CD afmixen in Logic studio

Ik ben op zoek naar een goede studio in België of Nederland waar opnamen afgemixt worden in Logic Studio ipv bvb. Pro Tools (wat nog steeds de standaard blijkt voor te mixen). Zijn er zulke studio's in de Lage landen? Iemand ervaringen mee? Referenties?

Reden dat ik hier naar op zoek ben: ik werk alles uit in Logic 9 en wil vermijden dat ik om te mixen alle tracks nog eens droog moet bouncen om ze daarna in te laden in Pro Tools en opnieuw van effecten moet voorzien. Dat is gewoon een omweg en een stap te veel lijkt mij, aangezien je in Logic op zeer hoog niveau alles kunt uitwerken exact zoals je het wil...

Waarom ben je nou op zoek naar een studio? Blijkbaar heb je al een mix klaar, dus ik zie het niet zo.

Tenzij je het opnieuw wilt laten mixen. In dat geval: alle sporen los met het geluid van je instrumenten zoals jij dat wilt. Niet zeker over de kwaliteit van je effect wat je hebt geinsert? Stuur een cleane bounce van dat spoor mee.

Zelf een mixje gemaakt? Meesturen, altijd handig ter referentie!

Overigens geef je studios graag een volledige bounce van elk spoor vanaf 0:0:0:0 tot einde song, zodat je nooit onduidelijkheden kunt krijgen over sync oid...

De meeste studio (die ik ken althans) werken met of Cubase/Protools. Logic ben ik niet veel tegengekomen. Heeft veel te maken met normeringen etcetera...

Real World Studio's (Engeland) Gebruiken zowel Logic als Pro Tools. :)

Als je wil laten remixen, willen ze bijna altjd droge tracks zoals "realmusic" al aangaf.

Zelfs al zouden ze Logic gebruiken, willen ze nog het liefst schone tracks..

Demootje meesturen kan nooit kwaad, maar aan de andere kant moet je zo'n studio uitzoeken op (eind)resultaten, en niet op de spullen die ze hebben staan/gebruiken...

Ik zou naar een studio gaan om meer dynamiek te bekomen (van de mengtafel) en een verfijndere/professionele mix (ik heb geen goede boxen, noch de kennis van klank). Maar ik vind het wat zonde tracks die reeds goed zijn opnieuw te moeten doen, bvb. delays juist zetten... Vreemd dat er hier geen studio's zijn die afmixen in Logic...

[quote=corneeltje url=http://www.onemorething.nl/community/topic/cd-afmixen-in-logic-studio#post-1948664 time=1272156956]Ik zou naar een studio gaan om meer dynamiek te bekomen (van de mengtafel)[/quote]

Eerst dit: Dynamiek moet je vastleggen in je opnames. En dan is een goeie preamp (die in een mengtafel zou KUNNEN zitten) van groot belang. Daarna word het niet dynamischer meer. Gewoon goed opnemen in 24 bit (of als je wilt 32 bit float).

Maar om kort te gaan; een mengtafel zou wel een manier kunnen zijn om een bepaalde sound te bereiken.
Maar het is tegenwoordig zo dat weinig mixen meer een analoge tafel zien. Veel registraties van concerten, bands etc gaan door een preamp (mengtafel of niet) en dan (het liefst) digitaal de recorder in, om vervolgens in-the-protools-box te worden afgemixed. Dus na de opnames geen mixer meer. Dan komt het aan op plugins etc maar het belangrijkst; het gehoor van de engineer.

Of het nou protools of cubase is maakt niet veel meer uit, logic wordt gemeden daar het geen normen hanteerd en nogal slecht is qua gui. Natuurlijk zijn er net zoveel uitzonderingen die de regel bevestigen, ik kan je alleen maar vertellen wat ik meemaak.

Trots op je delay en effecten? Gewoon bouncen naar een track en meesturen! Is gewoon een belangrijk deel van je song die je wilt meegeven aan de engineer. Dat is geen enkel probleem.

Ik mix zowel in Protools als in Logic. Zowel geheel digitaal als met een analoge summer. Hoewel ik prefereer met droge tracks te beginnen kan ik ook werken vanuit een mix die er al staat. [url=http://www.mailmen.nl]Hiero[/url] kan je info vinden. Mail me maar als je een keer langs wilt komen.

voordeel lijkt me ook wel dat je met de producer (wellicht wel mailmen) samen naar je ruwe mix en arrangement kan kijken, en dat deze je ook tips kan geven over het gebruik van de LP plugs. Die interactie mis je wanneer je alles bounct en in PT zet.

Inderdaad Rogerpaolo,

Ik vind het eigenaardig dat een superprofessioneel programma als Logic plots ophoudt aan de mixtafel. Het dient toch niet enkel om op te nemen en te editten? Als je al je instellingen (waar je tijd, energie en vindingrijkheid in gestoken hebt) kunt blijven bijsturen tijdens de mix is dat toch een ongelofelijk voordeel. Of is Pro Tools dan zoveel beter tijdens de mix? Logic kun je toch ook combineren met superieure plug-ins waar dit beter blijkt?

@ Mailmen: heb je site bekeken. Ziet er goed uit en gezellig daar in Utrecht. Heb daar ooit een jaar Antropologie gestudeerd en woonde op de camping van de Berenkuil in een chalet. Ik zoek nog even verder maar hou zeker rekening met je studio. Succes gewenst vanuit Vlaanderen.

mijn 2 centen:

dat LP goed is om audio mee af te mixen is nog niet zo heel lang zo, het is meer begonnen als een midi sequencer. PT daarentegen is al veel langer de standaard. Veel studiotechnici zullen liever met de gereedschappen werken die ze door en door kennen, omdat dat betekent dat ze hun werk sneller, en waarschijnlijk ook beter kunnen doen. Dat wil echter niet zeggen dat PT het werk beter doet.

Ik kan op zich prima in Logic een plaat mixen, en dat heb ik ook jaren gedaan. Maar de laatste tijd werk ik graag met bepaalde plugins (Massey, Sony Oxford etc) en die heb ik eenvoudigweg alleen maar TDM en RTAS. TDM kan ik wel in logic draaien, maar het werkt toch een stuk beter in Protools.
Als je genoeg wilt nemen met de plugins in Logic, dan kan ik prima in Logic een plaat mixen.

PT is gewoon de MS Office van de recording industrie en LP de iWork en dat zal nog wel een tijdje zo blijven.

Met wel doel de TS hier echter een topic over start is echter een raadsel. Bovendien kan iedere zichzelf respecterende opname studio gewoon een LP project in PT importeren (mocht dit noodzakelijk zijn)...

ik begrijp het wel hoor. om redenen die ik hiervoor ook al aangaf. even een analogie: wanneer ik mijn auto wil laten repareren, en het wordt gedaan met de middelen die ik zelf ook heb, dus zonder speciale werkplaatscomputers en dergelijke, dan kan ik daarvan leren (wanneer ik erbij blijf) hoe ik bepaalde zaken voortaan zelf voor elkaar kan krijgen. Of het doel - de best gerepareerde auto - daarmee wordt bereikt laat ik maar even in het midden.

Ik niet. Ik ken zelf geen studio die NIET zowel LP als PT heeft.

Roger, je analogie gaat nog veel verder. Eigenlijk is het zo dat jij daarna vooral je eigen auto kan repareren, maar niet per definitie je volgende auto. Als je bij me mee kijkt of zelf de logicfiles daarna weer mee naar huis neemt (nooit een probleem) dan leer je vooral hoe je bij die nummers de verschillende instrumenten zou kunnen mixen. Dit is echter maar voor een heel klein deel toepasbaar op vervolg nummers. Het is gelukkig niet zo dat je de instellingen blind kan copy-pasten naar andere songs. En dat is maar goed ook, anders zou ik werkeloos zijn :-)

In de studio in België waar ik informeerde kun je editten in Logic en Pro Tools, maar mixen doet men in Pro Tools. Ik vind dat een beetje vreemd, want vanuit Logic moet je dan alles bouncen zonder effecten (tenzij je er "heel zeker" over bent). Misschien zal het resultaat uiteindelijk beter zijn in Pro Tools maar 't is wel een omweg en extra uren tijd die in een mix kruipen. Ik zou graag een studio vinden waar men alles doet in Logic tot aan de mengtafel en daarbuiten (externe effecten en plug-ins). Blijkbaar is dat zeer uitzonderlijk.

Zoals ik al eerder aangaf, PT is de MS Office van de opname industrie. Een studio die dat niet gebruikt zal gewoon klandizie missen. LP hebben ze er altijd wel bij omdat klanten soms daar hun projecten in aanleveren. Het lijkt mij zinloos om een studio te zoeken die alleen maar in LP werkt: lijkt me weinig werk / inkomsten hebben...

Hoe wil je je project op gaan sturen? Jouw project gebruikt waarsch plugins die hun niet hebben

Wie is hun?

Ik gebruik enkel de plugins uit Logic zelf (die heeft iedereen die Logic heeft ook).
Als ik iets uit Stylus RMX gebruik zou ik dat wel omzetten naar audio.
En Melodyne zou ik uitlaten...