Canon Ixus 430 of de Canon A80?

Hallo,

Hallo

Ik wil graag een digitale camera aanschaffen.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen den Canon IXUS 430 en de Canon Powershot A80

Instellingen zijn handig maar daar gaat het mij in eerste instantie niet om (daar heb ik namelijk nog niet zoveel verstand van, dus is voor later gebruik).
In automatische stand wil ik graag goed belichte, heldere, scherpe en zuivere foto’s maken met realistische kleuren.

Ik heb gehoord dat de A80 last heeft van vignetting, matische prestaties in schemering en paarse randjes om de objecten heen.
IXUS 430 heeft daarentegen weer last van rode ogen en matige prestaties op in de nacht.

Wie kan mij helpen met de beste keuze?? Graag uit eigen ervaring!

Ik heb zelf de Ixus 400. Deze heeft inderdaad last van rode ogen, maar dat is inherent aan zulke kleine cameras denk ik. De enkele voorflits maakt niet veel goed. Maar je hebt met een ixus wel een camera die in je broekzak past en erg degelijk oogt. Ik ben er uiteraard erg zuinig mee, dus ik kan gelukkig niet uit ervaring zeggen he goed hij tegen op de grond vallen kan... Ik heb deze camera puur voor vakanties en uitjes gekocht, dus ik wilde een zo klein en stevig mogelijke camera die goed presteerd en kwam daarbij uit op de Ixus.

Mijn zus heeft ook de Ixus, heel handig in gebruik. Zonder weet van instellingen kun je geweldige foto's maken! Geen ervaring met de a80. Maar wel briljante ervaringen met de Ixus!

Dank je wel voor jullie reactie's

Hebben jullie misschien nachtfoto’s (gebouwen/mensen) van je ixus 400?
Men zegt dat de A80 beter presteert in de nacht, dus het zou leuk zijn dit te kunnen vergelijken :slight_smile:

Is het zo dat op alle flits-foto’s rode ogen voorkomen? Of ligt dit aan de stand van de ogen etc?

Groetjes :slight_smile:

Beide camera's maken perfecte foto's. Tuurlijk is op beide wat aan te merken. De flitser van de Ixus en A80 zijn niet de beste. Dit is een probleem bij veel digitale camera's. Echte verschil bij de iXus en de A80 is de batterij en accu. De A80 beschikt over twee batterijen die dus op gaan. Dit kan je oplossen door oplaadbare batterijen erin te stoppen. De Ixus heeft heeft een accu incl lader. Een beter oplossing.

[quote:2c9eba72b6="Macned"]De A80 beschikt over twee batterijen die dus op gaan. Dit kan je oplossen door oplaadbare batterijen erin te stoppen. De Ixus heeft heeft een accu incl lader. Een beter oplossing.[/quote:2c9eba72b6] Als onderweg de accu van je Ixus leegraakt, ben je juist blij als je een A80 met losse batterijen hebt. Batterijen kun je op elke straathoek kopen. Bovendien kost een extra setje oplaadbare batterijen een stuk minder als een extra accu voor je Ixus.

Ik heb zelf een Canon A70 en ben èrg tevreden over deze camera.

[quote:0edde3a73f="Anne"]

Is het zo dat op alle flits-foto’s rode ogen voorkomen? Of ligt dit aan de stand van de ogen etc?

[/quote:0edde3a73f]

Het is niet altijd zo. Als je dat rode lampje aan hebt voor AF hulp geloof ik en daarmee iemand in zn ogen schijnt krijg je zeker weten geen rode ogen daarna.

ik heb een paar vakantiekiekjes online gezet
Alleen de spar is met flits. Placa del sol zonder flits uit de hand (was daar erg donker), en een donker steegje in barca met behoorlijk groot contrast.

http://home.student.utwente.nl/h.tenbrinke/foto

De truc die camera's toepassen om rode ogen te voorkomen is om eerst het onderwerp met licht te beschijnen zodat de pupillen vernauwen. Hoe kleiner de pupil, hoe kleiner de kans op rode ogen. Het is dus de bedoeling dat je onderwerp in het licht kijkt! Maar helemaal voorkomen kun je het nooit. Met Photoshop of nog makkelijker - iPhoto - kun je het onzichtbaar maken.

Misschien heb je nog wat aan de site http://www.dpreview.com/

De A80 ken ik niet zo, maar heb ondertussen wel al bijna 1 jaar een ixus II (3,2MP 2xzoom).

Verder is het formaat en werking wel ongeveer hetzelfde vermoed ik.

Na ± 4000 foto’s/movies verder kan ik enkel zeggen dat ik uiterst tevreden ben over het formaat, de foto/filmkwaliteit en de mogelijkheden.

Nachtfoto’s (ik heb er misschien al 100 genomen) zijn altijd ‘trikkie’. Als het onderwerp mensen zijn op een aantal meter van je toestel verwijdert, dan kan je de speciale ‘lange’ flitsstand manueel gaan kiezen (heb ik toch al wel 3x gebruikt) en het resultaat KAN misschien slagen. Hèt belangrijkste bij nachtopnames is echter : beweegt het onderwerp? beweegt de hand a.d. camera ? In beide gevallen, zelfs met een A80 vermoed ik, kan je het wel schudden.

Fantastisch klein formaat, voortreffelijke kwaliteit van toestel (ondanks reparatie onder garantie : blokkage zoomlens; maar ja na 3000+foto’s kan het wel naar mijn mening) en prachtige fotokwaliteit naar mijn bescheiden mening !

Succes met je keuze
Davedive

p.s. Geluid van de filmpjes(zoal van ELKE kleine fotocamera!) vereist wel nabewerking, als je het wil gebruiken (bv. Soundsoap kan al aardig verder helpen)

alle cameras met een vaste flits hebben last van rode oogjes. dit komt omdat de lens en de flits te dicht op elkaar zitten en dat de flits alleen rechtuit flitst. als je een camera kan instellen zoals de s40 en ik denk dat de ixus het ook heeft, kan je de flits sterkte instellen zodat hij minder krachtig flitst als je dichtbij fotografeerd. mijn ervaring is dat een kleinbeeld camera overbelicht bij dichtbij fotograferen en onderbelicht bij iets verderweg (drie a vijf meter) omdat de flits niet flexibel genoeg is.

als je alleen vakantie fotos wilt maken in de trend van richt en schiet zou ik niet een dure/duurdere camera nemen. wil je wat meer, na een paar maanden, dan zou ik een camera nemen die meer kan.
laat je ook eens bij een fotograaf inlichten over je voorkeuren.

succes met de keuze!

daan.

Ik heb voor mijn ouders een Ixus 500 aangeschaft, en ik kan je verklappen dat dat kleine kreng betere [b:bdd51f8db5]kiekjes[/b:bdd51f8db5] maakt dan mijn dikke Nikon 801s. Ik schrok me rot hoe goed dat ding met zeer complexe lichtomstandigheden omgaat, als je gewoon point-en-klikt. Mijn vader zat ook bedremmeld te kijken, en hij is een nog grotere fotogek dan ik. Ook rode ogen zijn geen enkel probleem, als je de juiste flistinstelling hebt. De Ixus 430 is behalve minder pixels gelijk aan de 500. Voor de echte fotografie is een spiegelreflex natuurlijk superieur; je kan het denk ik het beste vergelijken met het verschil tussen een iBook en een G5. Je kan de A80 zien als een PBG4, om de vergelijking verder te trekken. Ik zou voor de 430 gaan, aangezien deze het kleinste is, en daarom neem je hem sneller mee. De beste foto's worden namelijk gemaakt als je een camera hebt :wink: Doe jezelf wel een plezier en neem een snelle geheugenkaart. Ikzelf heb de Ixus II, en die maakt ook leuke kiekjes maar hij heeft wel last van rode ogen, en dat is met de 500 naast de belichting en focus heel erg verbeterd.

Ik heb zelf een Ixus II en als je wat foto's wilt zien die hiermee gemaakt zijn moet je even kijken op:

http://homepage.mac.com/ericcok

Alle foto’s heb ik met de Ixus gemaakt. Zitten ook nachtfoto’s tussen.

Veel succes met je keuze, maar ik zou het wel weten welke je moest kiezen.

De Ixus dus!

kijk eens op www.kieskeurig.nl daar kun je verschillende camera's met elkaar vergelijken en lees je ervaringen van gebruikers.

Dit is een hele goede site om je camera's te vergelijken:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

De rode ogen functie van iPhoto is fantastisch, hier liep/loopt Apple toch mooi weer mee voorop. In 8 van de 10 gevallen werkt het gewoon goed, daarna kun je nog proberen de ogen wat precieser te selecteren.

De Ixus heb ik altijd bij me, ideaal. Ik heb zitten denken over een Canon G5 (of zelfs door te sparen voor een Canon D300), maar een collega drukte mij met m’n neus op de feiten: “zou je die camera ook overal mee naartoe nemen?”. Ik moet toegeven van niet, dus blijft voor mij een super-compact van goede kwaliteit de beste keus: Ixus.

Camera: Digitale IXUS
In gebruik: 3 jaar en 4 maanden
Extra kosten: Na 2 jaar een nieuwe accu
Transport: heel klein hoesje aan m’n broeksriem
Slijtage: Nihil, de letters aan de bovenkant zijn er af

Hoi,

De ixus en de A80 verschillen niet veel van elkaar. Wat echte grote verschillen zijn: de batteijen, bij de ixus zit deze er vast in, bij de A80 zitten er 4 AA’s in. Verder is het schermpje bij de A80 inklapbaar en verstelbaar… En dat is nou juist een enorme plus! Niet alleen voor het tegengaan van beschadegingen maar vooral ook voor het fotograferen onder verschillende hoeken.
Ik heb de A80 zelf en om je keuze makkelijker te maken moet je je de volgende vraag stellen:

Wil ik de camera in m’n broekzak kunnen stoppen met krassen op het scherm of wil ik er de komende 5 jaar mooie foto’s mee maken :slight_smile:

gr.,
Bas

Wow! Dank jullie voor de veelvuldige reacties :)

@ Macned; over batterijen en accu’s hoor ik veel verschillende meningen. Waar kun je meer foto’s mee maken? Met 1 steje batterijen of 1 accu? Of verschilt het elkaar niet zoveel? :slight_smile:

@ KarelWillem; dat klopt, batterijen zijn makkelijker te verkrijgen, maar als ik een accu zou hebben zou ik sowieso al een extra accu aanschaffen. Dan is het probleem wel opgelost denk ik…?

@ hanzwillem; dank je voor de link. Ik vind ondanks te “klachten” die ik vaker hoor over de ixus m.b.t de nachtfoto’s eigenlijk wel meevallen zoals ik jouw foto’s zie :slight_smile: Een statiefje scheelt ook denk ik wel in gebruik.

@ Tjerker; dus eigemlijk moet de persoon in de flitser kijken i.p.v in de lens om rode ogen te voorkomen?
En iPhoto is gratis te downloaden?

@ tennapel; die site had ik inderdaad al bekeken :slight_smile: toch bedankt

@ davedive; stel, ik maak van redelijk dichtbij (lees: een meter of 1 a 1,5) een foto van mensen die stilzitten maar wel in de nacht, dan is de kans op slagen van deze foto best groot of niet? En hoe zullen de rode ogen zich openbaren?
Bedankt voor de tip :slight_smile:

@ hansenonline; ik heb geen idee of je bij de ixus 430 de flitssterkte kunt veranderen. Ik zal dat eens navragen :slight_smile:
Bovendien is de ixus 430 ietsie duurder dan de A80. Opmerkelijk he?

@ CubeOwner; de vergelijking met een iBook en een G5 en de A80 en de PBG4 snap ik niet helemaal :wink: Maar dat ligt er natuurlijk aan dat ik een leek ben :smiley: Zou je dit misschien nog een beetje kunnen verduidelijken?

@ hunter18; dank je voor de link :slight_smile: Voorbeeldfoto’s zijn erg prettig :slight_smile:

@ Jasper; die site ken ik ja :slight_smile: Erg handig, maar uit de reacties van die gebruikers kan ik helaas niet echt veel informatie uithalen

@ KarelWillem; die site ken ik inderdaad. Maar toch bedankt :slight_smile:

@ rbroen; wat voor hoesje heb je voor je ixus? :slight_smile: Want als ik besluit de ixus te kopen, is een hoesje wel handig :wink:

@ inod3; de camera zal ik nooit zomaar in mijn broekzak stoppen. Dan vraag je inderdaad om krassen. Een hoesje beschermt hier toch wel genoeg tegen neem ik aan?
Fotograferen onder verschillende hoeken…zou je hier voorbeelden van kunnen noemen? :slight_smile:

Nogmaals bedankt voor jullie reacties mensen :slight_smile:

[quote:3114ada794="Anne"]@ rbroen; wat voor hoesje heb je voor je ixus? :) Want als ik besluit de ixus te kopen, is een hoesje wel handig ;)[/quote:3114ada794]

[img:3114ada794]http://www.flame.nl/prive/macosx/hoesje.jpg[/img:3114ada794]

(Kunst)leer met een klitteband sluiting, de binnenkant is heel dun gevoerd.

[quote:6a78e1352b] inod3; de camera zal ik nooit zomaar in mijn broekzak stoppen. Dan vraag je inderdaad om krassen. Een hoesje beschermt hier toch wel genoeg tegen neem ik aan? Fotograferen onder verschillende hoeken....zou je hier voorbeelden van kunnen noemen? [/quote:6a78e1352b]

Qua krassen: die krijg je altijd sneller met een schermpje dat je niet kan inklappen. Een hoesje beschermt wel, maar niet zo goed als een inklapbaar scherm.

Stel dat je tijdens een concert foto’s van de band wil maken en er staan allemaal mensen inde weg. Dan stel je digitale schermpje in zo’n hoek dat je je camera boven de mensenmassa uitsteekt en gewoon het schermpje kan bekijken.

Of andersom:

Je wilt een foto van dichtbij de grond maken, dan hou je je A80 dichtbij de grond en jijzelf gehurkt. Daarna zet je het schermpje in een bepaalde hoek zodat je gemakkelijk kan bekijken.

Deze foto is net zo gemaakt. Ik zat zelf zo’n armlengte boven de camera. Super handig!