Vorige week hebben wij het verzoek ontvangen om de bedrijfsgegevens voor statistische doeleinden aan te leveren. Dit schijnt een verplichting te zijn. Dit kan op twee manieren:
via boekhoudpakketten die de juiste gegevens kunnen genereren in een bepaald formaat of via een te downloaden programma dat met een exe extensie besllit.
Door de omvang van ons bedrijfje hoeven wij niet gebruik te maken van een boekhoudprogramma, Filemaker en Excel volstaan. Heeft iemand al contact gehad met het CBS over het probleem dat je via een Mac de gegevens niet aan kan leveren en een reactie gehad. In het begeleidend schrijven stond online invoeren. Ik heb nog geen bericht gehad op mijn vraag.
Wij kregen de oproep van het CBS ook, en gebruiken ook geen boekhoudprogramma. Alles gaat in Excell naar de boekhouder, die wellicht vervolgens wel een dergelijk programma gebruikt. Ik vond het ook grappig wat er in die brief stond over de wettelijke verplichting, ben benieuwd wat voor sancties er staan op het niet meewerken... Ik weet in ieder geval al zeker dat wij de jaarcijfers over 2006 nog niet hebben op 't moment van de deadlline. (begin juni ergens toch?) Ik kijk wel ff of ze echt de puf hebben om achter eenmanszaken en vofs met twee personen aan te zitten. Mijn gok is: horen we nooit meer iets van...
[quote:93e44519e3="Welles"]Ik kijk wel ff of ze echt de puf hebben om achter eenmanszaken en vofs met twee personen aan te zitten. Mijn gok is: horen we nooit meer iets van...[/quote:93e44519e3]
Die gok, nou ja “gok”, heb ik ook drie keer genomen, en vervolgens nooit een reactie gekregen op mijn nalatigheid. Het lijkt er inderdaad op dat er geen controle op de aanleveringen wordt uitgeoefend.
Mijn ervaring uit het verleden is dat, als je niet reageert, je zo om ongeveer elke vier jaar weer eens een keer een nieuwe oproep krijgt.
Om de kat op het spek te binden, heb ik bij het laatste verzoek een brief naar het CBS gestuurd met de vraag welke gegevens ze precies zochten; mijn eigen creatieve boekhouding of de opgeschoonde versie van mijn accountant?
Met uiteraard de vraag waar ik het meeste behulpzaam mee was, zodat het CBS de in hun ogen zo gunstig mogelijke statistiek zou kunnen genereren. En of ik, bij de tweede optie, de rekening van de accountant bij hun kon declareren?
Ook nooit meer iets van gehoord.
Slechte helpdesk bij het CBS.
Even een schopje: Heb na 2 dreigbrieven me er toch maar toe gezet de geëiste gegevens aan het CBS te gaan leveren. Wat ze bij het CBS verstaan onder "via Internet invullen" houdt in: een .exe downloaden. Mijn tegenzin groeide meer en meer, toch maar achter een PC plaatsgenomen en de voor mij als leek soms onbegrijpelijke vragen beantwoord met het jaarrapport van onze accountant ernaast. Uiteindelijk alles zo goed mogelijk ingevuld: druk ik op verzenden, staat Word als standaardbrowser ingesteld op die PC :x!!! Voor ik dat zag helaas al "Ja" geklikt op "Wilt u de vragenlijst nu afsluiten?" dus... alle gegevens weg.
Daarna heb ik heeeel chagarijnig de vragenlijst nogmaals doorlopen, maar alle velden leeggelaten en hem verstuurd. Zo die is de deur uit. Nu nog even afwachten of ze gaan zeuren over het feit dat de vragenlijst helemaal leeg is…
Dat hele CBS gedoe is een doorn in het oog van de ondernemers.
Wat veel ondernemers stoort is niet alleen dat de vragen totaal niet gesteld worden vanuit het oogpunt van de ondernemer maar puur vanuit de informatiebehoefte van de instelling zelf.
De meest waanzinnige en totaal niet relevante vragen worden gesteld.
Ga je eenmaal invullen dan blijken vele vragen ook gesteld te worden door andere overheisinstanties.
De laatste kabinetten hebben meerdere malen belooft iets aan de regeltjesdruk te doen die kleine ondernemers afleiden van het ondernemen zelf en ze op onnodig hoge kosten jagen.
Het is maar goed dat die lui in den haag niet op Pinokkio lijken, menig piliticus zou inmiddels met een neus rondlopen die alleen nog maar in een vliegtuighangar droog kan blijven.
Heb nu ook weer zo'n formulier gehad. Toch ben ik er vrij zeker van dat ik het vorig jaar webbased heb ingevuld. Weet iemand waar die mogelijkheid nu is?