cd/dvd drive opent automatisch bij opstarten

Hallo mede maccers,

Sinds een paar dagen opent mijn cd-drive automatisch bij het opstarten.
Weet iemand hoe ik hier vanaf kom.

Ik gebruik een G4 flatpanel 17" imac, 800 mhz.

Alvast bedankt.
8)

Misschien denkt je mac op te moeten starten vanaf de CD/DVD drive, kijk eens bij de Systeem Voorkeuren welke drive als opstartschijf staat opgegeven... Krijg je ook een folder te zien met een vraagteken als je opstart?

[quote:6c8916f30b]Krijg je ook een folder te zien met een vraagteken als je opstart[/quote:6c8916f30b] Er wordt gewoon opgestart van 10.3. (panther) In systeem voorkeuren --> opstartschijf heb ik een folder met vraagteken (opstarten van netwerk) maar dat is vanaf het begin al zo.

Raar he.

Ik heb wel laatst xp op VPC gezet (dom he), zou dat het zijn.

[quote:6caae2915e="Mr. Mac"]Ik heb wel laatst xp op VPC gezet (dom he), zou dat het zijn.[/quote:6caae2915e] Kleine kans dat dat er iets mee te maken heeft.

Op welk moment tijdens het opstarten gaat de la open?

[quote:2060e05781]Op welk moment tijdens het opstarten gaat de la open? [/quote:2060e05781] De lade springt eigenlijk meteen open tijdens opstarten.

Ik heb laatst gebruik gemaakt van die feature: automatisch opstarten/afsluiten.
In Panther kun je dit instellen in het regelpaneel Energiestand onder de tab Schema.

Heb je dat al weer uitgezet? Heb je van CD opgestart? Werkt je muis wel goed? Zit de muisknop niet vast ofzo?

Je kunt in Systeemvoorkeuren voor de zekerheid even bij Opstartschijf je juiste opstartschijf selecteren, even op dubbelklikken. Wellicht wil hij van CD opstarten, maar ziet die niet en vraagt dus met het opzetten van de lade om een CD en start bij gebrek aan een CD op van je belangrijkste systeem. Maar dit is puur een theorietje… :smiley:

[quote:fd5f65c15d]Je kunt in Systeemvoorkeuren voor de zekerheid even bij Opstartschijf je juiste opstartschijf selecteren, even op dubbelklikken. Wellicht wil hij van CD opstarten[/quote:fd5f65c15d]

Nee, dat wil ook niet lukken, opstarten van cd gaat ook niet omdat de lade dan open springt.
Opstarten in OS9 gaat ook niet, krijg ik een knipperend mapje.

Niet fijn dit.
:frowning:

Goed, Al mijn problemen zijn achter de rug, allemaal bedankt voor jullie bijdragen.

Na VPC eruit te hebben gegooid en system optimizer er overheen te hebben gehaald is alles weer okay!

De cd lade opent niet meer bij het opstarten en ook kan er gewoon vanaf OS9 worden opgestart.

Een blij macman hier.
:lol:

Ik heb er grote moeite mee om te geloven dat het aan VPC ligt. Als je tijd en zin hebt, zou je dan nog eens VPC willen installeren en kijken of het dan terugkomt? Hier heb ik VPC in ieder geval nog nooit met die kuren gezien.

[quote:e6fec490b2]k heb er grote moeite mee om te geloven dat het aan VPC ligt.[/quote:e6fec490b2]

Ik heb vandaag anders van alles geprobeerd, pas nadat ik VPC weggooide, kon ik de imac weer als vanouds gebruiken, onder win98 kon ik VPC ook gewoon goed gebruiken, lekker mijn belastingaangifte mee gedaan.
Toen dacht ik laat ik eens windows xp installeren, en vanaf die tijd (zo’n dag of 2 terug) kreeg ik problemen.

Ik blijf het vreemd vinden. Maar goed, het belangrijkste is dat jouw koffiemokhouder bij het starten van je Mac niet meer vanzelf naar buitenschuift.

Je geeft aan dat je System Optimizer gebruikt hebt, maar wat is daar de invloed van geweest? Kun je nu wel met zekerheid zeggen dat het VPC was, aangezien je System Optimizer ook gebruikt hebt? Wellicht heeft het laatste programma je probleem opgelost? :?

[quote:b1a644d295]Kun je nu wel met zekerheid zeggen dat het VPC was, aangezien je System Optimizer ook gebruikt hebt? [/quote:b1a644d295]

Ik had system optimizer al vaker gebruikt, en toen waren mijn problemen niet opgelost.

Ik had dus geen gelijk, sinds een uurtje is mijn probleem weer terug. Raar. Precies de zelfde klachten als voorheen.

Koppel muis en toetsenbord eens los en start dan opnieuw op. Daarmee kun je controleren of er in een van die componenten misschien iets vasthangt. Heb je een USB hub tussen muis en/of toetsenbord? Haal die er dan ook eens tussenuit.

Macpro, Bedankt, het lag inderdaad aan mijn usb hub. Na ik die had losgemaakt, kon ik als vanouds opstarten. Ik heb hem er wel weer tussen geplaatst, maar als de problemen terug keren weet ik waar ik het moet zoeken.

:lol:

ik heb net op twee machines classic geinstalleerd, en beide machines openen nu de lade als ik opstart of hertstart. De machines zijn juist helemaal schoon gemaakt, alles op nul gezet en alleen standaard dtp software erop gezet, iemand enig idee?

thnx frans