja ik heb nu een 10D en zat er over te denken om te sparen voor een mkII of een G5 :P Maar nu de 20D er is weet ik het helemaal niet meer wat ik moet kopen :? Ik denk toch dat ik ga sparen voor die mkII en daarna een G5 ga kopen... Of toch maar eerst een G5 :D

of gewoon een D70,...

is tenminste een nikon en een mooie body… :slight_smile:

@deskman,.. Volgens mij ben je in de war,.. canon heeft namelijk nog nooit 1 fatsoenlijke camera uit de fabriek laten rollen. Ergo, ze maken ze niet eens zelf. Ik herinner me EOS 1000 camera's die door vakmensen met plezier onder het achterwiel van de Volvo 240 werden gelegd tegen de tijd dat er een paar honderd rolletjes mee geschoten was,.. meer kon de camera eenvoudigweg niet aan!!! Plastic fantastic! Toen hadden we al de Nikon F1.

Daarbij,… de directe opponent van de D70 is de ‘Digital rebel’, de 300D.
Ik weet niet of je die ooit in je handen hebt gehad,…
(ik weet ook niet of je een Volvo 240 hebt.)

En ga me nu niet vertellen dat foto’s mooier zijn in 8 miljoen pixels tegenover 6 miljoen…
Die zijn echt net zo lelijk.

Geef mij toch maar 'n Canon.

Afz: voormalig Nikon gebruiker :roll:

[off-topic] Go Beammeup!! :P [/on-topic]

Ik ben inderdaad erg benieuwd naar de (eigen) resultaten en de europese prijs van de 20D. Maar vind niet dat je hem met de D70 van Nikon mag vergelijken… Er zit tenslotte een heel ander soort ccd in. (Bij Canon is het zelfs een CMOS…)

(Trouw Nikon fan…)

"It's been four years and four months since they revealed the EOS D30, the first digital SLR which amateur photographers could really afford"

dat zeg ik…

betaalbare camera voor amateurs :wink:

@Beammeup,

Ik wil niet vervelend doen hoor maar je opmerking over Canon camera’s is volgens mij niet geheel correct. De Canon F1 (pro camera) is lange tijd een van de beste spiegelreflexen voor professionals geweest en ook nu is de Canon D1 mkII al op verschillend sites uitgeroepen tot ‘de dslr’ van dit moment (zie bv www.dpreview.com).

Ja, Nikon heeft de D70 en dat is een hele goede camera maar er is meer aan de hand. Canon gebruikt een zelf ontwikkelde CMOS sensor t.o.v. Nikon met een CCD. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de CMOS sensor omdat deze zachter is en naar mijn smaak mooiere beelden levert. Ik hou persoonlijk namelijk niet zo van de ‘harde’ digitale beelden en zoek ook in de digitale fotografie naar camera’s die een ‘analoog’ gevoel in de beelden hebben.

Canon krijgt dat wat mij betreft goed voor elkaar. Nu moet ik wel eerlijk zijn en bekennen dat ik al hee lerg lang met met name Canon camera’s werk en er dus aan gewend ben. En, en dat kan ik zeggen uit ervaring, ze hebben me nooit in de steek gelaten.

Dit bericht is niet bedoeld om te flamen ofzo maar ik wil wel vragen om niet te gaan vechten over merken camera’s. Het heeft geen zin volgens mij, Nikon en Canon zijn de leiders en ieder zijn smaak.

[quote:213a33c674="Joost"]Dit bericht is niet bedoeld om te flamen ofzo maar ik wil wel vragen om niet te gaan vechten over merken camera's. Het heeft geen zin volgens mij, Nikon en Canon zijn de leiders en ieder zijn smaak.[/quote:213a33c674] idd,..

ik zweer gewoon bij nikon… dat wil niet zeggen dat ik canon slecht vindt, maar ik zou er alleen nooit een kopen tenzij er van nikon geen vergelijkbare camera zou zijn.

maar om mensen met een D70 nou mietjes te noemen vind ik een beetje te ver gaan.

HS-L

[quote:ef943700cb="HS-L"][quote:ef943700cb="Joost"]Dit bericht is niet bedoeld om te flamen ofzo maar ik wil wel vragen om niet te gaan vechten over merken camera's. Het heeft geen zin volgens mij, Nikon en Canon zijn de leiders en ieder zijn smaak.[/quote:ef943700cb] idd,..

ik zweer gewoon bij nikon… dat wil niet zeggen dat ik canon slecht vindt, maar ik zou er alleen nooit een kopen tenzij er van nikon geen vergelijkbare camera zou zijn.

maar om mensen met een D70 nou mietjes te noemen vind ik een beetje te ver gaan.

HS-L[/quote:ef943700cb]
Joost & HS-L, hier sluit ik me helemaal bij aan.
Deskman maakt in z’n enthousiasme gewoon een geintje.
Ik vind ook beide merken goed. Mijn ‘switch’ was een praktische: ik wou van handmatig analoog naar autofocus analoog. Op het werk werken we op kleinbeeld met Canon (analoog eos1, digitaal eos1ds en 10d) en beschikken over een vracht lenzen en toebehoren. En die kan ik dan weer makkelijk gebruiken.
Heb er nooit spijt van gehad, Canon’s zijn prima.
Maar stoer? M’n Nikon F2 uit 1973 ofzoiets, die vond ik stoer ja!

8 miljoen pixels is zowieso niet veel beterder dan bv 6 miljoen.... mensen vergelijken teveel de getallen die voor het aantal pixels staan met elkaar.

8 miljoen pixels is niet dubbel zo goed als 4miljoen maar ongeveer 50% want je hebt pixels in de hoogte en de breedte…

op naar de 10 miljoen :slight_smile:

Ik zal de mietjes even uitleg geven...

Ik ben mijn digitale carriëre brgonnrn met eenKodak DCS 420. Een echt professionele camera op dat moment. Vreselijk veel 'artefacten, de pixels kon je in vrijwel elk formaat afdrukken zien en drie keer zo zwaar als een normale camera. Om 'm aan te kunnen sluiten op je computer moest je je Mac uitzetten, de SCSI-kabels aansluiten en opstarten… Bovendie was bijna Fl. 30.000 voor een Nikon F90 (een amateurcamera met ‘prosumer’ label) met een digitaal onderstel van Kodak wel erg veel geld.

Daarna volgde de NikonD1, als een van de eerste toestellen in Nederland. Degelijk en ook duur. Maar uiteindelijk viel de beeldkwaliteit me tegen. Slechte ruisonderdrukking, RAW images werden in 7 seconden weggeschreven, geen goede kleurcorrecties in de camera mogelijk (alleen trial en error methode) camera was veel te zwaar, alle rubber bekleding lag er binnen een jaar af. En Nikon Capture was de meest brakke software die ik ooit gehad heb.
Maar het was wel de enige professionele digitale reflex…

Afgelopen weken veel gewerkt met een D70. Mooi gebouwde camera, ligt lekker in de hand. Heeft een traag en vooral laawaaiig scherpstelsysteem (in vergelijking met mijn Eos met USM objectieven) en doet zijn werk prima. Accu gaat lang mee, snel ‘schietklaar’ Helemaal niet verkeerd. Beetje lastige menustructuur misschien…

Ik heb ook regelmatig gewerkt met de film-Nikons. De F4, F5 en F90. Het is mijn camera niet, de Nikon. Handligging van de camera, de opstalling van de knopjes, de bediening… Ik vind de Canon echt prettiger.

Mijn liefde voor Canon gaal ook al heel lang terug, maar ik ben geen merktrouw verschuldigd. Ik ben alleen van mening dat de kwaliteit van Nikon niet dusdanig is dat het met kop en schouders overal bovenuit steekt. Ik lees het in deze discussie (discussie? Ik kondigde alleen iets aan) ook weer. Nikon wordt zonder enige objectieve reden hoger geacht dan Nikon.

Kijk eens bij de Olympische spelen… Vrijwel allemaal Canon. Daar heeft Nikon echt punten laten liggen. Nikon heeft nog geeneens een nieuwe generatie Profi digitale reflexen aangekondigd en teert nog steeds op de opgeleukte D1. Bovendien ken ik inmiddels drie doorgewinterde Nikon fotografen (D1, D1x, allebei dubbel, 8-9 objectieven) die de hele boel in de etalage (lees: marktplaats) hebben gezet en overgestapt zijn op Canon.

Het verwijt dat Canon zijn spullen niet zelf maakt, dat Nikon objectieven beter zijn, dat Canon nog nooit iets gepresteerd heeft… Allemaal echte flauwekul van blinde volgelingen.
Vandaar mijn (beetje flauwe) opmerking dat een D70 voor mietjes is. Het prikkelt jullie kennelijk wel…

Van mij mag iedereen fotograferen met wat hij of zij wil. Ik ben erg tevreden met mijn Canon. Mijn eerste Canon was een Eos 650 en die doet het nog steeds en is slechts éénkeer gerepareerd in de 17 jaar dat ik 'm gebruik. Maar ik wil straks gewoon weer een Canon. Snel, stil, makkelijk te bedienen en een in mijn ogen erg prettig tekenende CMos en prachtige objectieven.

En vergeet de collectie aan L-lenzen niet. Voor sommige Nikonisten een reden om over te stappen op een Canon.

Ja hoor.... daar gaan we :D. De aloude Nikon / Canon discussie.

Allereerst… ikzelf ben al jaren een Nikon gebruiker. Van de F3 naar de F4 (de F5 maar overgeslagen) naar een D1 en tenslotte een D1x…
Ik zal de analoge camera’s maar even laten voor wat ze zijn (alhoewel… een F4s: hmmmmmmmm).

Wat de huidige stand van zaken betreft:
Wanneer ik opnieuw zou moeten investeren in een digitale SLR zou ik op dit moment toch een Canon kopen; een 1Ds en een 10D als tweede body. Wat optiek betreft maakt het me niet veel verschil. Het ene objectief is gewoon iets beter dan het andere… zowel bij Nikon als bij Canon.

Heb uit hoofde van mijn vorige werk met zo’n beetje alle digitale SLR’s gewerkt en derhalve de ontwikkelingen in dat segment van dichtbij kunnen volgen. Inderdaad… begonnen met de Nikon/Kodak 4xx serie… wat een bakstenen waren dat zeg :D. SCSI aangesloten en een beeld wat naar huidige maatstaven gewoon lachwekkend is.

Beide systemen hebben zo hun voordelen. Een camera met een Silicium sensor geeft gewoon wat krachtiger, scherper, voller beeld. Waar in de camera, of achteraf, niet veel meer aan gerekend hoeft te worden.
Van belang is echter wel de wijze waarop de data van de sensor wordt afgeleid: Wordt er al tijdens de opname data weggeschreven (Kodak) of gebeurt dit wanneer de opname is voltooid (Nikon)?
De optie die Kodak heeft gekozen resulteerd in snellere opnamesequenties maar geeft erg veel fouten (ruisvorming, corrupte files, kleurfouten).
Voor een systeem rond een CMOS-sensor is idd veel te zeggen: goedkoper te produceren, sensoren uit één stuk, itt Silicium-sensoren die een Matrix model gebruiken, vééél lager stroomverbruik op de sensor (wat de ruisvorming positief beïnvloedt) en iedere pixel is afzonderlijk uit te lezen.
Wat een systeem gebaseerd rond een CMOS-sensor echter een goed systeem maakt is niet de sensor… maar de software die de sensordata verrekend. Oplossingen zoals PhaseOne biedt hebben m.i. dan ook de voorkeur. Toch frappant dat de heren fabrikanten hun beeldverwerkingssoftware nog altijd als sluitpost zien :?

Ook is, in mijn optiek, niet zozeer de grootte van de sensor van belang als wel de grootte van de individuele pixels op die sensor. Persoonlijk heb ik nog steeds liever een sensor met minder, grote, pixels dan een sensor met heel veel, erg kleine , pixels. Dit laatste ivm met ruis en moiré.
De beslissing van Nikon om geen full-frame sensor te ontwikkelen is in dat licht dan ook best te verdedigen. Gekoppeld aan het gegeven dat objectieven nu eenmaal randfouten bezitten is de combinatie kleinere sensor / gewone KB-objectieven dan ook niet eens zo’n slechte.

Kan hier nog wel een paar uur over doorgaan…
Laat het er echter nu maar bij.

@Deskman.

Je argumenten vind ik weinig steekhoudend,… je toonzetting is blijkbaar alleen gericht op uitlokking en stemmingmakerij. Het zij zo. Nikon en Canon hebben weinig met elkaar gemeen.
De producten niet, de gebruikers niet.

Dat was zo, dat is zo, en dat zal altijd wel zo blijven.

Ik ben van de generatie die fotografen heeft zien werken met elastiekjes, plakbandjes, rollen zilverpapier en zelfgefrommelde maskers tijdens lightpainting sessies. (1 opname 15 minuten.)
Hasselblad-cassettes die met masking tape worden dichtgeplakt omdat die 134 x is gevallen.
Materiaal is niet belangrijk, hooguit een gereedschap. Een werktuig. Niets meer, niets minder.

Mario Testino schiet met kleinbeeld cameraatjes, Anton Corbijn uit de losse pols.
Carli Hermes,… Jeroen Mantel, noem maar op. Dat zijn mensen die het ‘model’ aan een touwtje hebben. Als mens…

Waar ik pas echt lacherig om word zijn de zogenaamde proffessionals met de camerariemen met grote daverende merken. CANON-NIKON-… die reppen over nog meer pixels, zoevende telelenzen,… en ik kan me werkelijk niet aan de indruk ontrekken dat jij bij deze laatste categorie hoort… ik heb echt nog nooit een ‘echte fotograaf’ over dat soort dingen horen praten.

Bart

Het is weer PC's met Apples :apple: vergelijken he...? Ghehehe. Maar wat is nu PC en wat is nu Apple en wat is beter? Beide systemen hebben zo hun eigen voordelen. Ik ben een Canonman. Alleen al vanwege de eye-control op de conventionele modellen. Ik kan niet meer zonder. Superrrr!

Dan de betaalbaarheid. We zijn tenslotte enthousiaste AMATEURS nietwaar? Canon is voor wat ze leveren prima betaalbaar. Nikon vind ik lawaaierig in hun conventionele modellen. Heb daarnaast een D 70 mogen proberen. Ik was niet overtuigd, maar dat kan ook onkunde zijn… :smiley:

Ik hoor en lees overigens ook hele goede berichten over Olympus… Wie biedt?

Mazzl,
Baszzz

[quote:47025298d2="beammeup"]Ik ben van de generatie die fotografen heeft zien werken met elastiekjes, plakbandjes, rollen zilverpapier en zelfgefrommelde maskers tijdens lightpainting sessies. (1 opname 15 minuten.)[/quote:47025298d2] Hé, hebben we 's samengewerkt ? Wat een ellende was dat LightPainting ! Kladblokken vol met belichtingsnotities... Polaroidje... nog ééntje... en dan nog even 3 dekkingen op 4x5" schieten. En dan nog een variatietje erbij. Mooi maar gekkenwerk eigenlijk :P :wink: Oja, ik werk nog steeds met elastiekjes, plakbandjes, rollen zilverpapier en zelfgefrommelde maskers. Niet met Nikon of Canon maar met Sinar en PhaseOne...

[quote:decd6b6192="beammeup"]@Deskman.

Je argumenten vind ik weinig steekhoudend,… je toonzetting is blijkbaar alleen gericht op uitlokking en stemmingmakerij. Het zij zo. Nikon en Canon hebben weinig met elkaar gemeen.
De producten niet, de gebruikers niet.

Dat was zo, dat is zo, en dat zal altijd wel zo blijven.[/quote:decd6b6192]

Ik begon pas iets te melden na deze opmerking:

[quote:decd6b6192]of gewoon een D70,…
is tenminste een nikon en een mooie body…[/quote:decd6b6192]
Nikon en Canon hebben in ieder geval de volledige markt voor kleinbeeldreflexen gemeen. Ik heb voldoende digitale en conventionele camera’s gehad om me een mening te kunnen vormen. Dat je het ergens niet mee eens bent betekent nog niet dat mijn argumenten weinig steekhoudend zijn.

[quote:decd6b6192=“beammeup”]Waar ik pas echt lacherig om word zijn de zogenaamde proffessionals met de camerariemen met grote daverende merken. CANON-NIKON-… die reppen over nog meer pixels, zoevende telelenzen,… en ik kan me werkelijk niet aan de indruk ontrekken dat jij bij deze laatste categorie hoort… ik heb echt nog nooit een ‘echte fotograaf’ over dat soort dingen horen praten.

Bart[/quote:decd6b6192]

Leg maar eens uit waar je dat aan afleidt. En wat zijn ‘dat soort dingen’?
Ik ben alleen geen echte fotograaf omdat ik niet voor mijn brood fotografeer. Meer verschil is er niet. En als iemand uitleg wil hebben waarom ik het één verkies boven het ander dan ben ik best bereid een duit in het zakje te doen. Ook heb ik nergens gezegd dat ik de 20D een profi camera vind.

Mijn (nog steeds een beetje flauwe) opmerking dat een D70 voor mietjes is komt alleen maar voort uit mijn weerstand tegen de blinde verering voor Nikon, zowel bij veel amateurs als een enorme groep professionals. Je weet wel, van die mensen die ook een NIKON sticker op hun auto plakken…

dat bij de olympische spelen bijna alleen maar canon's gebruikt worden is niet raar, sportfotografen gebruiken namelijk al jaren canon's hebben dus ook al jaren hele dure canon lenzen. naar mijn weten gebruiken sportfotografen vooral canon omdat het AF mechanisme sneller is,.. de zoeker groter is en de sluitertijden ook ff wat sneller waren/zijn.

Ik weet het verschil tussen ccd en cmos niet,… heb ik me nooit in verdiept.

zelf vind ik de menustructuur van nikon fijner en handiger, maar dat is puur smaak.
ook merk ik dat de AF van de D70 sneller en stiller is dan de 300D, maar ik denk dat je die ook niet helemaal met elkaar kan vergelijken. netzoals je de D70 en de D10/D20 metelkaar kan vergelijken.

Ik heb geen zin in een soort van nikon/canon oorlog. ze staan samen aan de top en je zal altijd fans van de een of de ander hebben. ieder zijn meug.
:slight_smile:

HS-L

hahaha,... ben blij dat we het ergens wel weer met elkaar eens kunnen zijn. Ik zoek al jaren naar een Nikon sticker voor achter op de auto. :cry:

Ergens in de fotogallerij staat een plaatje wat ik vorig weekend heb geschoten.
http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=2220

Ik kan me niet voorstellen dat er een levende ziel bestaat die kan vertellen met welke camera/lens dit is gemaakt.

Bart