Capaciteit iPod mini

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over de iPod mini. We weten allemaal dat de iPod mini een geheugen heeft van 4 Gb. Echter, als je de kleine lettertjes leest staat vermeld op de website van Apple (net als elke computerfabrikant) dat 1 Gb is gelijk aan 1 miljard byte; de werkelijke, geformatteerde capaciteit ligt lager.

Nu is mijn vraag: hoeveel geheugen is er ECHT beschikbaar op een iPod mini? 4000 Mb? 3,9 Gb? 3,8 Gb? 3,7 Gb? Wie heeft het antwoord op deze vraag?

PS: Het antwoord in Mb’s zou fijn zijn… kan ik eens kijken in iTunes hoeveel van m’n muziek er echt op kan.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=27022&highlight=gb+bytes

Misschien heb je er wat aan.

Euhm... nee, niet echt. Ik weet hoe het trucje met bytes werkt maar er blijft nog een stukje over over de manier waarop je de iPod formatteerd. Dat maakt toch ook verschil? Mijn iPod 20 Gb heeft een capaciteit van 18,58 Gb. Zou ik dat delen door 5 (20:5=4) blijft er 3,71 Gb over. Maar of dat ook daadwerkelijk zo is, daar ben ik heel benieuwd naar...

De mijne staat op 3.8 GB Vind ik vrij netjes eigenlijk.

Kijk eens op de onderkant van de verpakking van je iPod (hopelijk heb je die nog) Daar staat de exacte capaciteit , normaal gezien.

Met gb's kun je uitgaan van een factor 0,93. Oftewel 1.000.000.000 / (1024*1024*1024)

Want 1024 byte is een kilobyte. 1024 kilobyte is een megabyte enz.

Mijn 40 gb is in werkelijkheid 37,2.

4GB = 4.000.000.000 bytes.

4.000.000.000 / 1024^3 = 3,73GB geformatteerd

bes wel misleidend scheelt je tog weer een paar cd's

Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel nog een beetje... Heb een 20 Gb iPod, een iPod shuffle besteld en of ik dan ook nog aan de iPod mini moet: ik ga er nog een nachtje over slapen. Eens kijken hoe sterk ik ben als ik morgen in de winkel sta :D

Sta jij 's-ochtends voor je iPod plankje te twijfelen welke je nu eens mee zult nemen... :lol: