CD wil niet meer open met een slecht herkenbare cdrom

Ik heb een probleem met het verwijderen van een cd uit de computer.

Het begon allemaal met het branden van een cdrw met toast. Dat ging niet helemaal goed, maar toch werd de cd op de desktop gezet. Vervolgens openen ging echter niet. :?

Dan maar openen, maar dat ging ook al niet. Ik heb ook nog geprobeerd met toast de cd weer leeg te maken, maar ik krijg dan weer een melding dat er een ander programma mee bezig is. Ook opnieuw opstarten werkt niet.

Heeft iemand een idee hoe ik die cd er weer uit krijg?

Hans

Herstarten met de muisknop ingedrukt, cd-tje komt er gegarandeerd uit....

Op zich wel jammer dat OS X zo vreselijk slecht met CD's overweg kan. Ik ben zelf niet zo zuinig op mijn CD's en prop regelmatig een flink bekraste CD in mijn iBook die dat uiteindelijk totaal niet meer leesbaar blijkt te zijn. OS X blijft echter vrolijk tot in den treure proberen deze CD toch te lezen en weigert 'm pertinent terug te geven. Een enkele keer geeft 'ie het wel op en besluit dat maar om meteen heel mijn CD-ROM drive als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen en vervolgens geen enkele CD meer te herkennen... beetje jammer...

In de voorkant van vrijwel elke cdrom speler zie je een klein gaatje zitten, daar kun je een paperclip in duwen, dan gaat de cdromspeler zowiezo open.

(je moet de paperclip wel even openvouwen :slight_smile: )

[quote:f2bd272fe8="klaasb"]In de voorkant van vrijwel elke cdrom speler zie je een klein gaatje zitten, daar kun je een paperclip in duwen, dan gaat de cdromspeler zowiezo open.[/quote:f2bd272fe8]

Mijn ervaring leert dat OS X daar ook erg slecht tegen kan. Dit is een hardwarematige onderbreking van de speler en OS X (UNIX) is dan gewoon de hele schijf ‘zomaar ineens’ kwijt. Als je na deze handeling een andere schijf probeert te lezen kun je dat meestal wel op je buik schrijven.

De nieuwe CD-spelers hebben dat gaatje ook niet meer...

De redding is nabij. Tik in de terminal:

[code:1:43ac11f90d]fstat | grep Disknaam[/code:1:43ac11f90d] om te zien of er files van de CD open staan. Je moet dan wel weten hoe de CD heet. Als deze niet gemount is kun je dit wel overslaan, dan zullen er geen files van in gebruik zijn.

[code:1:43ac11f90d]df[/code:1:43ac11f90d] om de dev-naam van de CD-drive te vinden

[code:1:43ac11f90d]hdiutil eject -force /dev/drivename[/code:1:43ac11f90d] En ploep…

Ik heb alle hierbovengenoemde mogelijkheden geprobeerd, maar geen resultaat. :( Muisknop ingedrukt houden doet niks. terminal commando's doen ook niks. Trouwens met [code:1:30d61ab440]fstat | grep disknaam[/code:1:30d61ab440] moet je de disknaam wel weten (niet dus).

Uiteindelijk heb ik gedacht laat ik proberen in OS9 op te starten, maar nu ben ik nog verder van huis. Ik kom nu zelfs niet meer langs het opsterten heen. :frowning:

Ik denk dat er niets anders opzit dan de cd er op de een of andere manier uit te halen, maar hoe doe je dan met een imac (geen gaatje voor paperclip).

Hans

Typ hetvolgende eens in in de terminal:

[code:1:506b75119b]drutil tray eject[/code:1:506b75119b]

misschien komt ie er dan uit.

Als OS X weer start kan ik dat proberen, maar nu dus niet, zie boven.

Hans

Opstarten met alt ingedrukt, dan selecteer je Macintosh HD of Mac OS X(een van beide, weet ik niet precies).

Werkt ook niet meer, omdat hij eindeloos blijft proberen een operating system op die cd te vinden :?

mm, dan word het moeilijk he, en je doet dus egt meteen de alt indrukken? misschien als je een iPod hebt kun je eens proberen daar Mac OS X op te zetten en dan te booten met een toets die ik je dadelijk nog even geef, je mac gaat dan proberen te booten van een firewire schijf(iPod).

Probeer ook dit eens:

Opstarten met de toetsen command (appeltje) - option (alt) - O - F allemaal tegelijk ingedrukt. Je ziet een scherm met de tekst ‘welcome to open firmware’. Tik dan achter de prompt ‘eject cd’ (zonder aanhalingstekentjes) en druk op ‘enter’. Je cd zou er nu uit moeten komen, en op je scherm moet ‘ok’ te zien zijn. Tik ‘mac-boot’ (wederom zonder aanhalingstekens) en ‘enter’ om de computer te herstarten.

Succes!

[quote:6225772a40="hans dorsman"]...maar hoe doe je dan met een imac (geen gaatje voor paperclip).[/quote:6225772a40]

Weet je dat zeker? Wat voor iMac is het? Ik heb zelf een iMac Graphite gehad (zo’n ‘eitje’) met een slot-loading speler (zo heet dat toch?) en daar zat WEL zo’n gaatje, alleen moet je even goed zoeken, want het zit niet in het plastic van de behuizing, maar in het ‘stoffen’ randje waar je de CD in stopt.

Aan de avatar te zien een flatpanel iMac. En die heeft echt geen gaatje... Ik zit er nu op te werken! Heb ook wel eens problemen met cd's gehad en de open firmware truc (zie m'n post hierboven) heeft me steeds gered.

Die openfirmware-tip wist ik nog niet, ook handig voor mij als mijn iMac de cd er niet uit wil gooien :wink: .

Rebooten om je cdromspeler open te krijgen..????

Het is toch verdorie geen windows!

Nee, het is geen windows...Maar omdat macos X helaas inderdaad nogal wat moeite heeft met lastige cd's zijn er soms wat truukjes nodig, en ik kan je garanderen dat dit de makkelijkste en minst frustrerende manier is. En ik vind macosx zeker niet 'net windows'. Het is een prachtig, maar helaas niet onfeilbaar systeem...

Die openfirmware truc heb ik al geprobeerd, maar zelfs dat werkt niet. Je zou toch zeggen dat de cd dan nog niet in gebruik is, maar ik krijg toch het idee dat hij hem al probeert te lezen.

Dus open maken dan maar? Dat heb ik altijd willen voorkomen, omdat het allemaal zo krap in elkaar zit. Als ik echt diep moet graven in die imac, dan kan ik ook overwegen er gelijk maar een dvd writer in te zetten.

Hans

[quote:ce510cf099="hydro"]mm, dan word het moeilijk he, en je doet dus egt meteen de alt indrukken? misschien als je een iPod hebt kun je eens proberen daar Mac OS X op te zetten en dan te booten met een toets die ik je dadelijk nog even geef, je mac gaat dan proberen te booten van een firewire schijf(iPod).[/quote:ce510cf099] Ik (mijn vrouw) heeft wel een ipod, maar hoe krijg ik daar os-x op zonder mac? (ik schrijf dit met Linux op een Athlon).

Hans

ps: ik heb inderdaad een flatpanel imac.