Ik zal de mietjes even uitleg geven...
Ik ben mijn digitale carriëre brgonnrn met eenKodak DCS 420. Een echt professionele camera op dat moment. Vreselijk veel 'artefacten, de pixels kon je in vrijwel elk formaat afdrukken zien en drie keer zo zwaar als een normale camera. Om 'm aan te kunnen sluiten op je computer moest je je Mac uitzetten, de SCSI-kabels aansluiten en opstarten… Bovendie was bijna Fl. 30.000 voor een Nikon F90 (een amateurcamera met ‘prosumer’ label) met een digitaal onderstel van Kodak wel erg veel geld.
Daarna volgde de NikonD1, als een van de eerste toestellen in Nederland. Degelijk en ook duur. Maar uiteindelijk viel de beeldkwaliteit me tegen. Slechte ruisonderdrukking, RAW images werden in 7 seconden weggeschreven, geen goede kleurcorrecties in de camera mogelijk (alleen trial en error methode) camera was veel te zwaar, alle rubber bekleding lag er binnen een jaar af. En Nikon Capture was de meest brakke software die ik ooit gehad heb.
Maar het was wel de enige professionele digitale reflex…
Afgelopen weken veel gewerkt met een D70. Mooi gebouwde camera, ligt lekker in de hand. Heeft een traag en vooral laawaaiig scherpstelsysteem (in vergelijking met mijn Eos met USM objectieven) en doet zijn werk prima. Accu gaat lang mee, snel ‘schietklaar’ Helemaal niet verkeerd. Beetje lastige menustructuur misschien…
Ik heb ook regelmatig gewerkt met de film-Nikons. De F4, F5 en F90. Het is mijn camera niet, de Nikon. Handligging van de camera, de opstalling van de knopjes, de bediening… Ik vind de Canon echt prettiger.
Mijn liefde voor Canon gaal ook al heel lang terug, maar ik ben geen merktrouw verschuldigd. Ik ben alleen van mening dat de kwaliteit van Nikon niet dusdanig is dat het met kop en schouders overal bovenuit steekt. Ik lees het in deze discussie (discussie? Ik kondigde alleen iets aan) ook weer. Nikon wordt zonder enige objectieve reden hoger geacht dan Nikon.
Kijk eens bij de Olympische spelen… Vrijwel allemaal Canon. Daar heeft Nikon echt punten laten liggen. Nikon heeft nog geeneens een nieuwe generatie Profi digitale reflexen aangekondigd en teert nog steeds op de opgeleukte D1. Bovendien ken ik inmiddels drie doorgewinterde Nikon fotografen (D1, D1x, allebei dubbel, 8-9 objectieven) die de hele boel in de etalage (lees: marktplaats) hebben gezet en overgestapt zijn op Canon.
Het verwijt dat Canon zijn spullen niet zelf maakt, dat Nikon objectieven beter zijn, dat Canon nog nooit iets gepresteerd heeft… Allemaal echte flauwekul van blinde volgelingen.
Vandaar mijn (beetje flauwe) opmerking dat een D70 voor mietjes is. Het prikkelt jullie kennelijk wel…
Van mij mag iedereen fotograferen met wat hij of zij wil. Ik ben erg tevreden met mijn Canon. Mijn eerste Canon was een Eos 650 en die doet het nog steeds en is slechts éénkeer gerepareerd in de 17 jaar dat ik 'm gebruik. Maar ik wil straks gewoon weer een Canon. Snel, stil, makkelijk te bedienen en een in mijn ogen erg prettig tekenende CMos en prachtige objectieven.