CD schrijven op pc, via iMac

hoi,

ik zit met het volgende: Onze cd-writer van de iMac is kapot, en nou vroeg ik me af of ik geen commando kan geven met de mac om een bepaald bestand te branden via de cd-writer van de PC, via netwerk.

Ik weet het, ik kan ook dat bestand naar de pc slepen en via de pc branden, maar we werken hier met verschillende mensen aan deze computer, en men heeft gevraagd om het zo simpel mogelijk te houden.
Plus dat ik persoonlijk ook wel leuk zou vinden moest dit lukken.

Grtz

PC's kunnen dit kunstje niet! Macs onderling wel met Toast 6 en Rendez-Vous Burn Sharing. Ik heb zo al een een CD gebakken op de brander van mijn broertje via het netwerk. Gewoon een kwestie van je brander delen... Maar helaas PC's kunnen dat niet! Waarom ga je niet gewoon een nieuwe brander halen voor je Maccie (als het een iMac G4 is tenminste, die slotloaded dingen zijn niet te doen)?

tja, meest simpele oplossing, koop een neiwue of een xterne.

greetzz

[quote:9cabdd847a="ateazz"]tja, meest simpele oplossing, koop een neiwue of een xterne.

greetzz[/quote:9cabdd847a]

liefst een oplossing dat geen geld kost…
Zoiets kon ik ook al bedenken :wink:

jmr, moest er geen oplossing bestaan… (ik denk dat theoretisch het wel mogelijk moet zijn, maar nu nog in de praktijk he…)

Je kan een ISO image maken van een CD of een diskimage (dmg) , deze copiëren naar de PC en daar branden met Burn software die ISO images kan branden (de meeste moderne).

Hoe een ISO image te maken van een dmg kan je vinden op MacOSXHints

Je kan met AppleScript een scriptje maken dat het maken van de iso op de Windows machine automatisch doet. Daar dubbelklikken op de image opent normaal de disk write software.

Oplossing die bij mij goed werkte (en m.i. niet overdreven duur was, en opnieuw bruikbaar bij andere machines) was deze: [url]http://www.umbwungi.com/mac/default.asp?un=166[/url].

Thx vor die hint, zou ik misschien wel es durven proberen, 'k heb hier nog een oude cd-writer liggen (intern). Die ik weliswaar niet in mn iMac kan steken, tenzij ik er een stuk uit zaag... (en dat is toch de horror van iedere macfanaat ?) Maar ik snap niet waar die firewire te pas komt?

[quote:4ea5515b33]nstalleren: theorie en praktijk

De theorie van het installeren van een nieuwe cd-brander is eenvoudig:
plug de IDE-kabel met de roze streep aan de juiste kant in het apparaat;
sluit de voeding op de gewenste manier aan;
schroef de brander op zijn plaats;
sluit de kast waarin de brander bevestigd is en start je computer op;
installeer de juiste driver en geniet van je nieuwe speeltje.[/quote:4ea5515b33]

Hij zegt duidelijk iets met de IDE-kabel die dan (logisch denk ik) naar het moederbord loopt. Maar nog altijd, firewire?

Grtz Someday

Tis niet moeilijk: de externe "case" heeft een IDE-aansluiting, voor de brander. Je zou ook een externe brander via USB kunnen aansluiten, maar jij hebt alleen USB 1.1. Dat is heeeeeeeeeeel traag. FireWire schiet tenminste op met branden.

Ter vergelijking: USB 1.1 kent een theoretische maximumsnelheid voor gegevensoverdracht van 12 megabits per seconde, FireWire 400 (de standaard in alle niet-helemaal-gloednieuwe-en-top-of-the-bill Macs) 400 megabits per seconde. In theorie is FireWire 400 dus zo’n 33 keer sneller.

In de praktijk vallen de beide snelheden natuurlijk lager uit, in verband met zogenaamde overhead (communicatie tussen de twee apparaten over de informatie die wordt overgedragen) en doordat je computer ook nog andere dingen te doen heeft dan gegevens door een kabeltje pompen, zoals bijvoorbeeld een OS draaien en niet vastlopen.

Al met al kun je met een FireWire-aansluiting in ieder geval veilig op 24x branden, als je brander dit tenminste ondersteunt. Ik heb een 52x brander ingebouwd (zoals ook in het artikel staat) en ik heb het nooit echt getest, maar hij brandt wellicht niet echt op 52x, maar wel supersnel!

Zaag idd geen stuk uit je Mac, als je een gat in een computer wil maken, koop je maar een 2e hands pc! Voor meer vragen post je maar even. Succes! :wink:

owwkkee, nou vat ik het :)

Je steekt je interne brander in een doosje, die op zijn beurt ervoor zorgt dat de IDE omgezet wordt naar Firewire…
De max 8) Leve de technologie !

Maar de downside hiervan is dat het weer geld zal kosten…
Of kost zo’n case niet te veel?

Ik heb al zitten zoeken op het net, maar ik kan geen prijzen vinden van in Belgie of Nederland.
Is dit wel verkrijgbar in belgie? 't Is de eerste keer dat ik iets hoor van IDE to Firewire.

Thx voor de replies

PS: die snelheden moest je er niet bij zetten ;). Je doet me al terug denken aan school, kheb er een examen over gehad :sealed: Nou even genieten van de vakantie

Het bestaat zeker, maar de meeste computerwinkels verkopen dit niet.

IDE naar Firewire is allemaal wel goed maar zal Toast of een andere “brand” programma voor Mac OS X deze drive wel ondersteunen en kunnen gebruiken?

Heb je USB 2.0 in je Mac zitten? Jammer genoeg bevatten enkel de nieuwere Mac dit. Ik heb een Iomega CD-RW via USB 2.0 en die werkt héél goed :slight_smile:

Zoek misschien een Firewire CD-RW van een fabrikant die garandeerd dat het werkt onder Mac. Zie o.a. http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10111 voor 99$. Waar & hoeveel dit kost in België weet ik niet …

In m’n PowerBook zit wel een CD-RW station maar in m’n PC zit er een DVD+/-RW drive. Als ik dus een DVDke wil branden zet ik eerst de files over naar m’n PC. Dit gaat ook gemakkelijk …

Thx voor de tip, maar als je het topic een beetje afleest, Je valt in herhaling :wink: Maar toch bedankt ! 8) En wederom, niet veel geld !!!!

Als ik een writer koop, dan is het direct een dvd-writer… Een gewone externe writer en interne dvd-writer zijn gelijkaardig van prijs…

Dat van die drivers zit wel goed… Firewire of USB, dat zal geen wereld van verschil maken, maar ik heb idd maar usb 1.1 zitten. Firewire zit er natuurlijk wel op…
Als je die teksten leest vind je er wel hints in tussen. Plus dat het Umbwungi ook is gelukt…
Nou vraag ik me alleen maar de prijs af van zo’n case…

Grtz

Als ik me niet vergis, kostte die case iets van 50 euro. Niet overdreven duur en iedere keer herbruikbaar, zolang FireWire 400 goed genoeg is voor je wensen! Al met al (zoals ook in mijn verhaaltje) kostte het me ongeveer 45 minuten om het zaakje aan de praat te krijgen, inclusief een half uur jagen op PatchBurn voor Panther.

Laat me even weten als je vragen hebt. Via mijn site kun je contact met me opnemen. I aim to please! :wink:

Succes,

U