cd wil niet meer ejecten

Hallo, allen

Ik heb hier een powerbook G4 12"

Het problem is dat ik er een zelfgebrande dos cd in de cd lader zitten heb.
Deze wil er om een of andere reden niet uit. slepen naar de prullenbak helpt niet
de eject knop helpt niet. Maar graag wou ik de cd er terug uit.

kan je via terminal de cd unmounten en hem ejecten?
De slot in van de apple heeft ook geen eject nood knop

iemand enig idee?

Groeten,

Wim

Hi Wim, De computer herstarten en tijdens herstarten de muis knop ingedrukt houden. Dat werkt tenminste voor de iMac. Ik neem aan dat dat met een powerbook ook werkt.

paul

Wim,

Uiteraard kun je met terminal d.m.v. unix commando´s de CD unmounten en uitwerpen.
Ik ken het commando niet uit mijn hoofd maar tik LS en je krijgt een lijst van commando´s te zien.

Maar misschien is het simpeler om de muisknop vast te houden en dan opnieuw opstarten, ook dan moet de CD lade open gaan.

Succes

Peppie

Anders kun je met een paperclip (rechtgebogen) in de sleuf van de cd-speler aan de rechterkant drukken. Daar zit de 'nood'knop.

Paul, bedankt het werkte

Peppie, Ik ken niet alle commando’s van uniox maar ik weet wel dat ls je niet de lijst geeft van commando’s die je kan gebruiken. Ls geeft je de lijst weer van de huidige map waarin je jezelf bevind.
Via het command pwd (present working directory) kan je zien in welke map je jezelf bevind. via cd
(change directory) kan je op en neer gaan cd/ brengt je naar geheel bovenaan
Maar toch bedankt voor de hulp.

terminal en dan als ik me niet vergis "cd drutil" en enter.

Maar helemaal zeker weet ik het niet :oops: Heb zelf nog nooit dat probleem gehad…

je had ook kunnen doen in terminal: [code:1:3757c63a8f]drutil eject[/code:1:3757c63a8f]

[quote:ad5d87b560="wim.vanclapdurp@mac.com"]Paul, bedankt het werkte

Peppie, Ik ken niet alle commando’s van uniox maar ik weet wel dat ls je niet de lijst geeft van commando’s die je kan gebruiken. Ls geeft je de lijst weer van de huidige map waarin je jezelf bevind.
Via het command pwd (present working directory) kan je zien in welke map je jezelf bevind. via cd
(change directory) kan je op en neer gaan cd/ brengt je naar geheel bovenaan
Maar toch bedankt voor de hulp.[/quote:ad5d87b560]

als je je esc toets in terminal een paar seconden inhoud kan je alle commmando’s zien van te terminal (en dat zijn er vreselijk veel)

Ja die ja! Dat was hem :oops:

[quote:bf2e1ebc49="smoothly"]Ja die ja! Dat was hem :oops:[/quote:bf2e1ebc49]

:slight_smile: