CD ripping met Itunes in G4 Dual 1.25 vs G5 Dual 1.80

Weet iemand waarom een Dual G4 sneller mp3s converteert van CD naar de harde schijf dan een Dual G5 1.80? 15 x vs 12 x. De instellingen in ITunes waren dezelfde. De G4 heeft een Combo drive en de G5 een Pioneer 4x DVD drive (106D) Beide Macs hebben een 160 GB disk Maxtor , ATA vs SATA. Of zou Altivec nog niet geoptimalizeerd zijn voor de G5? :apple:

TIA

[quote:7a6af982b9="Mac Hammer Fan"] De G4 heeft een Combo drive en de G5 een Pioneer 4x DVD drive (106D) [/quote:7a6af982b9]

Ik gok op een betere/andere cd-dvd drive. Een 4x DVD is sowieso niet heel snel en vaaak hebben DVD drives meer moeite met cd’s rippen dan een cd-rom drive is mijn ervaring :o . Op een pc maakte het merk vaak ook veel uit zoals in het verleden met Plextor vs. Creative. Je kan het beter testen met het omzetten van een .WAV op de harde schijf. Dan is de cd-dvd drive uitgesloten.

hebben de dual 1.8Ghz series nu ook geen 8x superdrive?

[quote:1e3bc305f3="servir frais"]hebben de dual 1.8Ghz series nu ook geen 8x superdrive?[/quote:1e3bc305f3] De 2de generatie wel, maar de test werd gedaan op een eerste generatie Dual 1.80 en die had een Pioneer 106 = 4x superdrive. Het was niet mijn toestel. Voorlopig werk ik nog steeds met een G3 Beige die opgefokt is met een G4 500 ZIF. Daar gebeurt het rippen van een CD slechts tegen 5,5x. (via een ingebouwde Pioneer D107) Ik heb één week een Dual 1.25 thuis gehad om eens uit te testen en dat was al een immens verschil....

superdrive in de g5 is langzamer

dat dacht ik ook:

de DVR-107 leest cd’s aan 40 speed 6 Mb/s
de DVR-105 leest cd’s aan 32 speed (en denk ook de 106)
Hoe het zit met die combo in de G4 weet ik niet maar denk dat die leest aan 40 of zelfs 52 speed.

Volgens www.everymac.com: " After January 28, 2003, ships with a 12X/32X/10X/32X DVD-ROM/CD-RW Combo Drive (read DVD at 12X writes CD-R(W) at 32X/10X, reads CD-ROM at 32X." De informatie is echter niet recent, en het is best mogelijk dat die nieuwe combo-drives sneller zijn, zoals de nieuwe superdrive ook sneller zijn dan de vorige versie. Ik heb die G4 één week gehad om uit te testen en hem teruggegeven. Ik zal een G5 kopen in de plaats.

Het kan overigens best zijn dat de maximum (piek)snelheid bij de ene drive hoger ligt dan de ander. Waar het om gaat is de gemiddelde leessnelheid over de gehele cd :?. Verder is het uitlezen van data stukken makkelijker dan het foutloos rippen van een audio cd, daar zitten grote verschillen in als gevolg van foutcorrectiemethoden etc. Dan kom je toch weer uit bij het merk/de producent. Vandaar dat een Plextor zo goed werkt, die ondersteund een aantal hardwarematige foutcorrecties (C1-C2).

Je zou voor een technische achtergrond eens kunnen kijken op sites zoals cd-r info of andere hardware sites.